فولاد فيدار

تير آهن چيست؟

تير آهن چيست؟

تیرآهن یکی از اصلی ترین و پر اهمیت ترین پروفیل های مورد استفاده در صنایع جایگاه ویژه ای دارد که از طریق نورد گرم حاصل میشود. عرض معینی دارند و قسمت وسطی ان را جان مینامند و دولبه موازی آن را بال میگویند. این مقطع کششهای حاصل از نیروهای برشی ولنگر خمشی را تحمل میکند. دارای انواع مختلفی است که در بازار هم تولید داخل هم وارداتی بفروش میرسد.

 

انواع تیرآهن

تیرآهن IPE

استاندارد اروپا و ایران که به صورت معمولی وI شکل وجود دارد که بیشتر محصولات کشورهای اروپایی و ایرانی از این نوع هستند.در این نوع ضخامت بالهای آن در ابتدا و انتها یکنواخت و ثابت میباشد.که ارتفاع آن بین 80الی600 میلیمتر میباشد. این نوع از محبوبیت بیشتری در بین مشتریان برخوردار میباشد.

 

تیرآهن INP

استاندارد چین و روسیه تیرهایی که بر پایه این نوع استاندارد تولید میشود اکثرا محصول کشور جین و روسیه میباشند. این نوع بصورت I شکل وبالهای کوتاه که بالهای آن در ابتدا نازک و بتدریج در انتها ضخیم میشوند که ضخامت بالهای آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش میابد ارتفاع این تیرآهن بین 80 الی600 میلیمتر مییباشد.

 

*نکته:علامتVنشان دهنده سنگین بودن و علامت Lتیرآهنهای سنگین را نشان میدهد.*

 

تیرآهن هاش یا بال پهن (IPB)

یکی از انواع مهم تیرآهن که در صنایع سنگین و سازه های سنگین کاربرد زیادی دارد تیرآهن هاش است که به نام تیرآهن بال پهن نیز مشهور است. این نوع از تیرآهن ها به سه شکل تولید و یافت میشوند که این سه شکل از این قرار است. نوع سبک، سنگین، فوق سنگین تفاوت تیرآهن هاش با تیرآهن معمولی در اندازه بال و جان آن میباشد به طوری که در تیرآهن هاش اندازه بال و جان با هم برابر است. علت نامگذاری این تیرآهن به این دلیل است که این تیرآهن به شکل H است. شرکت پترو فولاد فیدار یکی از فروشندگان این مقطع فولادی است شما میتوانید با مراجعه به صفحات قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش از قیمت های به روز آن مطلع شوید.

 

تیرآهن هاش یا بال پهن (IPB)

 

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن های لانه زنبوری یا تیرآهن شبکه همان تیرآهن های معمولی هستند که پس از برش آنها به کمک دستگاه به شکل زیگزاگ آنها را دوباره جوش داده اند. این تیرآهن ها دارای حفره هایی بر روی جان خود هستند که این حفره ها به شکل لانه زنبور است به همین علت به نام تیرآهن های لانه زنبوری معروف شده اند.
هدف از ساخت این تیرآهن ها این است که تیرآهن دارای ممان خمشی بالاتری باشد به همین خاطر این تیرآهن ها وزن کلی سازه را کاهش میدهند زیرا به علت داشتن حرفره بر روی خود دارای وزن کمتری هستند به همین خاطر هم باعث کاهش وزن سازه میشوند و هم از لحاظ قیمتی به صرفه تر هستند.

 

تیرآهن لانه زنبوری

 

نحوه تولید تیرآهن

متداول ترین روش شکل دهی فلزات از طریق نورد گرم میباشد که در این روش شمشهای فولادی از نوع شمش بلوم است که دارای مقطع و طول مشخصی هستن به داخل کوره های نورد ریخته میشوند و پس از آنکه به درجه حرارت مورد نظر رسید و از قفسه های نورد ابتدایی عبور کرد مقطع آن کاهش و طول آن افزایش میابد و در آخر با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیرآهن تبدیل و پس از برش دادن به طولهای مورد نظر بسته بندی میشوند.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ