فولاد فيدار

تولید پروفیل و روش های ساخت آن

تولید پروفیل و روش های ساخت آن

پروفیل های فولادی نقش بسزایی در صنایع مختلف دارند. این پروفیل ها دارای انواع مختلفی میباشند که در اندازه ها، سایز ها، ضخامت ها و وزن های گوناگون به بازار عرضه میگردند و مورد استفاده قرار میگیرند. روش تولید پروفیل میتواند بر قیمت پروفیل اثر بگذارد همچنین جنس، اندازه، وزن و ضخامت از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت پروفیل میباشد.


پروفیل چگونه تولید می‌شود؟


ماده پایه برای تولید پروفیل ورق های فولادی میباشند در حال حاضر بیشترین تولید پروفیل در ایران توسط کارخانه فولاد مبارکه صورت میپذیرد اما قبل از به وجود آمدن فولاد مبارکه مواد اولیه پروفیل از خارج وارد ایران میشد و در ایران پروفیل را میساختند اما امروزه بیشترین بخش ماده اولیه در کشورمان تولید میشود. و مقادیر دیگر آن از کشورهای دیگر وارد میشود. پروفیل ها را به دو صورت تولید میکنند که در ادامه به هر کدام به صورت جدا خواهیم پرداخت.

 

پروفیل چگونه تولید می‌شود؟

بیشتر بدانید: تاریخچه تولید پروفیل

 

1- تولید پروفیل به روش مستقیم


در این روش تولید از ورق به عنوان ماده پایه تولید استفاده میکنند اما پیش از هر چیز برای آنکه محصول نهایی تولید شود ورق ها باید از سه مرحله بگذرند تا به محصول نهایی تبدیل شوند. در تولید پروفیل به روش مستقیم پروفیل ها در مرحله نهایی دارای ابعاد دقیقی میباشند و همچنین دارای گوشه های تیزی میباشند اما یکی از معایب این روش سرعت پایین آن میباشد.

  1. برش ورق
  2. رول فرمینگ
  3. جوشکاری

1- برش ورق


در مرحله اول باید ورق های فولادی را در ابعاد مورد نظر ببرند که این گونه است که ورق های فولادی وارد دستگاه میشوند و پس از اندازه گیری با گیوتین هایی که دارای تیغه های فولادی میباشند بریده میشوند.


2- رول فرمینگ


مرحله بعدی رول فرمینگ نام دارد در این روش ورق فولادی را در دستگاه قرار میدهند با کمک غلطک ها ورق صاف میشود و پس طی مراحلی برای شکل دهی ورق از پانچ استفاده میکنند. دوباره ورق وارد غلطک هایی میشود و اگر که نیاز باشد دوباره مراحل قبلی تکرار میشوند. در پایان پروفیل با ابعادی مشخص خارج میشود که در اندازه های مورد نظر بریده خواهد شد.

 

رول فرمینگ

بیشتر بدانید: از ورق تا پروفیل

 

3- جوشکاری


مرحله آخر مرحله جوشکاری است که در این مرحله لبه های پروفیل را به هم جوش میدهند. جوشکاری پروفیل را به شیوه ای به نام ERW انجام میدهند که یکی از متداول ترین شیوه ها برای جوش دادن پروفیل ها است.

 

جوشکاری ERW

در این روش با عبور جریان بالای الکتریسیته محل مورد نظر گرم میشود تا به حالت خمیری شکل در بیاید البته این نکته را هم باید اضافه کرد که در حین جوشکاری غبطک ها به لبه های پروفیل فشار می آورند تا لبه ها حین جوشکاری فشرده تر شوند تا هم جوشکاری بهتر انجام شود هم کیفیت آن بیشتر شود. در این روش پروفیل ها دارای کیفیت مناسبی هستند و از لحاظ اندازه با ابعاد دقیق و گوشه های تیزتر تولید میشوند.

 

جوشکاری ERW

 

2- تولید پروفیل به روش غیر مستقیم


در روش غیر مستقیم در ابتدا ورق ها به شکل لوله در می آیند و پس از آن با طی کردن مراحل فرم دهی به شکل پروفیل در می آیند. تفاوت این روش با روش قبل در روش تولید آن نهفته است یکی دیگر از تفاوت های این روش سرعت آن است که روش تولید مستقیم دارای سرعت تولید بیشتری است اما از لحاظ دقت در ابعاد و تیزی گوشه ها درای دقت کمتری در تولید است و گوشه های گرد تری پروفیل تولید در این روش دارا است.


جمع بندی


در این مقاله در مورد تولید پروفیل و شیوه های آن صحبت کردیم و متوجه شدید که پروفیل ها را به دو شکل تولید میکنند که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و همچنین متوجه شدید که در شیوه مستقیم پروفیل ها دارای ابعاد دقیق تری میباشند اما از لحاظ زمانی این شیوه زمان گیر تر است و در شیوه دوم پروفیل ها دارای گوشه های گردی هستند و از لحاظ ابعادی دقیق نیستند اما از لحاظ زمانی سریع تری تولید میشوند.


همچنین در نظر داشته باشید شما میتوانید با برقراری تماس با کارشناسان فولاد فیدار از قیمت آهن و انواع مقاطع دیگر فلزی و فولادی همچون میلگرد و قیمت میلگرد نیز اطلاع یابید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ