فولاد فيدار

فلز های مقاوم در برابر زنگ زدگی

فلز های مقاوم در برابر زنگ زدگی

یکی از مشکلات در خصوص مقاطع فولادی و استفاده از آنها به حفظ مقاطع از زنگ زدگی است. زنگ زدگی میتواند موجب از بین رفتن استحکام فلز شود به همین خاطر حفظ فلز از زنگ زدگی بسیار مهم است. یکی از راه های جلوگیری از زنگ زدن استفاده از فلزهای مقاوم در برابر زنگ زدگی است. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا این فلزات را به شما معرفی کنیم.

شما میتوانید برای اطلاع دقیق از قیمت آهن و قیمت میلگرد با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.


انواع فلزات مقاوم در برابر زنگ زدگی


اینکه بگوییم که هر فلزی که آهن نداشته باشد زنگ نمیزند حرفی اشتباه است تقریبا میتوان گفت اکثر فلزات میتوانند اکسید شوند اما تفاوت شان در سرعت اکسید شدن است که در این زمینه آهن سریع تر از باقی فلزات اکسید میشود. به همین خاطر برای جلوگیری از زنگ زدگی یکی از کارهایی که بشر انجام داده است تولید فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ است که نوعی فولاد آیاژی میباشد.
 به جز این فولاد فلزات دیگری نیز وجود دارند که زنگ نمیزنند که این فلزات عبارت اند از:

  • فولاد ضد زنگ
  • آلومینیوم
  • مس، برنز و برنج
  • فولاد گالوانیزه

 

انواع فلز های مقاوم در برابر زنگ زدگی

بیشتر بدانید:  دلایل خوردگی فولاد ضد زنگ

1- فولاد ضد زنگ


همانطور که در بالا نیز گفتیم فولاد های ضد زنگ نوعی از فولاد های آلیاژی میباشند این فولاد ها دارای انواع متفاوتی میباشند اما اغلب به این شکل ساخته میشوند که به جز ترکیبات پایه فولاد یعنی آهن و کربن دارای مقداری از عنصر کروم نیز میباشند کاربرد کروم در این فلز موجب میشود تا زمانی که فولاد در معرض اکسیژن قرار میگیرد کروم اکسید شود و لایه ای محافظ تشکیل دهد به این شکل از فولاد در مقابل زنگ زدگی محافظت میکند.


2- فلز آلومینیوم


یکی دیگر از فلزات معروف مقاوم در برابر زنگ زدگی فلز آلومینیوم میباشد که کاربرد های وسیعی دارد از فلز آلومینیوم از قطعات خودرو تا بدنه هواپیما کاربرد دارد البته استفاده از آلومینیوم در صنعت هواپیما سازی فقط به دلیل ضد زنگ بودن آن نیست. یکی دیگر از دلایل کاربرد آلومینیوم در این صنعت سبکی این فلز است. آلومینیوم در ترکیب خود تقریبا آهنی ندارد و همین باعث میشود تا زنگ نزند. البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که درست است آلومینیوم زنگ نمیزند ولی این موجب آن نمیشود که اکسید هم نشود. آلومینیوم در معرض اکسیژن اکسید میشود اما لایه از این اکسید بر روی آلومینیوم قرار میگیرد و موجب میشود که اکسیژن به سطوح پایین تر فلز نرسد و آن را اکسید نکند.

 

فلز آلومینیوم

بیشتر بدانید: اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

3- مس، برنز و برنج


مس در ساختار خود فاقد آهن میباشد به همین خاطر زنگ نمیزند البته همانطور که در بالا گفتیم زنگ زدگی و اکسید شدن دو مقوله جدا از هم است مس در طول زمان اکسید میشود و پس از اکسید شدن رگه هایی از رنگ سبز بر روی آن مشاهده میشود. پس از مس به برز و برنج میرسیم هر دو این فلزات هم در برابر زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند. و دلیل آن نیز به ساختارشان بر میگردد برنز را از مخلوط مس و قلع میسازند و برنج را از مس و روی میسازند به همین دلیل است که این فلزات در برابر خوردگی مقاوم اند.

 

فلز مس

بیشتر بدانید: راهکار هایی برای جلوگیری از زنگ زدن فلزات

4- فولاد گالوانیزه


این نوع از فولاد مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارند و سالیان سال زنگ نمیزنند اما بالاخره ممکن است زنگ بزنند این فولاد ها را از فولاد کربن و لایه ای از روی تولید میکنند که روی بر روی فولاد قرار میگیرد و موجب میشود تا فولاد زیر آن در مجاورت اکسیژن قرار نگیرد به همین خاطر این فلز در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. یکی از دلایل زنگ زدن این نوع از فولاد خراشیدگی پوشش روی سطح آن است.


شرکت فولاد فیدار عرضه کننده انواع مقاطع فولادی میباشد اگر که علاقه مند به اطلاع از قیمت ناودانی و قیمت پروفیل میباشید میتوانید به صفحات این محصولات در سایت مراجعه فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ