فولاد فيدار

تفاوت های ناودانی سبک و سنگین

تفاوت های ناودانی سبک و سنگین

همانطور که در مقاله انواع ناودانی و کاربرد آن در صنعت گفتیم، این محصول از نظر روش تولید، وزن و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی است، پروفیل ناودانی از نظر وزن به دو نوع ناودانی سبک و سنگین تقسیم میشود، دانستن تفاوت های این دو نوع، نحوه قیمت گذاری، مزایا و معایب هریک برای کسانی که قصد خرید ناودانی را دارند ضروری است. به همین دلیل در این نوشته قصد داریم به تفاوت های این دو نوع بپردازیم.

یکی از رایج ترین پروفیل های ساختمانی و صنعتی پروفیل U یا ناودانی است، این محصول از نورد بیلت و یا فولاد کربنی ساخته میشود. و از نظر ظاهری در دو نوع مشبک و ساده در بازار به فروش میرسد.

در خط تولید ناودانی از استانداردهای خاصی استفاده میشود، از جمله استاندارد اروپایی DIN-1026 که پروفیل های تولید شده با این استاندارد در دو نوع UNP یا UPN تولید میشوند، تفاوت های این دو محصول را به طور کامل بررسی کرده ایم. از دیگر استانداردهای تولید این مقطع استاندارد مقاومت در برابر خوردگی DIN EN ISO 12966-3 ، استاندرد فرانسه A 45-255 و استاندارد ملی ایران ۴۴۷۷-۱ هستند.

 

کاربرد مقاطع U شکل

مهمترین کاربردهای این مقطع در پروژه های ساختمانی و عمرانی است، اما به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارند مناسب برای استفاده در مصارف صنعتی مانند: ساخت اسکلت کامیون، چهارچوب ها، ماشین آلات صنعتی و تشکیلات دریایی هستند. البته برای هریک از این کاربردها از نوع خاصی از مقطع با شکل ظاهری، وزن و ابعاد مختلف استفاده میشود.

 

انواع ناودانی از نظر وزن

همانطور که گفتیم این محصول از نظر وزن در دو نوع سبک و سنگین تولید میشود. در ادامه این نوشته عمده تفاوت های ناودانی سبک و سنگین را بررسی خواهیم کرد.

 

ناودانی سنگین

تولید این مقطع در کارخانه های اروپایی و با استاندارد UNP تولید میشوند. و به دلیل وزن بالایی که دارد در پروژه های صنعتی کاربرد دارد و از ضخامت زیادی برخوردار است.

مقاطع سنگین تولید شده تحت استاندارد DIN-1026 با نمره های ۴۰ تا ۴۰۰ و انواع تولید شده با استاندارد ملی با نمره های ۸۰ تا ۱۸۰ تولید میشوند. و از آنها برای ساخت مواردی از قبیل: تیرها، ستون ها و خرپاها استفاده میشود.

 

ناودانی سبک

بیشتر بدانید: تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

 

ناودانی سبک

این نوع بیشتر در کارخانه های ایران و و روس تولید میشود و وزن آنها از اندازه های استاندارد کمتر است، و به دلیل وزن کمی که دارند بیشتر در ساخت مواردی مانند: ساخت پیاه ها، ترمیم بناهای معماری و به طور کلی در تجهیزات ساختمانی استفاده میشود. و معمولا قیمت پروفیل های سنگین مانند قیمت ناودانی سنگین بیشتر از انواع سبک است.

 

ناودانی سنگین

 

عمده تفاوت های این دو مقطع در موراد زیر است:

  • وزن محصولات
  • ابعاد 
  • الگوی اشتال
  • قیمت
  • کارخانه های تولید کننده
  • الگوی اشتال
  • استانداردهای تولید

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ