فولاد فيدار

علت استفاده از فولاد در بدنه خودرو

علت استفاده از فولاد در بدنه خودرو

امروزه انواع فولاد در صنایع مختلفی همچون: ساختمان سازی، خودرو سازی و .... کاربرد گسترده ای دارند. در واقع، در صنعت خودرو سازی اغلب برای ساخت بدنه خودرو، از فولادهای مختلفی استفاده می شود. انعطاف پذیری بالا، سبک بودن وزن فولاد و .... از جمله دلایل اصلی استفاده از فولاد در بدنه ماشین هستند. اگر می خواهید که به طور کامل با این دلایل آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با این موضوع بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

برای دریافت قیمت به روز نبشی  و قیمت به روز ناودانی کلیک کنید.

دلایل استفاده از فولاد در بدنه خودرو چیست؟

 

تولیدکنندگان خودرو، از فولاد و آهن های مختلفی برای ساخت خودرو استفاده می کنند. در واقع، می توان گفت که در تمامی بخش های خودرو سازی از آهن و یا فولاد مصرف می شود. لذا، ممکن است سوال کنید که علت استفاده از فولاد در بدنه خودرو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که بنا به دلایل مختلفی، تولید کنندگان خودرو از فولاد در ساخت بدنه استفاده می کنند. برخی از مهم ترین علت های استفاده از آن در بدنه خودرو، شامل موارد زیر می باشند: 

فولاد در بدنه خودرو

 مطالعه بیشتر: کاربرد ورق گالوانیزه درصنعت خودروسازی

 

سبک بودن وزن فولاد


کم بودن وزن قطعات، سبب می شوند تا خودروها سوخت کمتری را مصرف کنند. به همین دلیل، تولیدکنندگان خودرو به دنبال روش هایی هستند تا از طریق آن ها وزن خودرو را کاهش داده و در نتیجه سوخت کمتری مصرف شود. لازم به ذکر است تا بدانید که به ازای هر 10% کاهش وزن خودرو، 7 الی 12 درصد مصرف سوخت نیز کاهش می یابد. 
لذا، می توان گفت که یکی از اصلی ترین دلایلی که در بدنه خودرو از فولاد استفاده می شود، سبک بودن وزن فولاد است. برخی از افراد فکر می کنند که فولاد به دلیل سبک بودن استحکام و مقاومت کمی دارد. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، فولاد در عین سبک بودن، استحکام و مقاومت بسیار زیادی در برابر عوامل مختلفی دارد. 


انعطاف پذیر بودن فولاد


یکی دیگر از دلایلی که سبب شده است تا از فولاد در ساخت بدنه خودرو استفاده شود، انعطاف پذیر بودن آن است. در واقع، فولاد قدرت چکش خواری بسیار زیادی دارد و تولید کنندگان به راحتی می توانند آن را به هر شکلی که می خواهند، در بیاورند. زیرا، بدنه های خودرو با یکدیگر فرق می کنند و برای ساخت آن ها نیاز است تا از فلزی استفاده شود که بتوان آن را در هر شکل و قالبی، به تولید رساند. علاوه بر این، فولاد قابلیت جوشکاری دارد و زمانی که درب خودرو آسیب ببیند، می توان آن را به راحتی تعمیر کرد. 


مقرون به صرفه بودن فولاد


تولید کنندگان سعی دارند تا با کمترین هزینه، خودروهایی مرغوب را ساخته و به دست مصرف کنندگان برسانند. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت فولاد نسبت به سایر فلزات، کمتر است به همین دلیل، تولیدکنندگان همواره برای ساخت بدنه خودرو، از فولاد استفاده می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت که یکی دیگر از علت های اصلی استفاده از فولاد در صنعت خودرو سازی، مقرون به صرفه بودن قیمت آن است. ممکن است سوال کنید که علت ارزان بودن فولاد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که علت اصلی کم هزینه بودن این فلز، فراوان بودن آن است. زمانی که یک فلز به طور گسترده در بازار وجود داشته باشد، قیمت آن نیز کاهش می یابد. 


حفظ محیط زیست


لازم به ذکر است تا بدانید که فولاد به راحتی بازیافت می شود و می توان از آن مجدد استفاده کرد. این امر باعث می شود تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود. لذا، اغلب تولیدکنندگان تصمیم گرفته اند که از فولاد در صنعت خودرو سازی استفاده کنند تا در آینده محیط زیست دچار مشکلات جدی نشود. به یاد داشته باشید که این تولید کنندگان اغلب اوقات پس از بازیافت فولاد، از آن در سایر بخش های خودروسازی استفاده می کنند. 


افزایش ایمنی خودرو


همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، فولاد زمانی که در صنایع مختلف الخصوص در خودرو سازی استفاده شود، ایمنی و استحکام خودرو را افزایش می دهد. به عبارتی دیگر می توان گفت که فولاد در برابر آسیب های مختلف و تصادف ها، مقاومت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل، اگر در بدنه خودرو از فولاد استفاده شود و آن خودرو دچار سانحه شود، میزان و شدت آسیب بسیار کم خواهد بود. 


عدم نیاز به سایر اتصالات


در واقع، زمانی که اتصالات و فلزات دیگری در بدنه خودرو استفاده شوند، ممکن است باعث ایجاد خوردگی گالوانیک شوند. زمانی که دو فلز مشابه با یکدیگر برخورد کنند، الکترون های آن ها نیز با یکدیگر برخورد می کنند که در نتیجه خوردگی گالوانیک به وجود می آید. این اتفاق، سبب می شود تا اتفاقات ناگواری به وجود آید و خودرو سریع تر فرسوده شود. اما، زمانی که از فولاد به تنهایی در ساخت بدنه خودرو استفاده شود، این اتفاق به وجود نمی آید. بنابراین، می توان گفت که یکی دیگر از علت های استفاده از فولاد در بدنه خودرو، عدم نیاز به سایر اتصالات و فلزات می باشد. 

استفاده از فولاد در بدنه خودرو


چه محصولات فولادی در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند؟


هم اکنون که به طور کامل با علت های مصرف فولاد در بدنه خودرو آشنا شدید، ممکن است بپرسید که کدام محصولات فولادی در خودروسازی کاربرد دارند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بگوییم که فولادهای مختلفی در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 

  •     ورق سیاه : ورق سیاه از نورد گرم تولید می شود که به همین دلیل در سیستم تعلیق و فنر بندی خودرو، مصرف می شود. 
  •     ورق گالوانیزه: این ورق به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد در اسکلت و بدنه خودرو، کاربرد گسترده ای دارد. 
  •    ورق روغنی: ورق روغنی که اغلب از نورد سرد تولید می شود در بخش تولید قطعات شاسی خودرو، مورد استفاده قرار می گیرد. 
  •     میلگرد : از میلگرد اغلب اوقات برای ساخت موتور خودروها استفاده می شود. 


خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با علت استفاده از فولاد در بدنه خودرو آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که ارزان بودن فولاد به معنی بی کیفیت بودن آن نیس و علت آن، فراوانی فولاد می باشد. اگر می خواهید که با کیفیت ترین فولاد را با قیمیت مقرون به صرفه خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار در ارتباط باشید. علاوه بر این، اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما ارتباط برقرار کنید. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ