فولاد فيدار

بررسی میزان مقاومت تیرآهن

بررسی میزان مقاومت تیرآهن

تیرآهن یکی از اجزای بسیار پرکاربرد در ساخت سازه ها است، معمولا از این مقاطع در سازه های با اسکلت فولادی استفاده میشود. به همین دلیل است که مقاومت این سازه ها بسیار مهم است، به طور کلی تیرآهن ها در استانداردها و انواع مختلفی توسط شرکت های مختلف تولید میشوند، و دلیل اهمیت مقاومت آنها تحمل بارها و فشارهای کششی و تنشی ای است که از سازه به آنها وارد میشود، در ادامه این نوشته به بررسی مقاومت تیرآهن خواهیم پرداخت.

انواع استانداردهای تیرآهن

استاندارد ipe

تیرهای ساخته شده در کشورهای چین و روسیه همگی از این استاندارد پیروی میکنند، از مهمترین مشخصات این تیرها، ضخامت بال های آنها است، به این صورت که هر چه به جان تیرها نزدیک تر میشویم، ضخامت بال های آنها افزایش پیدا میکند، در کشور ما تنها تیرهای تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان از این استاندارد استفاده میکند. به همین دلیل هم بیشتر تیرهایی که در کشور ما از این استاندارد پیروی میکنند وارداتی هستند. 

استاندارد inp

به صورت کلی تیرآهن ها به مقاطعی گفته میشوند که به صورت شیب دار یا عموما افقی در سازه ها قرار میگیرند، و توانایی تحمل بازهای قائم سازه های ساختمان را بر عهده دارند، در صورتی که تیرها تحت فشار و تنش قرار داشته باشند، میتوانند این تنش ها را کنترل کنند. 

این تیرها به صورت I شکل هستند و ضخامت بال های آنها در ابتدا نارک بوده و تدریج ضخیم میشوند، این تیرها تحت استانداردهای روسیه و چین تولید و به فروش میرسند. و تفاوت آنها با نوع قبلی تنها در ضخامت بال ها است.  در کشور ما کارخانه های اکسین اهواز و فولاد مبارکه به تولید این ورق ها میپردازند، و ورق های وارداتی از این استاندارد معمولا وارداتی از کشورهای چین، اکراین و روسیه هستند.

استاندارد ipb

تیرهای ipb یا تیرآهن هاش و به دلیل پهن تر بودن بال های این تیرها به آنها تیرآهن بال پهن هم گفته میشود، این مقاطع به دلیل توانایی تحمل بارهای سازه در هر دو جهت، مزیت بیشتری نبست به دو نوع تیرقبلی دارد، برای اطلاع از قیمت تیرآهن هاش میتوانید با کارشناسان شرکت فولاد فیدار تماس بگیرید یا به صفحه این محصول در سایت مراجعه کنید. 

بررسی مقاومت تیرآهن

بیشتر بدانید: نقش تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

 

میزان تحمل بار تیرآهن چقدر است؟

به طور کلی تیرآهن ها در ابعاد، انداره ها و سطو مقطع مختلفی ساخته میشوند، که بسته به اندازه، استاندارد و کارخانه ی سازنده از تحمل بارهای متفاوتی برخوردار اند.

همانطور که گفتیم تیرآهن ها ار دو بخش جان و بار اسخته شده اند، ضخامت و طول جان و بال این مقاطع به صورت مستقیم بر تحمل بارآنها تاثیر دارد. 

هرچه تیرها از ضخامت و سختی بیشتر برخوردار باشند مسلما توانایی بیشتری را برای تحمل بارها خواهند داشت. 
در صورتی که در بخش از سازه که نیروها و بار متمرکزی را تحمل میکند. لازم است که از تیرها استفاده کنیم باید در انتخاب آنها توجه لازم را داشته باشیم و از انواع با مقاومت بیشترشان استفاده کنیم. قیمت تیرآهن با ضخامت ها و مقاومت های مختلف با هم متفاوت است. 

اما برای تیرهایی که در بخش های گسترده و استفاده میشود که همه بار سازه را با تیرهای کوچکتر تحمل میکنند میتوانیم از تیرهای کوچکتر اما در تعداد بالاتر استفاده کنیم. 

انواع تیر در سازه های اسکلت فلزی

شاه تیر

این نوع همان تیرهای اصلی هستند که به عنوان اعضای باربر در سازه به کار میروند، این تیرها را به ستون ها یا سقف متصل میکنند و به همین دلیل هم توانایی انتقال بار تیرچه ها به ستون را دارد. 

تیر فرعی یا تیرچه

تیرهای فرعی وظیفه انتقال بار از یازه به ستون ها را برعهده دارد، کار این تیرها به این صورت است که به تیرهای افقی و یا شاه تیرها در اسکلت سازه متصل میشوند و بار سقفرا به تیرهای اصلی منتقل میکنند. 

نعل درگاهی

تیرهایی که در بخش های بازشوی ساختمان مانند، درب و پنجره ها و .. نصب میشوند با نام نعل درگاهی شناسخته میشوند، این تیرها به منظور افزایش ایستایی دیوارهای آجری نصب شده و در پنجره ها قرار میگیرند، بیشترین میزان، اتکای تیرهای نعل درگاهی به دو طرق ساختمان 20 سانتی متر است. 

تیر لبه ای یا کناری

این تیرها برای کلاف بندی ساختمان به کار میروند و باید آنها را در اطراف ساختمان قرار دهیم، تا علاوه بر تحمل بارهای سقف بار دیوارهای پیرامونی سازه را هم تحمل کند.

سطح بارگیر تیرها

همانطور که گفتیم تیرهایی که در بخش های مختلف سازه ها استفاده میشوند، نقش های مختلفی را ایفا میکنند و برای هر یک از بخش ها لازم به استفاده از تیرهای مختلفی است. که از مقاومت و تحمل بار مختلفی برخوردار هستند.

 

شما میتوانید برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد و قیمت آهن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ