فولاد فيدار

شمش فولادی چیست؟ و انواع آن

شمش فولادی چیست؟ و انواع آن

شمش های فولادی قطعاتی فولادی به شکل اشکال هندسی میباشند که از آنها برای ساخت محصولات فولادی استفاده میکنند. این شمش ها در اشکال متفاوت با وزن و ابعاد گوناگون ساخته میشود. این محصول دارای انواع گوناگونی میباشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات در مورد شمش های فولادی در اختیار شما بگذاریم.


شمش فولادی چیست؟


شمش های فولادی مقاطع سخت و فولادی هستند که پس از سپری کردن مراحل مختلف به شکل، اشکال هندسی از فولاد سخت در آمده اند شمش های فولادی را به روش ریخته گری میسازند از آنجایی که این شمش ها سخت و محکم هستند برای آنکه از آنها استفاده کنند نیاز است تا با عملیات ذوب دوباره آنها را به شکل مایع در بیاورند همچنین باید اضافه نمود که شمش های فولادی ماده اولیه بسیاری از محصولات فولادی میباشند. شمش های فولادی را به شکل اشکال هندسی میسازند زیرا اینگونه میتوان ساده تر شمش ها را جا به جا کرد.

 

شمش فولادی چیست؟

بیشتر بخوانید: شمش فولادی برای تولید میلگرد

 

روش های تولید شمش فولادی


شمش ها را توسط کوره به روش های گوناگونی میسازند که این روش ها عبارت اند از:

  • کوره قوس الکتریکی
  • کوره بلند
  • کوره القایی

همانطور که در بالا گفتیم سه روش برای ساخت شمش های فولادی وجود دارد که در کشور های دیگر اغلب از روش کوره بلند استفاده میکنند و در کشور ما بیشتر از روش قوس الکتریکی استفاده میشود. قبلا به صورت مفصل در مورد تولید فولاد و روش های آن توضیح داده ایم و همچنین در مورد کوره های قوس الکتریکی و بلند به صورت مفصل صحبت کرده ایم اگر که مایل هستید در این خصوص اطلاعات بیشتری را بدست آورید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله فولاد چگونه تولید میشود؟ را مطالعه کنید.

 

روش های تولید شمش فولادی

 

انواع شمش فولادی


همانطور که در مقدمه مطلب گفتیم شمش های فولادی دارای انواع گوناگونی میباشند که بنابر نوعشان دارای اشکال متفاوتی میباشند. شمش ها در اشکال با هم متفاوت میباشند ماده به کار رفته در تمامی شمش ها ثابت است همچنین از لحاظ خلوص نیز با هم متفاوت اند. انواع شمش عبارت اند از:

  • شمش دستی
  • بلوم
  • بیلت
  • اسلب

 

1- شمش دستی


همانطور که از اسم این شمش مشخص است این شمش ها را با دست قالب گیری میکنند به همین خاطر جداسازی آنها پس از سرد شدن از قالب راحت تر است. از لحاظ ظاهری این شمش ها دارای سطح مقطعی ذوزنقه شکل هستند و از بالا و پایین شمش به شکل مستطیل دیده میشود. همچنین باید اضافه نمود که جابه‏جایی این شمش ها راحت بوده و همچنین مناسب کارگاه های کوچک میباشند. زیرا طولیشان فراتر از دو متر نمیرود.


2- بیلت


بلیت نوعی دیگر از شمش است که به نام شمشال هم شهرت دارد. از شمش های بلیت بیشتر در خط تولید و خط نورد استفاده میکنند. همچنین از لحاظ ظاهری این شمش ها دارای سطح مقطعی به شکل مربع هستند و از لحاظ اندازه نیز طولشان از شمش های دستی بیشتر است معمولا در عملیات تولید میلگرد از شمش های بلیت استفاده میشود.

 

بیلت

 


3- اسلب


اسلب یا تختال شمشی به صورت مکعب است تفاوت این شمش با شمش های دیگر یکی در ظاهر مکعبی آن است و دیگری در اندازه های آن که اندازه های آن از این قرار است: طول*عرض*ضخامت = 12 متر* 25 سانتی متر* 23 سانتی متر میباشد. همچنین عمده کاربرد این شمش برای تولید ورق میباشد.


4- بلوم


بلوم به همان شمش بلیت است فقط با عرض بیشتر و برای تولید پروفیل و ناودانی کاربرد دارند.


جمع بندی


همانطور که در این مقاله خواندید متوجه شدید که که شمش های فولادی دارای انواع متفاوتی با ظواهر مختلف در اشکال مختلف هستند. که هر یک از آنها دارای کاربرد مخصوص به خود میباشد. همچنین متوجه شدید که از شمش های فولادی در تولید محصولات فولادی کاربرد بسیاری دارند.
شما میتوانید برای دریافت اطلاعات در خصوص قیمت انواع مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد و قیمت آهن به صفحات آن در سایت مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ