فولاد فيدار

بررسی مقاومت کششی میلگرد

بررسی مقاومت کششی میلگرد

از آنجایی که بتن به تنهایی نمیتواند مقاومت کششی مناسبی داشته باشد به همین دلیل هم باید از مقاطع دیگری برای مقاومت کششی بتن و افزودن به مقاومت ساختمان استفاده شود. 

یکی از این مقاطع میلگرد یا آماتور است که در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی نقش کلیدی و مهمی دارد، به این دلیل که آماتورها دارای مقاومت کششی و فشاری بالایی دارند. در ادامه این نوشته به بررسی مقاومت کششی میلگرد خواهیم پرداخت.

 

مشخصات میلگرد

میلگردها به دو صورت آجدار و ساده در بازار به فروش میرند، و از هر یک از انواع آنها برای مقاصد خاصی استفاده میشود، به عنوان مثال از میلگردهای آجدارا بیشتر در ساختمان سازی و از آماتورهای ساده در  کاربردهای صنعتی استفاده میشود.

در این اکثر این مقاطع در کارخانه های ذوب آهن اصفهان تحت استانداردهای کشور روسیه تولید میشود، 

 

دو مشخصه قابل آزمایش میلگرد

به طور کلی پس از تولید مقاطع باید آنها را مورد آزمایش قرار داد تا بتوان مقاومت آنها را سنجید، برای سنجیدن مقاومت کششی میلگرد آنها را به دو شیوه آزمایش میکنند.

 

تست الاستیک و پلاستیک: که برای سنجش خاصیب برگشت پذیری به شکل اولیه گفته میشود.

 

تست مقاومت تسلیم: به میزان نیرویی گفته میشود که باعث تغییر شکل مقطع نمیشود، این تست برای مقاطع ساختمانی لازم و ضروری است به این دلیل که اگر مقدار تنش تسلیم کم باشد مقاومت مقطع هم خواهد بود، میزان تنش تسلیم بر روی خود محصول حک میشود. و بر قیمت میلگرد هم موثر است.

 

تست مقاومت کششی: به حداکثر نیرویی که به میلگرد وارد میشود و با فشار باعث شکست آن نمیشود، مقاومت کششی میگویند.

 

مقاومت کششی چیست؟

به مقاومت کششی تاو کششی هم گفته میشود و به معنای میزان نیرویی است که تا قبل شکستن مقطع به آن وارد میشود. برای محاسبه این مقدار ازدیاد طول نسبی و میزان انعطاف پذیر بودن و شکننده بودن محصول را بر اساس پوند بر اینج مریع محاسبه میکنند. این خاصیت را میتوان با استفاده از روش هایی مانند: آلیاژ کاری، عملیات های حرارتی، سردکاری و.. افزایش داد. 

 

نحوه اجرای آزمایش کششی

برای ازمایش مقاومت کششی باید از دستگاه نیرو و ثبات سنج استفاده کرد، این کار را میتوان با استفاده دستگاه تست کشش استفاده کرد. 

برای انجام این تست و پیش از راه اندازی دستگاه قسمتی از میلگرد را نشانه گذاری میکنند، در این نشانه گذاری باید فاصله بین نشانه ها 5 برابر قطر محصول باشد. مثلا اگر قطر محصول 25 میلیمتر باشد از باید نشانه ها را در فواصل 125 میلیمتر انجام داد. 

پس از انجام اینکار باید دستگاه را تنظیم کرده و فشار هوا را بین 6 تا 8 تنظیم کرد. و قطعه مورد نظر را در دستگاه قرار داد و آزمایشات را روی آن انجام داد تا بتوان متوجه مقاومت کششی محصول شد.

 

بیشتر بخوانید: روشهای تست میلگرد

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ