فولاد فيدار

تاریخچه تولید پروفیل

تاریخچه تولید پروفیل

پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که دارای تنوع زیادی در اشکال و کاربردها است، این مقطع از زمان گذشته شناخته شده بود و مورد استفاده قرار میگرفت.

 

اولین پروفیل ها

 

از اولین سازه های ساخته شده با این مقطع میتوان به پل قوسی در اسکانلند که در سال 1890 ساخته شد اشاره داشت، مقاطع استفاده شده برای تولید این پل از ورق های رول مانندی که به هم پرچ شده ساخته شده بود.

حدود 100 سال پیش از پیدایش پروفیل، از انواع لوله های درزدار برای عبور سیالات استفاده میشد، اما در قرن 18 میلادی کارخانه تولید لوله های بدون درز یا لوله مانیسمان تاسیس شد.

اولین پروفیل ها در اوایل قرن 19 در انگلستان توسط فردی به نام whitehouse ساخته و تولید شد، پس از جنگ جهانی اول با توجه پیشرفت چشمگیر صنعت جوشکاری ساخت مقاطع توخالی پیشرفت زیادی کرد، و ساخت این مقاطع با استفاده از ورق فولادی و بدون درزجوش به وجود آمد. به عنوان مثال تولید پروفیل مبلی از ورق روغنی و پس از اختراع دستگاه برش قوطی توسط مولر، برش این محصول توسعه زیادی پیدا کرد.

سر انجام در سال 1937 بست های پیش ساخته که برای اتصال مقاطع استفاده میشوند توسط Mengeringhausen ساخته شدند، استفاده از این بست ها ساخت سازه های فلزی با ابعاد بزرگ را امکان پذیر کرد.

حدود 20 سال بعد تولید مقاطع مستطیلی توسط Stewart , Lloyds انجام شد، نحوه تولید این مقاطع دقیقا مشابه با مقاطع دایری است با این تفاوت که پس از برش با استفاده از رول های مختلفی به آنها شکل میدادند. همچنین در این دهه ساخت و تولید قوطی فولادی به کیفیت مطلوبی رسید. 

پس از آن بیشتر تحقیقات در زمینه پر کردن مقاطع توخالی با استفاده از بتن و... برای افزایش مقاومت آنها در برابر آتش سوزی، باد و خوردگی بوده است.

 

تاریخچه پروفیل

 

تاریخچه پروفیل‌ در ایران

همانطور که گفته شد تاریخچه تولید لوله به حدود 100 سال پیش از پروفیل باز میگردد. اما در ایران ابتدا پروفیل تولید و استفاده شد.
در ایران نخستین بار از این مقاطع برای ساخت درب و پنجره به عنوان جایگزینی مناسب برای چهارچوب های چوبی مورد استفاده قرار گرفت، دلیل این موضوع افزایش ناگهانی جمعیت در ایران پس از جنگ جهانی دوم و نیاز به ساخت خانه های جدید و همچنین کمبود چوب در ایران بوده است. همچنین قیمت پروفیل از سایر مقاطع پایین تر بود.
از سال 1340 شمسی کارخانه های تولید لوله و پروفیل در ایران ساخته شدند، تا سال 1357 در ایران 11 واحد تولیدی لوله و پروفیل در ایران ساخته شد.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ