فولاد فيدار

میلگرد کامپوزیت FRP چیست؟

میلگرد کامپوزیت FRP چیست؟

سال ها است که از میلگرد در ساخت ساز و ساختمان سازی استفاده میشود، این مقاطع با وجود کاربردهای منحصر به فردی که دارند، در شرایط محیطی مختلف از جمله: شرایط رطوبت، محیط های خیلی سرد، گرم، وجود نمک، محیط های اسیدی و قلیایی دچار آسیب و خوردگی میشوند، و این موضوع میتواند باعث بروز خسارت های زیادی شود.

به همین دلیل هم برای رویارویی با چنین مشکلاتی و بهبود خواص میلگردها در سال های اخیر اقدام به ساخت میلگردهای جدیدی شد دارای خواص مطلوب تری باشند و نقاط ضعف مقاطع قدیمی را نداشته باشند. و این امر باعث پیدایش میلگردهای کامپوزیتی شد، این مقاطع با استفاده از پلیمر تقویت شده با الیاف ساخته میشوند. این محصولات دارای خواص منحصر به فردی در مقایسه با میلگردهای فولادی معمولی هستند، که علاوه بر کاهش وزن سازه ها به استحکام و ماندگاری آنها نیز می افزایند.

 

مشکل خوردگی میلگرد در سازه های بتنی

همانطور که مقالات قبلی گفتیم، در سازه های بتنی از فولاد برای تقویت بتن استفاده میشود، اما متاسفانه زمانی که فولاد در فضای قلیایی بتن قرار میگیرد، دچار خوردگی میشود و تحت تاثیر تغییر خواص مکانیکی قرار میگیرد. 

یا اگر از فولاد برای ساخت پل ها و.. استفاده شوند زمانی که در معرض عوامل رطوبت، دمای بالا و.. قرار میگیرند. دچار خوردگی میشوند. که در نهایت، باعث خوردگی فولاد های کل سازه و در نتیجه تخریب کل سازه خواهد شد. 

برای اینکه با اینگونه مشکلات مقابله شود، از پوشش های اپوکسی روی میلگردهای معمولی استفاده کرده اند. تا از خوردگی های آن جلوگیری شود، اما این پوشش ها هم نمیتوانند به طور کامل باعث استحکام سازه شوند، به همین دلیل هم متخصصان استفاده از مصالحی مانند پیلمرهای تقویت شده با الیاف را جایگزین این پوشش ها کردند.

 

استفاده از میلگرد کامپوزیت در پروژه های ساختمانی

بیشتر بدانید: میلگرد اپوکسی و کاربرد آن

 

تولید میلگرد کامپوزیت

FRP یا کامپوزیت به نوعی الیاف با کارایی بالا گفته میشود که در بستری از رزین های پلیمری قرار گرفته است، این موراد در برابر رطوبت و عوامل شیمایی و مکانیکی مقاوم هستند، و در برابر عوامل الکترومغناطیسی عایق هستند. 
قیمت این مقاطع در مقایسه با قیمت میلگرد معمولی متفاوت است و این سازه ها ساختاری کاملا متفاوت از انواع معمولی هم دارند، این مقاطع دارای خاصیت مکانیکی و الاستیکی هستند و تحت تاثیر خاصیت بتن هم قرار نمیگیرند. مثل فولاد دچار خوردگی نمیشوند. از این مقاطع در کشورهایی مانند: آمریکا، ژاپن وکانادا استفاده میشود.

 

میلگردهای FRP موجود در بازار

امروزه میلگردهای FRP در بازار را با استفاده از الیافت ممتد و با کارایی بالا مثل: الیاف شیشه، کربت، آرامیدو.. میساند و در داخل بستری پیلمری جایگذاری میکنند. 

برای دریافت قیمت پروفیل، قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ