فولاد فيدار

تفاوت ناودانی پرسی با ناودانی فابریک

تفاوت ناودانی پرسی با ناودانی فابریک

ناودانی ها یکی از مقاطع پرمصرف در ساختمان سازی هستند. ناودانی ها هم مثل انواع مقاطع فولادی دارای دسته بندی های متفاوتی هستند دسته بندی بر اساس نوع، جنس، وزن، ضخامت یا روش ساخت که در این مقاله ما میخواهیم به تفاوت ناودانی پرسی و فابریک بپردازیم.

 

ناودانی چیست و انواع دسته بندی ناودانی ها


ناودانی ها از مقاطع فولادی باز و پر مصرف بشمار میروند عمده مصرف ناودانی ها در صنعت ساختمان سازی میباشد. ناودانی ها را از منظر شکلی به دو شکل U و C تولید و به مصرف میرسند. ناودانی ها تشکیل شده از یک مقطع به نام جان و دو بال عمود بر جان هستند. از آنجایی که ناودانی ها در صنایع گوناگون استفاده زیادی دارند به ویژه در صنعت ساختمان سازی به همین خاطر در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه میشوند.


ناودانی ها به طور کلی بر اساس وزن (ناودانی سبک و سنگین)، بر اساس روش تولید (ناودانی پرسی و فابریک)، بر اساس جنس (ناودانی آلومینیومی و گالوانیزه)، بر اساس شکل سطح مقطع (UPE، UPN، UPA، UNP)، بر اساس شکل (ناودانی ساده و مشبک) در ادامه به تفاوت ناودانی پرسی و فابریک خواهیم پرداخت.

 

ناودانی چیست و انواع دسته بندی ناودانی ها

بیشتر بخوانید: تفاوت ناودانی upa و unp

 

ناودانی ها از لحاظ فرآیند تولید


زمانی که صحبت از ناودانی میشود اسم نبشی در کنار آن هم دیده میشود زیرا ناودانی و نبشی از لحاظ فرآیند تولید به یک دیگر شبیه هستند. ناودانی ها را از ورق های فولادی با کمک خم کردن عرضی ورق و پرس نمودن آن تولید میکنند. تفاوت ناودانی و نبشی در مرحله انتهایی تولید آن است که ناودانی ها را به شکل C یا U در می آورند.


همانطور که در مقدمه گفتیم ناودانی ها را بر مبنای تولید به دو دسته فابریکی و پرسی دسته بندی میکنند. برای آنکه بتوان بهتر انتخاب کرد و یا خرید بهتری داشته باشیم بهتر است که با تفاوت ها و کاربرد های این دو نوع آشنا شویم. اگر که نیاز دارید در مورد ناودانی بیشتر بدانید و در مورد آن مشاوره تخصصی دریافت کنید و یا برای دریافت قیمت ناودانی میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید تا در این حوزه شما را راهنمایی کنند.

 

ناودانی ها از لحاظ فرآیند تولید

بیشتر بخوانید: تفاوت های ناودانی سبک و سنگین

 

ناودانی پرسی و نحوه تولید آن


همانطور که از اسم این روش تولید مشخص است در این شیوه ی تولید ورق های فولادی در قطرهای گوناگون را با کمک دستگاه قالب پرس میکنند و در دمای محیط به شکل ناودانی در می آورد. گفتنی است در این روش شکل ناودانی به این صورت است که ناودانی دارای گوشه های بیرونی گردی میباشد.


ناودانی ها در این روش به علت فشار وارده به هنگام پرس شدن در محل اتصال بال به جان از ضخامت کمتری برخوردار میباشند. نوع کاربرد این نوع ناودانی بر اساس جنس ورقی که در تولید آن به کار رفته شده است مشخص میشود. روش تولید ناودانی پرسی به علت دارا بودن پارامتر هایی همچون سرعت بالا در پرس کاری، ابعاد دقیق و لبه های صاف موجب آن شده است که از این ناودانی در ساختمان سازی بیشتر استفاده کرد البته به جز این کاربرد از این ناودانی در تولید وسائل تزءینی که نیاز به لبه های صاف و دقیقی دارند نیز استفاده میشود.

 

ناودانی پرسی و نحوه تولید آن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ناودانی

 

ناودانی فابریک و نحوه  تولید آن


ناودانی های فابریک را به کمک نورد گرم میسازند در این روش تولید ماده اولیه شمش های فولادی میباشد و این نوع ناودانی ها را اینگونه میسازند که شمش های فولادی را در دستگاه های مخصوص نورد گرم حرارت میدهند و ذوب میکنند. پس از آن شمش های ذوب شده را به شکل ورق های فولادی در می آورند. پس از آن با عبور ورق های فولادی از بین غلطک ها و دیگری دستگاه ها این روق ها را شکل میدهند و به شکل ناودانی C یا U در می آورند.


نکته مهمی که در تولید ناودانی ها به روش فابریک وجود دارد این است که به هنگام تولید این ناودانی پس از مرحله شکل گیری و سرد شدن ناودانی، ناودانی دارای گوشه های بیرونی تیز و ابعادی نه چندان دقیق میشود. البته باید اضافه کرد که در تولید ناودانی به روش فابریک میتوان از روش نورد سرد نیز استفاده کرد که در روش نورد سرد ناودانی هم دارای ابعاد دقیق تری است و هم دارای کیفیت بهتری میباشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله با ناودانی فابریک و پرسی و نحوه تولید آن آشنا شدید اگر چنانچه قصد تهیه ناودانی یا انواع مقاطع فولادی همچون میلگرد یا ناودانی را دارید میتوانید با مراجعه با صفحات این محصولات از قیمت میلگرد و قیمت ناودانی اطلاع پیدا کنید همچنین میتوانید با تماس حاصل گرفتن با کارشناسان ما از قیمت آهن با خبر شوید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ