فولاد فيدار

دلایل خوردگی فولاد ضد زنگ

دلایل خوردگی فولاد ضد زنگ

فولاد های ضد زنگ را میسازند تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند که البته در این زمینه از خود کاربرد مناسبی را نشان داده اند و در مقابل خوردگی مقاوم هستند اما تحت شرایط خاصی این فولاد ها هم میتوانند زنگ بزند و خورده شوند حال چرا؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در ادامه به دلایل خوردگی فولاد ضد زنگ بپردازیم.


چرا فولاد ضد زنگ، زنگ نمیزند؟


قبل از آنکه به دلایل خوردگی فولاد ضد زنگ برسیم بگذارید تا در مورد خود فولاد ضد زنگ صحبت کنیم. فولاد های ضد زنگ را با ترکیب فلزات با یک دیگر میسازند به این صورت که در مرحله تولید فولادها عناصر دیگری را به آن ها اضافه میکنند به همین خاطر فولاد دارای خاصیت های جدیدی میشود که یکی از این خاصیت ها ضد زنگ شدن آن میباشد.


این خاصیت به این دلیل اتفاق می افتد که عناصر دیگری که در فولاد وجود دارد واکنش پذیر تر ازخود فولاد میباشد به همین دلیل سریع تر از فولاد با اکسیژن واکنش داده و اکسید میشود. در نهایت یک لایه محافظ از اکسید تشکیل داده و موجب میشود تا اکسیژن به زیر آن راه پیدا نکند.

 

چرا فولاد ضد زنگ، زنگ نمیزند؟

 


علت های خوردگی فولاد ضد زنگ


عامل های متفاوتی وجود دارند که باعث خوردگی این نوع فولاد ها شوند اما از آنجایی که این نوع از فولاد دارای طیف وسیعی از محصولات و انواع میباشند به همین خاطر سعی کرده ایم تا به دلایل کلی تر بپردازیم.
 

1- تماس با کلریدهای قوی


یکی از دلایلی که میتواند فولاد ضد زنگ را بخورد و باعث زنگ زدگی آن شود تماس این فولاد با کلریدهای قوی میباشد همچون نمک برای آنکه بهتر متوجه شوید مثالی خواهیم زد استفاده از فولاد های ضد زنگ در سازه های دریایی میتواند باعث خوردگی آن ها شود و حتی در بدنه آنها ایجاد حفره یا سوراخ بنماید به همین خاطر اغلب در ساخت سازه های دریایی از میلگرد کامپوزیت یا FRP استفاده میکنند. اگر چنانچه میخواهید در مورد این نوع میلگرد بیشتر بدانید میتوانید به مقاله میلگرد کامپوزیت FRP چیست؟ در سایت مراجعه بفرمایید و آن را مطالعه کنید.
 

علت های خوردگی فولاد ضد زنگ

 

2- جوشکاری دو فلز با جنس های متفاوت


از دیگر دلایلی که میتوند موجب به خوردگی شود این است که تولید کننده به اشتباه دو فلزی که از یک نوع نیستند را به یک دیگر جوش بدهد. زمانی که دو فلز با خواص مختلف از طریق ماده ای به یک دیگر وصل شده اند. ممکن است این اتصال موجب آن شود که بار ناهمسان در سطح فلز جاری شود به عبارتی دیگر ممکن است جریان التریکی در یک فلز جاری است و در دیگری نیز انتقال یابد و همین انتقال بار موجب شود تا یکی از فلزات آند و دیگری کاتد شود و الکترون رد و بدل کنند که نتیجه این امر زنگ زدگی زودتر یکی از فلزات میباشد.


سرعت خوردگی میتواند تحت شرایطی متفاوت باشد و تغییر کند همچون رطوبت محیط، نوع فلز های به کار رفته در مقطع فولادی، جنس فلز های جوش خورده به هم و یا سطح مقطع جوش خوردگی و ... بهترین کاری که میتوان انجام داد تا از خوردگی این فلزات جلوگیری کرد در قدم اول این است که دو فلز به صورت دائمی با یک دیگر در تماس نباشند و در قدم دوم نیز اضافه کردن پوشش به سطح فلزات است تا از جریان الکتریکی بین یکدیگر خودداری شود.


این مورد را هم به خاطر بسپارید که استفاده از پر کننده جوشی که جنس متفاوتی با دیگر فلزات دارد نیز میتواند باعث خوردگی در محل جوش شود.

 

جوشکاری دو فلز با جنس های متفاوت
 

3-  پیوند ذرات آهن یا فولاد با فولادهای ضد زنگ


بعضی از اوقات ممکن است که ذرات فلزات دیگر همچون آهن و یا فولاد بر روی فولاد ضد زنگ بنشیند و با آن پیوند بخورد به طوری که کارکرد لایه محافظ آن را مختل کند یا حتی باعث خوردگی فولاد ضد زنگ شود. به عنوان مثال فکر کنید که با همان ابزاری که آهن را میبرند بلافاصله بعد از آن با همان ابزار فولاد ضد زنگ را ببرند این باعث میشود تا ذرات آهنی که بر روی دستگاه وجود دارد با فولاد پیوند خورده و در نهایت موجب زنگ زدگی آن میشود.
برای آنکه این اتفاق به وجود نیاید باید که از دستگاه های جدا استفاده شود یا اینکه قبل از استفاده از دستگاه حتما آن را تمیز کنند تا ذرات فلزی به آن نچسبیده باشد.
 

 

4- اعمال دمای بسیار زیاد در فولاد ضد زنگ


فولاد و فولاد ضد زنگ دارای تحمل گرمایی بالایی میباشد و در برابر حرارت مقاومت کلی دارد و به طور کلی نقطه ذوب بالایی دارد. البته با اینکه فولاد در حرارت بالا ذوب نمیشود اما ممکن است دمای بالا موجب تغییراتی در کیفیت آن شود همچون پوسته پوسته شدن که میتواند باعث زنگ زدگی شود و همچنین دمای بالا میتواند لایه محافظ اکسید شده فولاد را از بین ببرد و در نهایت موجب خوردگی فولاد شود.

 

جمع بندی

در این مقاله با دلایل خوردگی فولاد آشنا شدین و متوجه شدید که قرارگیری فولاد در کنار نمک، پیوند ذرات آهنی با آن، جوشکاری دو نوع فلز متفاوت دمای بالا میتواند باعث خوردگی فولاد شود.

برای اطلاع از قیمت آهن و قیمت میلگرد میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ