فولاد فيدار

خمکاری میلگرد و روش های آن

خمکاری میلگرد و روش های آن

میلگرد یکی از مهم ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی است و نمیتوان بدون آن ساخت و ساز کرد. میلگرد باید به شکلی باشد، که در تمامی مراحل ساخت و ساز بتوان از آن استفاده کرد به همین دلیل میلگرد را برای استفاده در قسمت هایی از ساختمان خم میکنند که به این فرآیند خمکاری میگویند. خمکاری یعنی تغییر شکل میلگرد بدون آنکه شکسته شود.
در بعضی از موارد میلگردها به همان شکل معمول خود کاربرد ندارند و به همین علت نیاز است تا شکل شان تغییر کند خمکاری به دو شکل دستی و ماشینی انجام می شود.

روش های خمکاری میلگرد

میلگرد ها را به دو روش دستی و ماشینی خم میکنند. میلگرد ها با ضخامت کم را با کمک از تخته خمکاری و یک میله با فشار خم میکنند، اگر ضخامت میلگرد بیشتر باشد برای خم کردن نیاز به دستگاه دارد که در این زمینه دستگاه های برقی، هیدرولیکی و اتوماتیک وجود دارند.

روش های خمکاری میلگرد

بیشتر مطالعه کنید: روش های تست میلگرد

روش خمکاری دستی

یکی از مسائل مهمی که در این روش وجود دارد این است که به مهارت فرد استفاده کننده بسیار وابسته است.

برای انجام دادن خم کاری در این روش به سه قسمت نیاز است از جمله:

  • میز خمکاری میلگرد
  • صفحه خمکاری میلگرد
  • آچار خمکاری میلگرد

1- میز خمکاری میلگرد

میز خمکاری تشکیل شده از الوارهای برش خورده بهم متصل شده ای است و دارای یک صفحه آهنی است که به آن سه میلگرد دیگر جوش داده شده است تا میلگرد به هنگام خمکاری تکان نخورد.

2- صفحه خمکاری میلگرد

 در این قسمت مقطعی که کار بر روی آن انجام میشود، دارای یک صفحه فولادی است و بر روی آن خارهایی وجود دارد تا از لغزیدن و تکان خوردن میلگرد جلوگیری کند.

3- آچار خمکاری میلگرد

برای خم کردن میلگرد نیاز به یک آچار مخصوص به شکل F است. ساز و کار این آچار به صورتی است که میلگرد را درون خود قرار میدهد و فردی که قصد خم کردن میلگرد را دارد با استفاده از این آچار میلگرد را در جهت دلخواه خم میکند.

روش خمکاری دستی

خمکاری ماشینی

در این روش میلگردهایی که دارای ضخامت بیشتر هستند و نمیتوان آن ها را با روش دستی خم کرد به کمک ماشین آن ها را خم میکنند. گفتنی است در این روش کار سریع تر و با دقت بیشتری انجام میگیرد.

1- دستگاه خمکاری هیدرولیکی

دستگاه هیدرولیکی یکی از دستگاه های پرکاربرد در زمینه خمکاری میلگرد است. دستگاه متشکل از یک قسمت هیدرولیکی و دو فک ثابت در کنار هم است. میلگرد درون قسمت هیدرولیکی قرار میگیرد و تحت فشار  خم میشود. این دستگاه دارای مزایایی همچون خمکاری انواع میلگرد، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در انرژی و ...

دستگاه خمکاری هیدرولیکی

2- دستگاه خمکاری برقی

این دستگاه توانایی آن را دارد تا هر نوع میلگردی را با اندازه های مختلف با سرعت و دقت خم کند. دستگاه شامل یک صفحه گردان در بالای خود است که میتواند در هر جهت گردش کند و به وسیله یک پدال کنترل میشود.

دستگاه خمکاری برقی

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه های خمکاری

  • استفاده از لوازم ایمنی
  • سرویس کردن به موقع دستگاه
  • محیط دارای نور مناسب باشد.
  • پس از استفاده به دستگاه اجازه استراحت بدهید.

سخن پایانی

همانطور که علم در همه زمینه ها پیشرفت میکند همانطور که ساختمان ها بلند تر میشود به طبع ابزارهای ساختمانی نیز پیشرفته تر میشوند در این مقاله با انواع روش های خمکاری و ابزارهای آن آشنا شدید یادتان باشد به هنگام کار حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.
شما مشتریان گرامی میتوانید با ارتباط برقرار کردن با کارشناسان ما از آخرین قیمت میلگرد اطلاع پیدا کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ