فولاد فيدار

جدول اشتال تیرآهن چیست و دارای چه اطلاعاتی می باشد؟

جدول اشتال تیرآهن چیست و دارای چه اطلاعاتی می باشد؟

یکی از مهم ترین مقاطع فولادی که در صنعت های مختلف الخصوص در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، تیرآهن است. لذا، هر یک از مدیران پروژه های ساختمان سازی باید اطلاعات کافی را در رابطه با این محصول داشته باشند. یکی از راه های دریافت اطلاعات، مطالعه جدول اشتال می باشد. زیرا، در این جدول هر گونه اطلاعات اعم از: وزن، ارتفاع و .... تمامی تیرآهن ها بیان شده اند. به عبارتی دیگر می توان گفت که در جدول اشتال تیرآهن تمامی اطلاعات مطالبی که مربوط به ارزیابی و کیفیت تیرآهن، استانداردها و معیارهای ملی و بین‌المللی تیرآهن و .... نگاشته شده است. لذا، اگر شما هم جز افرادی هستید که می خواهید با این مطلب به خوبی آشنا شوید، می توانید در ادامه مطلب همراه ما باشید. ما در ابتدا جدول اشتال را برای شما بیان کرده، سپس هر آن چیزی که باید در رابطه با این مسئله بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


جدول اشتال تیرآهن چیست؟

تیرآهن 340 هاش سنگین | فولادفیدار | اشتال تیرآهن
همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم، جدول اشتال تیرآهن برای تعیین و انتخاب مشخصات فنی و ابعادی انواع تیرآهن ها طراحی شده است. در واقع، در سال های گذشته یعنی در سال 1938 فردی به نام مارتا اشنایدر که اولین مهندس ساختمان سازی بود؛ توانست  کتابچه ‌ای را با نام جدول اشتال تیرآهن تدوین و طراحی کند. سپس، با گذشت زمان، این دفترچه به عنوان منبعی برای مراجعه مهندسین ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفت. به نحوی که امروزه تقریبا تمامی مهندسان ساختمان سازی، با این جدول آشنا بوده و از آن در انجام امور یاری می گیرند. لازم به ذکر است تا بدانید که در جدول اشتال تیرآهن اطلاعات زیادی درج شده اند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 

  •     وزن تیرآهن
  •     ابعاد تیرآهن 
  •     مشخصات فنی تیرآهن 
  •     بگشتاورهای خمشی حول محورهای x و y 


به خاطر بسپارید که یک مهندس با مطالعه دقیق و اصولی این دفترچه به راحتی می تواند سازه های اقتصادی با دوام را بسازد. 


علت استفاده از جدول اشتال تیرآهن چیست؟


ما در بخش قبلی به طور مختصر بیان کردیم که تمامی مهندسان می توانند از طریق جدول اشتال تیرآهن بناهای بادوامی را بسازند. اما، بهتر است بدانید که استفاده از این جدول لایل دیگری نیز دارد. در واقع، زمانی که مهندسین و مسئولین این حوزه با جدول اشتال میلگرد آشنا باشند، می توانند مواد اولیه تیرآهن را با مرغوب ترین وسایل فراهم کنند تا کیفیت نهایی این محصول، عالی شده و جزء بهترین ها باشد. به عبارتی دیگر می توان گفت که می توان از طریق جدول اشتال تیرآهن تیرآهن های مناسب را بر اساس استانداردهای بیان شده و با حداقل هزینه، تولید کرد. 
لازم به ذکر است تا بدانید که این امر تنها به کمک مقایسه و محاسبه پارامترهای ابعادی و خمشی، با حساب کردن وزن نهایی با کمک وزن مخصوص G و ... میسر می شود. به خاطر بسپارید که تمامی مهندسان ساختمان سازی، برای این که بتوانند به درستی از تیرآهن استفاده کنند، باز هم باید به این جدول رجوع نمایند. زیرا؛ در این جدول وزن ها، ابعاد، ارتفاع و .... مربوط به تیرآهن به طور دقیق و کامل، بیان شده است. 


مقادیر وزنی ذکر شده در جدول اشتال تیرآهن


ما در قسمت های پیشین بارها بیان کردیم که در جدول اشتال تیرآهن، مقادیر وزنی هر یک از آن ها ذکر شده است که این بخش، از تمامی بخش‌ های جدول اشتال، مهم تر می باشد. زیرا، مقادیر وزنی در زمان، خرید تیرآهن، در زمان تولید تیرآهن و .... به کار می آیند و اهمیت بسزایی دارند. علاوه بر این، با کمک مقادیر وزنی می توان به کیفیت نهایی تیرآهن پی برد و از سوی دیگر، قیمت تمامی مقاطع فولادی اعم از تیرآهن بر اساس وزن آن ها تعیین و اعلام می گردد.  در این میان بهتر است در جریان باشید که تقریبا وزن تیرآهن در هر کارخانه ای مختلف است؛ اما، تمامی آن ها بر اساس همین جدول اشتال تیرآهن ها را تولید کرده و به فروش می رسانند. 
در واقع، هر یک از افراد فعال در این حوزه، می توانند از طریق محاسبه دقیق سطح مقطع تیرآهن و ضرب کردن آن در چگالی آهن که برابر با 8/7 گرم بر سانتی ‌متر مکعب می باشد، وزن هر یک متر تیرآهن را محاسبه کنند. اما، برای محاسبه کردن وزن یک شاخه باید عدد به دست آمده را ضرب در طول آن تیرآهن نمایند. به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که برای محاسبه وزن تیرآهن افراد می توانند از فرمول محاسبه آن یاری بگیرند که این فرمول، به شرح زیر می باشد: 


وزن تیرآهن = طول تیرآهن × وزن مخصوص تیرآهن در جدول اشتال


لازم به ذکر است تا بدانید که هر چه قدر که وزن مقاطع فولادی به مقادیر ذکر شده در جدول اشتال نزدیک‌ تر باشند، آن مقاطع فولادی تحمل وزن بالاتری را خواهند داشت. همچنین، آن مقاطع دارای کیفیت بالاتری نیز خواهند بود. 

تیرآهن هاش | اشتال تیراهن | قیمت تیراهن | فولاد فیدار
معرفی جدول اشتال انواع تیرآهن


به یاد داشته باشید که تیرآهن دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها دارای جدول اشتال جداگانه ای می باشند. زیرا وزن و ابعاد و ... آن ها با هم فرق دارند. ما در ادامه تعدادی از مهم ترین جداول ذکر شده مربوط به انواع تیرآهن را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد که به شرح زیر می باشند: 


جدول اشتال تیرآهن IPE


نوعی از بهترین تیرآهن ها مربوط به نوع IPE می باشند که این تیرآهن دارای جدول اشتال جداگانه است. زیرا، این نوع تیرآهن در بین افراد محبوبیت زیادی دارد و استفاده از آن نسبت به انواع دیگر، رایج تر است. همین امر موجب شده است تا آشنایی با مشخصه ها و اطلاعات مربوط به آن اهمیت بالایی داشته باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که در ستون اول جدول اشتال این تیرآهن، نمره این محصول ذکر شده است. به عنوان مثال: تیرآهن IPE با علامت اختصاری ۱۲۰، در ستون G ، نشان دهنده وزن یک متر از این محصول می باشد که هر یک متر تیرآهن IPE دارای وزن ۱۰.۴ کیلوگرم است.

 
 جدول اشتال تیرآهن HEA


علاوه بر تیرآهن فوق، نوع دیگری از تیرآهن نیز وجود دارد که به آن، تیرآهن HEA می گویند. لذا، این محصول نیز دارای جدول جداگانه ای می باشد که حاوی اطلاعات مربوط به تیرآهن بال ‌پهن سبک است. لازم به ذکر است تا بدانید که به این جدول در اصطلاح عامیانه، جدول اشتال هاش سبک نیز می گویند.   


جدول اشتال تیرآهن HEB


نوع دیگری از جداول اشتال تیرآهن مربوط به این بخش است که حاوی اطلاعات مربوط تیرآهن هاش سنگین می باشد. که به همین خاطر به آن «جدول اشتال هاش سنگین» نیز گفته می شود. 


 جدول اشتال تیرآهن لانه زنبوری


نوع دیگری از تیرآهن، مربوط به تیرآهن لانه زنبوری است که دارای جدول جداگانه، با مشخصات خاصی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که علت اصلی نام گذاری این محصول، حفره هایی هستند که در بخش جان وجود دارند. همین حفره ها سبب شده اند تا این تیرآهن مقاومت کمتری داشته و کیفیت پایین تری نیز داشته باشد. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با جدول اشتال تیرآهن آشنا کرده و بگوییم که این جدول در چه زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد. به یاد داشته باشید که هر یک از مقاطع فولادی دارای جداول اشتال جداگانه ای هستند. لذا، اگر می خواهید که با آن ها آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کرده و از آن ها یاری بگیرید. آن ها شما را در این زمینه به صورت مفصل کمک خواهند کرده و قیمت هر یک از مقاطع را برای شما بیان خواهند نمود. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ