فولاد فيدار

تیرآهن بلژیکی چیست و انواع آن کدامند؟ 

تیرآهن بلژیکی چیست و انواع آن کدامند؟ 

تیرآهن به عنوان اصلی ترین ابزار در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد که دارای انواع مختلفی می باشد. یکی از بهترین آن ها تیرآهن بلژیکی است که نوع تولید آن با سایرین متفاوت می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که خود این محصول نیز دارای انواع مختلفی است که شامل: تیرآهن بلژیکی بال نیم پهن، تیرآهن بلژیکی بال پهن یا هاش، تیرآهن بلژیکی زنبوری و .... می باشد که تمامی آن ها سایزهای مختلفی دارند. تفاوت در نوع تولید تیرآهن های بلژیکی سبب شده تا کاربرد آن با سایرین متفاوت باشد که اگر می خواهید با این محصول و کاربردهای آن آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه ابتدا تیرآهن بلژیکی و انواع آن را به شما معرفی کرده و سپس هر آن چیزی که باید در رابطه با این محصول بدانید را به طور کامل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


تیرآهن بلژیکی چیست و چگونه تولید می شود؟


همان طور که در بخش پیش بیان کردیم، تیرآهن بلژیکی با روشی متفاوت تولید می شود که در واقع، با کمک نورد سرد است. اما، از نظر ظاهری تفاوت چندانی نسبت به سایر تیرآهن ها ندارد و از دو بخش بال و جان تشکیل شده است. معمولا ارتفاع جان این محصول بین 40 الی 400 میلی متر، طول آن ها تقریبا بین 6 الی 20 متر و عرض بال ها نیز بر اساس نوعشان متفاوت می باشد. تولید کنندگان برای ساخت این نوع از تیرآهن ابتدا شمش های مخصوص فولادی را که دارای گرید های مشخص و خاصی هستند، تحت تاثیر دمای بالا و حرارت زیاد قرار می دهند. سپس، با کمک غلتک ها و دستگاه های پیشرفته، آن ها را به اشکال و سایزهای مورد نیاز، تبدیل می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که اولین بار در اواسط قرن 20 میلادی، این روش در شرکت Bethlehem ابداع شده است. 


آشنایی با انواع تیرآهن بلژیکی

تیرآهن بلژیکی چیست؟
هم اکنون که دانستید تیرآهن بلژیکی چیست و چگونه ساخته می شود، بهتر است بدانید که این محصول نیز دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها بنا به عوامل مختلفی با هم فرق دارند. تعدادی از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 
تیرآهن بلژیکی هاش
علت اصلی نام گذاری این تیرآهن، شبیه بودن شکل ظاهری آن به حرف انگلیسی H، می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که تیرآهن بلژیکی هاش به نام دیگر تیرآهن بلژیکی بال پهن نیز معروف است. این محصول، دارای بالی ها پهنی با ضخامت بسیار زیادی می باشد که همین امر سبب شده تا بتواند فشار زیادی را تحمل کند. لذا، در اغلب مواقع برای ساخت و سازهای سنگین که نیاز است تا تیرآهن مقاومت بالایی داشته باشد، از این نوع استفاده می کنند. 


تیرآهن بلژیکی بال نیم پهن


نوع دیگری از تیرآهن بلژیکی، نوع بال نیم پهن آن است و همان طور که از نام این محصول مشخص است، بال های آن نسبت به نوع قبلی، کوچک تر می باشد و تقریبا بال های آن کوچک هستند. در واقع، کوچک بودن بال های آن سبب شده تا شکل ظاهری آن شبیه به حرف انگلیسی  Iباشد. به یاد داشته باشید که وزن تیرآهن بلژیکی بال نیم پهن کمتر از بال پهن است، اما این محصول نیز مقاومت بالایی دارد. این محصول، بر اساس استاندارهای اروپا و ایران تولید شده و روانه بازار می گردد. در نهایت، از این نوع تیرآهن بلژیکی برای ساخت و سازهای بزرگ و کوچک استفاده می شود. 


تیر آهن بلژیکی لانه زنبوری


شاید تا به حال نام تیرآهن بلژیکی لانه زنبوری را نشنیده باشید و ندانید که علت نام گذاری آن چیست. در واقع، علت اصلی نام گذاری این محصول، شکل ظاهری آن است که شبیه به لانه زنبور بوده و حفره های بسیار ریزی در سطح آن وجود دارد. ارتفاع این محصول، اغلب بسیار بلند است و بخش جان آن دارای اشکال هندسی مختلفی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که سوراخ هایی که در این بخش وجود دارند موجب می شوند تا این محصول بهتر و بیشتر به بتن متصل شود. البته، به علت سوراخ بودن سطح آن، هرگز در بخش هایی که فشار زیادی وارد می شود از این تیرآهن استفاده نمی کنند و فقط برای بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا، در برابر فشار مقاومت بسیار کمی دارد و موجب تخریب آن سازه می شود. 

تیر آهن | قیمت آهن آلات
تیرآهن های بلژیکی چه کاربردی دارند؟


هم اکنون که به طور کامل با این محصول و انواع آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که تیرآهن بلژیکی چه کاربردی دارد و یا در چه بخش هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم؛ هر یک از انواع تیرآهن های بلژیکی دارای کاربرد گوناگونی هستند و در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال:  همواره از تیرآهن های بلژیکی بال پهن در ساختن بنا های عظیمی اعم از: پاساژ ها، برج ها، سکوهای استخراج منابع نفتی و گازی و سیلوها استفاده می شود و البته گاهی از آن ها در کشتی سازی نیز استفاده می کنند. 
از تیرآهن های بلژیکی بال نیم پهن نیز اغلب برای سختن بناهای مسکونی و یا ساختمان های مختلف استفاده می شود. گاهی اوقات نیز این محصول، برای ساختن اسکلت سازه، اسکلت سقف، ستون، خرپا، بادگیر دیوار، سقف پارکینگ و پاسیو و نعل چهارچوب پنجره و .... نیز کاربرد دارد. از تیرآهن لانه زنبوری نیز همان طور که در بخش قبلی بیان کردیم، برای اتصال بیشتر بتن استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که تیرآهن های بلژیکی در دو نوع دسته دوم و نو در بازار موجود هستند که هر دو نوع آن ها، کاربردهای بیان شده را دارا می باشند. 

خلاصه مطلب
ما در این بخش از مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با تیرآهن بلژیکی آشنا کرده و انواع آن و کاربردهایش را به شما معرفی کنیم. اگر تصمیم دارید تا این محصول را خریداری کنید، بهتر است تا آن را از سایتی معتبر همچون فو.لاد فیدار تهیه کنید. فولاد فیدار، با داشتن چندین سال سابقه کاری درخشان و موفق، می تواند به شما عزیزان در این حوزه یاری رسانده و با کیفیت ترین تیرآهن ها را عرضه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تیرآهن بلژیکی و اطلاع از قیمت آن یا سایر محصولات فولادی همچون: میلگرد و نبشی و ... می توانید با همکاران ما در تماس باشید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ