فولاد فيدار

تیرچه بلوک یا سقف تیرچه چیست و انواع آن

تیرچه بلوک یا سقف تیرچه چیست و انواع آن

تیرچه بلوک یا سقف تیرچه به سقف هایی گفته میشود که از ترکیبی از بلوک های بتنی و سیمانی و میلگرد ساخته شده باشد، این نوع از متداول ترین سقف هایی هستند که در ایران موجود هستند.

در مقالات قبلی بررسی کردیم که بتن یا مصالح ساختمانی به تنهایی تحمل نیروهای کششی را ندارد و برای اینکه این قابلیت را داشته باشند حتما باید از فولاد استفاده کنیم، تا بتواند مقاومت کششی مناسبی را فراهم کند. 

اما استقاده زیاد از بتن و فولاد میتواند بار مرده سقف را افزایش دهد به همین دلیل برای اینکه بتوانیم سقفی را بسازیم که بار مرده کمتری داشته باشدباید از روشی جایگزین استفاده کنیم در این حالت به دلیل استفاده کمتر از فولادهای کششی و بتن کششی وزن کمتری داشته باشد. 

به طور کلی میتوان گفت تیرچه های بلوک تعدادی تیر T شکل هستند که زمانی که در کنار هم قرار میگیرند. میتوانند یک تیرچه بلوک را تشکیل دهند. 

 

علاقه مندان برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن میتوانند به صفحات این محصولات در سایت مراجعه کنند. 

 

اجزای تشکیل دهنده تیرچه بلوک

  1. بتن 
  2. تیرچه
  3. بلوک

به طور کلی یک سقف تیرچه از: بلوک ، بتن پوششی و میلگرد حرارتی ساخته شده است.

 

بلوک

به قطعه ای سفالی یا بتنی که بین تیرچه ها قرار میگیرد و توانایی تحمل بار را ندارد اما صرفا برای قالب بندی مورد استفاده قرار میگیرد بلوک گفته میشود.

زمانی که وزن تیرچه ها زیاد باشد باید از بلوک های 25 سانتی متری استفاده کنیم، این نوع درزمان هایی مورد استفاده قرار میگیرد که بنا به دلایل محاسباتی نیاز باشد که از سقف‌های ضخیم تری استفاده شود.
در این نوع میتوانیم از بلوک های 2 تکه هم استفاده کنیم. زمانی که بلوک های دو تکه در کنار هم قرار میگیرند به ارتفاع 35 سانتی متری هم میرسند.

به طور کلی بلوک های سفالی دارای وزن 8 تا 10 کیلو و وزن انواع بتنی حدود 20 کیلوگرم است.

 

بلوک بتنی

 

تیرچه

به رایج ترین نوع تیرچه که در ایران هم بسیار مورد استفاده قرار میگیرد خرپا گفته میشود. همانطور که در مقالات قبلی سایت گفتیم مقاطع فلزی مورد نیاز برای ساخت تیرچه های فلزی میلگرد است.

در صورتی که امکان استفاده از میلگرد  در این نوع از تیرچه ها وجود نداشته باشد باید از وایر استفاده شود. 

تیرچه کفشک به تیرچه های پیش فشده ای گفته میشود که در مکان هایی که شرایط استفاده از میلگرد وجود نداشته باشد یا در مواردی مانند نزدیگ کردن اکس ای تیرچه.

تیرچه های کورمنیت نوع دیگری از انواع تیرچه هستند که بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. و اغلب به جای بتن در آنها از ورق سیاه به عرض 13 سانتی متر استفاده میشود .

 

تیرچه

 

کاربرد سقف تیرچه در ساختمان های آجری

در صورتی که بخواهیم از این نوع سقف در ساختمان های آجری استفاده کنیم باید حتما روی دیوارهای حمال شناژ افقی اجرا شود. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ