فولاد فيدار

تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش

تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش

یکی دیگراز مقاطع پرکابرد فولادی، تیرآهن است که به شکلهای مختلف وجود داشته و کاربردهای متنوعی در صنایع دارد. اصلی ترین نقش تیرآهن در صنایع، تحمل بار  در سازه های فولادی، قابها و همچنین شاسی های کف است بدون ایجاد هیچگونه خمش و پیچش. لذا توجه به شاخصه های فیزیکی تیرآهن برای بهینه بودن در کاربرد بسیارحائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده بامعرفی انواع تیرآهن و تفاوتهای آنها بایکدیگر با تاکید برخصوصیات تیرآهن هاش، عزیزان را در خرید انواع تیرآهن یاری رسانیم.

نامگذاری اکثر مقاطع فولادی براساس شکل ظاهری آنهاست که تیرآهن نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. به طور کلی تیرآهن دارای یک جان در وسط به صورت عمودی و دوبال افقی در بالا و پایین,، عمود برجان هستند که حاصل آن مقطعی شبیه به حرف I انگلیسی است.

بسته به ارتفاع بالها، ضخامت جان، عرض جان، زاویه ای که جان و بال نسبت به یکدیگر میسازند و فاصله بالها از همدیگر به انواع مختلفی تقسیم شده و همچنین کاربردهای متفاوتی خواهند داشت.

تیرآهن حاصل نورد گرم اسلب یا شمش فولادی است؛ انواع تیرآهن شامل تیرآهن معمولی یا آی شکل و تیرآهن هاش یا تیرآهن بال پهن است که این نوع خود شامل سه دسته: تیرآهن هاش سبک (HEA) تیرآهن هاش سنگین (HEB) و تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM) است.

انواع این محصول در سایت موجود هستند و لیست قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش در وبسایت فولاد فیدار هر روز به روز رسانی میشود.

 

تیرآهن و هاش


تفاوت تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش از نظرهندسی یا شکل ظاهری


در تیرآهن معمولی یا آی شکل, بالهای تیرآهن دارای عرض کمتری هستند و مقطع فولادی کاملا شکل آی انگلیسی به خود میگیرد در حالیکه در تیرآهن هاش یا تیرآهن بال پهن، عرض بالها با عرض جان برابر بوده و کاملا شبیه هاش انگلیسی است و به علت پهن تر بودن عرض بالها نسبت به نوع معمولی به تیرآهن بال پهن معروف شده است و همچنین ضخامت بالهای تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن معمولی بیشتر است. 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد تیرآهن هاش


تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش ازنظر استحکام و کاربرد طولی


تیرآهن هاش به علت دارابودن سطح مقطع بزرگتر نسبت به تیرآهن معمولی، تحمل بیشتری در مقابل نیروهای خمشی داشته و درنتیجه از  استحکام بیشتری برخوردار است و به خاطر داشتن همین قابلیت میتوان از تیرآهن هاش در طولهای بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی، استفاده کرد بنابراین حداکثر طول برای تیرآهن معمولی 30 متر و برای تیرآهن هاش 100 متر است. این دو خصیصه همزمان تیرآهن هاش یعنی قابلیت کاربرد در طول زیاد و تنش بالا باعث استفاده وسیع این نوع تیرآهن به عنوان ستون در سازه های فولادی صنایع مختلف شده است.

برخی از کاربردهای تیرآهن هاش 

  • صنایع ساختمان (در بلندمرتبه سازی و پروژه های عظیم)
  •  سدسازی
  • راهرسازی (پل)
  • ساخت ماشین آلات سنگین

بیشتر بخوانید: کاربردهای تیرآهن هاش

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ