فولاد فيدار

تولید پروفیل های جدید

تولید پروفیل های جدید

شرایط زندگی امروزی و گاهی پدید آمدن رخدادهای طبییعی مانند سیل و زلزله و... همچنین مجهزکردن اماکن عمومی و احداث شهرک های صنعتی و یا ایجاد امکانات در جاهای دورافتاده یا بین راهی در حداقل زمان ممکن, مهندسان و معماران را بر آن داشته که مصالح ساختمانی را فراهم آورند که آنان را در انجام این امور یاری رساند؛ لذا ساخت و تولید پروفیل و به ویژه پروفیل های تو خالی که هم از وزن پایین و هم استحکام مناسب برخوردار باشند, توانسته گامی موثر در این زمینه باشد و مهندسین این حوزه با ابداع و به کارگیری فرآیندهای جدید تولید پروفیل و پیشرفت و پیگیری های پی درپی موفق به تولید بیش از 60 نوع پروفیل شده اند که در این مقاله به بررسی چند نمونه از آنها میپردازیم. 

برای مشاهده قیمت پروفیل هایی که در ادامه معرفی میکنیم با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید.


پروفیل ها ابتدا برای کاربرد درسقف طراحی شده بودند ولی به مرور زمان, مهندسان و معماران با تغییراتی در ساختار فیزیکی و شیمیایی, آنها را در دیوارها و حتی نمای ساختمانها نیز به کار گرفتند.

پروفیلهای توخالی یا HSS که حاصل تبدیل نوار فولادی تحت عملیات گوناگون از جمله جوش مقاومت الکتریکی یا جوش چهارگوش و یا جوشکاری پوششی به مقاطع مورد نظر با ابعاد و اندازه های مختلف است, از پرکاربردترین و به روزترین این قطعات فولادی به شمار می آیند. بیشترین کاربرد این پروفیل ها در صنعت هوافضا, صنعت خودروسازی, مهندسی مکانیک و مهندسی ساختمان و به طورکلی زمینه هایی است که دو مولفه سبکی واستحکام به طورهمزمان اهمیت دارند. 


پروفیل را نیز مانند دیگر مقاطع فولادی بر اساس معیارهای مختلف میتوان دسته بندی کرد, از جمله فرآیند تولید که بر این مبنا به دو دسته پروفیل نورد گرم و پروفیل نورد سرد تقسیم میشوند که هرکدام در عملکرد و میزان مقاومت خمشی و استحکام با دیگری متفاوتند. پروفیل های توخالی را بیشتر براساس شکل ظاهری یا سطح مقطع تقسیم بندی میکنند که عبارتند از: 


1.پروفیل های مستطیل شکل یا RHS: 


این مقاطع توخالی پرکاربرد را میتوان با انجام عملیات نورد سرد یا نورد گرم از نوارهای فولادی یا فولاد ضدزنگ و یا حتی فولاد پیش گالوانیزه به دست آورد اما به طور معمول, یک لوله گرد را تحت فشار قرار داده و با تنظیم نیروهای وارده توسط غلتکهای مختلف سطح مقطع گوشه دار مستطیل شکل ایجاد میکنند که از مقاومت خمشی بالایی برخوردارند.


از لوله های بدون درز نیز برای تولید پروفیل های توخالی استفاده میشود که به آن مقاطع MSH گفته میشود وتحت استاندارد EN 10210  تولید میشوند و شکلها و اندازه های مختلف دارند و کاربردهای هر یک متفاوت از دیگری است. پروفیل های مستطیل شکل توخالی حاصل از فرآیند فوق الذکر, بیشتر برای جوش دادن در فریمهای فولادی به کار میروند وبه دلیل یکنواختی سطحی که مولفه ای مهم در زیباسازی نماها به شمار میرود, در سازه های نما کاربرد موثری دارند که هم موجب استحکام بخشی سازه میشود و هم ظاهری زیبا و چشمگیر را ایجاد میکنند. 


به علاوه اینکه با وجود لبه های صاف و یکدست, عملیات جوشکاری مقاطع نیز به سهولت و سرعت انجام گرفته و موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها میشود که عامل مهم و تاثیرگذاری در ساختمان سازی است. 

 

پروفیل های مستطیل شکل یا RHS

بیشتر بدانید: تولید پروفیل و روش های ساخت آن

 

2.پروفیل های توخالی مربع شکل یا پروفیل SHS : 


این نوع پروفیل که در بازار به قوطی معروف است بیشتر برای ایجاد تقارن و زیباسازی کاربرد دارد که میتواند تعادلی بین عملکرد و قدرت برقرار سازد و مانند پروفیل مستطیل شکل هم از استحکام خوبی برخوردار است وهم دارای سطحی یکنواخت و زیباست که موجب سهولت کار و عملیات جوشکاری میشود و به طور معمول در ستونها کاربرد دارد وحتی گاهی به عنوان تیرکهای معمولی مورد استفاده قرار میگیرد که نقش استحکام بخشی به سازه و زیباسازی نمای ساختمان را به طور همزمان ایفا میکند. 


3.پروفیل توخالی دایره ای شکل یا پروفیل CHS : 


این نوع پروفیل از رایج ترین و محبوب ترین مقاطع کاربردی در زیباسازی بناهای معماری است, زیرا با دارا بودن سطحی تمیز و بدون خط و گوشه میتواند کمتر در معرض آلودگی های محیطی قرار گرفته و زیبایی بنا را در طولانی مدت حفظ کند و همچنین با دارا بودن مقاومت پیچشی بالا, متضمن استحکام سازه نیز باشد. عدم وجود لبه های بیرون زده, امکان تمیزکاری ساده تر و سریع تر را نیز فراهم میکند که خود عامل بسیار مهمی در زیباسازی نماها به شمار میرود. 


علاوه برموارد ذکرشده, پروفیلهای توخالی با مقطع باز نیز امروزه در صنعت ساخت و ساز بسیار پرکاربرد است که در مقالات بعدی به آن پرداخته میشود. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ