فولاد فيدار

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه

در زمینه آهن آلات، تنوع فرآورده های فلزی و ورقه ها بسیار زیاد می باشد، به گونه ای که هر کدام از ورق روغنی و گالوانیزه، متناسب با هدف سازنده، به وسیله روش های ویژه ای طراحی و به مرحله تولید می رسند. ورق روغنی و گالوانیزه که هر دو در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایمن هستند و از خود مقاومت نشان می دهند، تحت واکنش های مختلفی به تولید می رسند. به زبان ساده تر ورق روغنی و گالوانیزه، هر دو به منظور استفاده در صنایعی ساخته می شوند که زنگ زدگی و خوردگی در آنها زیاد باشد. این ورقه های فلزی با اینکه دارای خواص و کاربرد مشابهی می باشند، اما در اصل تفاوت های بسیاری دارند که یکی از این تفاوت ها تفاوت قیمت ورق روغنی با ورق گالوانیزه است در ادامه این مقاله به بررسی دیگر دایل تفاوت خواهیم پرداخت.


خواص ورق روغنی و گالوانیزه

ورق روغنی که یکی از انواع فرآورده های فلزی بوده، به ورق هایی گفته می شود که دارای ضخامتی برابر با 0.3 تا 3 میلی متر می باشد. عرض این فرآورده فلزی در میان 100 تا 125 میلیمتر بوده و در حال حاضر شرکت های تولید کننده بسیاری در زمینه ساخت آن فعالیت می کنند. از جمله ویژگی های بارز ورق روغنی به شرح زیر می باشد؛

  1. ساخته شده از بهترین و مقاوم ترین متریال های شناخته شده با قابلیت ضد زنگ و ضد سایش
  2. قابلیت استحکام کششی بالا در مقایسه با دیگر ورقه های فولادی
  3. دارای فرآیند تولید و آماده سازی راحت تر نسبت به دیگر ورقه های مشابه
  4. تولید انبوه به دلیل فرآیند ساخت بسیار سریع آن

 

 

 خواص ورق روغنی و گالوانیزه

 

کاربرد های ورق روغنی

این فرآورده فلزی به دلیل خواصی که دارد، دارای کاربرد های فراوانی در زمینه تولیدات انواع محصولات فولادی، مصالح ساختمان از جمله درب و پنجره و همچنین انواع مختلف پروفیل ها می باشد. در صنایع خودروسازی نیز استفاده از ورق روغنی بسیار رایج است، به گونه ای که در ساخت بخش های مهم و حساس ماشین از این ورقه فلزی استفاده می گردد. در حالت کلی تجهیزات داخلی خانه مانند مبلمان ها و میز های اداری فلزی، از جنس ورقه های روغنی ساخته می شوند که به دلیل تنوع بالای این محصولات، ورقه های به کار رفته در ساخت آنها دارای سایز ها و ضخامت های متفاوتی هستند.  

 

 

کاربرد های ورق روغنی

 

ورق گالوانیزه و خواص آن

صنعت کاران و مهندسان فعال در زمینه ساختمان سازی با زنگ زدگی آشنا هستند و کاملا از عواقب آن باخبر هستند. در واقع آهن و فولاد به شدت در معرض انواع خوردگی و زنگ زدگی قرار می گیرند و بسیار آسیب پذیرند. با وجود تمامی این مسائل، تولید و ساخت ورقه های گالوانیزه ای، بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. به زبان ساده تر، ورق گالوانیزه همان ورق فولادی می باشد که سطح آن با روی پوشش داده شده است. فلز روی از استقامت بالایی برخوردار بوده و می تواند ورق فولادی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی در امان نگه دارد.  

همانطور که میدانید معاینه و بازدید از سازه های فلزی به صورت سالانه انجام می شود. در صورتی که جنس ورق های به کار رفته در سازه ها از جنس گالوانیزه باشند، فرایند بازرسی طی فرآیندی ساده و به صورت چشمی انجام می شود. ورق گالوانیزه ای به دلیل مقاومت بالایی که در برابر ضربه های احتمالی از خود نشان می دهد، حمل و نقل ایمن تری را نسبت به دیگر ورقه ها دارد.  

 

 

ورق گالوانیزه و خواص آن

 

کاربرد های ورق گالوانیزه

این ورقه فلزی بسیار کاربردی بوده و به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود نشان می دهد، امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به بخشی از آنها پرداخته شده است؛

  1. در تولید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، لباسشویی و . . .
  2. در تولید تابلو ها و سینی کابل برق در صنعت برق
  3. در تولید و ساخت قطعات داخلی خودرو
  4. در صنایع شکل دهی فلز، جوشکاری و برشکاری

 

 

کاربرد های ورق گالوانیزه ای

 

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه

هر یک از فرآیندهای روغن کاری و گالوانیزاسیون به منظور بالا بردن مقاومت ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابر تعاریفی که در بخش های قبل ذکر کردیم، تفاوت اصلی میان ورق روغنی و ورق گالوانیزه، فرآیند تولید و ساخت آنها می باشد. از نظر میزان طول عمر میان ورق روغنی و گالوانیزه، ورق روغنی در بهترین حالت ممکن 15 سال عمر می کند. این در حالی است که ورق گالوانیزه ای با توجه به محل قرارگیری، دارای طول عمر متفاوتی می باشد. برای نمونه در مواقعی که در برابر مواد آسیب رسان قرار گیرد، عمر مفید آن 20 الی 30 سال بوده و در صورتی که کارکرد معمولی با میزان برخورد کمتر داشته باشند، تا حدود 70 سال نیز عمر خواهند کرد.

از طرفی دیگر عوامل بسیاری در قیمت تعیین شده برای هر کدام از ورق روغنی و گالوانیزه دخیل هستند که از جمله این عوامل ضخامت، وزن، سایز و ابعاد ورقه می باشند. همچنین در مراحل مقایسه ورق روغنی و گالوانیزه، در حالت کلی هزینه لازمه جهت تولید وفروش ورق های روغنی نسبت به ورقه های گالوانیزه ای کمتر است.

 

برای دریافت قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه میتوانید به صفحات آن در سایت مراجعه کنید. چنانچه در مورد آن نیاز به اطلاعاتی دارید و یا میخواهید این ورق ها را تهیه کنید میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ