فولاد فيدار

تفاوت انواع خاموت

تفاوت انواع خاموت

خاموت به محصولی گفته می ‌شود که به نوعی یک قاب بوده و از میلگرد فولادی با مقاومت بالا ساخته شده و با کمک نوعی ماشین هم شده و به یک قفس آرماتوری تبدیل شده است. خاموت انواع مختلفی دارد که شامل نوع دورپیچ، دورگیر، تنگ، سنتی، معمولی، سلولار و...، می ‌شوند. خود خاموت تنگ دارای دو نوع بسته و باز است که نوع بسته آن اغلب برای تحمل نیروهای پیچشی و نوع باز آن برای مقابله با نیروهای برشی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. انواع خاموت ‌های تنگ و دورپیچ و دورگیر تفاوت ‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که برای آشنایی با تفاوت‌ ها و شباهت ‌های آن ها بهتر است در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


منظور از خاموت چیست و انواع کدامند؟ 

قیمت خاموت | فروش خاموت | خرید خاموت | فولادفیدار

خاموت به نوعی آرماتور یا میلگرد عرضی است که برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و همچنین نیروهای پیچشی و در بخش ‌های مختلف یک ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به طور کلی از خاموت در تیرها و دال ‌های یک سازه در جهت عمود یا با زاویه نسبت به آرماتور طولی استفاده می ‌شود. خاموت از نظر شکل ظاهری می‌ تواند شبیه به دایره، مربع، چند ضلعی یا رکابی باشد. این محصول از نظر شکل ظاهری کاربرد و...، انواع مختلفی دارد که سه نوع اصلی آن خاموت تنگ، خاموت دورپیچ و خاموت دورگیر هستند. کلمه تنگ یا اصطلاح تنگ اغلب برای آرماتورهای عرضی که در اعضای فشاری مورد استفاده قرار می‌ گیرند یا در آرماتور عرضی برشی به کار رفته می ‌شوند؛ گفته می ‌شود. در واقع، منظور از تنگ حلقه ‌ای از میلگرد یا سیم آجدار است که به اشکال دایره یا چند وجهی درآمده و آرماتورهای توری را در بر گرفته است. 
البته، این اصطلاح شامل یک میلگرد نیز است که به طور پیوسته به شکل دایره و مستطیل یا چند ضلعی به دور آرماتورهای طولی پیچیده می ‌شود. آرماتور دورپیچ نوع دیگری از خاموت است که به طور پیوسته به شکل یک مارپیچ استوانه ‌ای به دور آرماتورهای طولی پیچیده می ‌شود. منظور از خاموت دورگیر به نوعی یک آرماتور نوع تنگ است که به آن تنگ بسته یا تنگ دور پیچ نیز گفته می‌ شود. برای ساخت خاموت دورگیر هرگز نباید از میلگردهای آجدار سردار استفاده شود. به میلگرد سردار، میلگرد کلاهک‌ دار نیز گفته می‌ شود که نوعی میلگرد آجدار است که در هر دو تنها در یک سر آن قطعاتی شبیه به کلاهک وجود دارند. نوع دورگیر انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها در تیرها یک سازه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. 


انواع خاموت ‌ها چه شباهت‌ هایی با هم دارند؟ 


انواع خاموت ‌های تنگ و دورگیر و دورپیچ و...، شباهت‌ های بسیار زیادی با هم دارند که اصلی ‌ترین آن ها مربوط به نوع استفاده می ‌باشد. در واقع، تمامی این خاموت ‌ها به نوعی آرماتور عرضی هستند و آرماتورهای طولی را در بر گرفته ‌اند. به نوعی آرماتورهای طولی با کمک خاموت تنگ و دورگیر و دور پیچ به صورت جانبی مهار می‌ گردند. همچنین، در مواردی که آرماتورهای طولی دارای انحراف باشند؛ محل خم نیاز است که از خاموت تنگ دورگیر دور پیچ و...، به عنوان تکیه ‌گاه افقی استفاده شود. علاوه بر این، خاموت‌ های ذکر شده دارای شباهت ‌های دیگری نیز هستند و می‌ توان گفت که از نظر قیمتی نیز تقریباً شبیه به هم باشند. 


انواع خاموت‌ ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 

میلگرد خاموت پ قیمت میلگرد | فولادفیدار
خاموت ‌های ذکر شده علاوه بر این که شباهت‌ هایی دارند؛ دارای تفاوت‌ هایی نیز هستند که از جمله مهم ‌ترین آن ها شامل موارد زیر می ‌باشند: 
تفاوت در نوع کاربرد و محل استفاده 
اصلی ‌ترین تفاوت خاموت تنگ و دورگیر و دورپیج در کاربرد و محل استفاده از آن ها می ‌باشد. اغلب در اعضا آلمان ‌های فشاری مثل ستون‌ ها از خاموت نوع تنگ استفاده می‌ شود. زیرا، در این حالت علاوه بر نقش خاموت، آن ها می‌ توانند از کمانش میلگرد طولی ستون نیز پیشگیری کنند. علاوه بر این، خاموت‌ های تنگ می ‌توانند به نوعی محصور کنندگی را انجام داده و شکل پذیری آلمان ‌ها را بهتر نمایند. اغلب در میلگردهای طولی که دارای آرایش دایره ‌ای هستند، از شکل دایره ای آن ها بدین منظور استفاده کرد. اما در زمان استفاده هرگز نباید آن ها بر روی هم قرار گیرند و بلکه باید در وجوه مقابل مقطع شود.


تفاوت در شکل ظاهری 


انواع خاموت ‌های ذکر شده از نظر شکل ظاهری نیز با یکدیگر تفاوت دارند. از نظر شکل ظاهری خاموت نوع دورگیر و دورپیچ شبیه به هم بوده و نوع تنگ با این دو متفاوت می باشد. دو نوع اول می توانند به شکل باز و بسته مورد استفاده قرار گیرند اما، نوع تنگ همواره به شکل بسته می باشد. به همین دلیل مقاومت نوع تنگ، همواره بیشتر از نوع دورگیر و دورپیچ است. نوع تنگ همواره به دو صورت تکی و دایروی نصب می شود اما، نوع دورگیر و دورپیچ به صورت تکی کنار هم قرار داده می شوند. 
به طور کلی هر سه نوع خاموت از نظر شکل ظاهری باید شبیه به مربع، دایره، مستطیل و یا چند ضلعی باشند. نوع دورگیر و دورپیچ نیز البته تفاوت هایی با هم دارند و نوع دورگیر از چند جزء ساخته شده که هر یک دارای قلاب هایی لرزه ای در دو انتهای خود می باشند. اما، دورپیج ها متشکل از میلگرد و یا سیم پیوسته هستند که با فاصله های مساوری در کنار هم قرار داده شده اند. فاصله قانونی و آازد آن ها باید حداقل 75 میلی متر باشد. در غیر این صورت، ممکن است که سازه را دچار مشکلاتی جبران ناپذیر نمایند. همچنین، قطر سیم یا میلگرد استفاده شده در خاموت دورپیج باید حداقل 10 میلی متر باشد. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با انواع خاموت های پرکاربرد آشنا کرده و شباهت و تفاوت های آن ها را بیان کنیم. سه نوع اصلی خاموت ها شامل: نوع تنگ، دورپیچ و دورگیر هستند که هر یک از آن ها در بخش های مختلف یک سازه مخصوصا در تیرها و دال ها و ستون ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سه محصول از نظر کاربرد و محل استفاده و شکل ظاهری با هم متفاوت هستند. اما، از نظر قیمتی و هزینه های نهایی نیز با هم فرق دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا اطلاع از قیمت میلگرد و هر یک از محصولات فولادی می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ