فولاد فيدار

بتن ریزی بدون میلگرد

بتن ریزی بدون میلگرد

یکی از مهم ترین عملیاتی که در زمان ساخت سازه های مختلف انجام می شود، عملیات بتن ریزی است. این فرایند دارای مراحل مختلفی است و نحوه انجام آن به کیفیت نهایی سازه، تاثیر بسیاری می گذارد. گاهی اوقات فرایند بتن ریزی، بدون میلگرد انجام می شود که به آن بتن غیر مسلح می گویند. اگر با این نوع بتن ریزی آشنا نیستید، برای اطلاع و آگاهی از نحوه انجام آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با بتن ریزی بدون میلگرد و کاربرد آن بدانید را به طور کامل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


بتن ریزی چیست و چه مراحلی دارد؟

پیش از آن که بخواهیم شما را با بتن ریزی بدون میلگرد آشنا کنیم، بهتر است با مفهوم بتن ریزی آشنا شوید. یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی که مقاومت بسیار زیادی دارد، بتن است. بتن از مواد مختلفی همچون: سیمان، ماسه، آب و .... ساخته می شود و سپس با کمک ابزارهای مختفی برای ساخت کف سازه، سقف سازه، فنداسیون و .... استفاده می شود. برای انجام عملیات بتن ریزی، افراد باید مراحلی را طی نمایند که عدم انجام هر یک از مراحل سبب می شود تا استحکام سازه کاهش یابد. مراحل بتن ریزی، شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     در مرحله اول، باید شیوه بسته شدن آرماتورها توسط مهندسین بررسی شود. در این مرحله مهندس ها باید قطر آرماتورها، تعداد آن ها و سایر موارد را به خوبی ارزیابی کنند. 
  •     در مرحله بعد باید قالب ها به درستی کار گذاشته شوند. زیرا، این قالب ها در زمان بتن ریزی کمک کننده هستند.  
  •     سطحی که در آن بتن ریخته خواهد شد، باید از هر گونه آلودگی پاک شود. 
  •     در نهایت باید فواصل میان محورها، تراز بودن قالب ها و ... بررسی شده و فرایند بتن ریزی توسط دستگاه ها و یا به صورت دستی، آغاز شود. 


آیا بتن ریزی بدون میلگرد امکان پذیر است؟

معرفی انواع میلگرد، کاربردهای میلگرد و استانداردهای میلگرد | بتن ریزی بدون میلگرد
هم اکنون که به طور کامل با  عملیات بتن ریزی و نحوه انجام آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که آیا انجام این فرایند بدون وجود میلگرد نیز امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که بر خلاف تفکر عموم افراد، این کار امکان پذیر است. اما، ممکن است در برخی مواقع، استحکام سازه کم شود. در بتن ریزی بدون میلگرد، یا هیچ میلگردی مورد استفاده قرار نیم گیرد و یا از آن به تعداد بسیار کم استفاده می شود. 
لازم به ذکر است تا بدانید که به بتن ریزی بدون میلگرد، بتن ریزی غیر مسلح (Plain Concrete) نیز می گویند. در این روش، مهندسین باید میزان دقت خود را افزایش دهند تا در آینده، سازه دچار هیچ مشکلی نشود. بنا به دلایل مختلفی اغلب فعالان حوزه ساخت و ساز، بتن ریزی بدون میلگرد را انتخاب نمی کنند. لذا، بهتر است بدانید که این نوع از بتن ریزی فقط در برخی از مواقع کاربرد دارد که آن ها را در ادامه بیان خواهیم کرد. 


کاربرد بتن ریزی بدون میلگرد


همان گونه که در بخش پیشین بیان کردیم، بتن ریزی بدون میلگرد در برخی از مواقع و مکان ها کاربرد دارد و در سایر مواقع در زمان بتن ریزی از میلگرد استفاده می کنند. در واقع می توان بیان کرد که استفاده از این فرایند بسته به نوع سازه و انتخاب مهندسین دارد. برخی از کاربردهای بتن ریزی بدون میلگرد، به شرح زیر می باشند: 

 

  •    برای ترمیم کردن ترک ها و خوردگی های بتن قبلی، از بتن ریزی بدون میلگرد استفاده می شود. 
  •     بتن ریزی بدون میلگرد در ساخت دکوراسیون ها و نماهای بیرونی ساختمان نیز کاربرد دارند. 
  •     این نوع از بتن ریزی در ساخت وسایل تزئینی ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرند. 
  •     گاهی اوقات بتن ریزی بدون میلگرد برای ساختن پله های ساختمانی نیز کاربرد دارند. 
  •     در ساختن برخی از سازه ها، در بخش سقف ها، از بتن ریزی بدون میلگرد استفاده می گردد. 


قیمت بتن ریزی بدون میلگرد


لازم به ذکر است تا بدانید که نمی توان برای بتن ریزی بدون میلگرد، قیمت واحدی را بیان کرد. زیرا، قیمت این فرایند تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد که این عوامل سبب کاهش یا افزایش قیمت بتن می شوند. یکی از مهم ترین این عوامل، میزان بتن مصرفی است؛ زمانی که بتن به میزان بیشتری مصرف شود، هزینه نهایی آن نیز افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت بتن ریزی بدون میلگرد، شرایط و اوضاع بازار است. زیرا، زمانی که تمامی مواد اولیه بتن در بازار دچار افزایش یا کاهش قیمت شوند، قیمت بتن نیز روندی کاهشی یا افزایش خواهد داشت. 


نکات مهمی که در زمان بتن ریزی بدون میلگرد باید بدانید

 | قیمت روز آهن آلات | بتن ریزی | میلگرد
هم اکنون که با بتن ریزی بدون میلگرد و کاربرد آن آشنا شدید، به یاد داشته باشید که در زمان انجام این عملیات باید نکاتی را دانسته و رعایت کنید. شما با رعایت کردن این نکات هم فرایند بتن ریزی را به درستی انجام می دهید و هم احتمال انجام خطرها را کاهش می دهید. لذا، برخی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان بتن ریزی بدون میلگرد بدانید، شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     پس از انجام عملیات بتن ریزی، تا چند ساعت هیچ کاری در آن محوطه انجام ندهید. زیرا، بتن باید به خوبی خشک شود تا در آینده دچار ترک و یا خوردگی نگردد. 
  •     بلافاصله پس از انجام بتن ریزی، قالب های مخصوص را از کنار بتن ها خارج نکنید. صبر کنید تا چند ساعت بگذرد و سپس، آن ها را به آرامی خارج کنید. 
  •     بهتر است زمانی که هوا خیلی سرد است، عملیات بتن ریزی بدون میلگرد را انجام ندهید. در این صورت، بتن دچار یخ زدگی می شود و ممکن است در آینده مشکلاتی را برای سازه ایجاد کند. 
  •     اگر در هوای سرد فرایند بتن ریزی را انجام دادید، حتما پس از اتمام آن، تمامی قسمت های بتن را عایق بندی کنید و یا از ضدیخ ها استفاده کنید. 
  •     تمامی فرایند ساختمان سازی اعم از بتن ریزی را زیر نظر مهندس ساختمانی خود انجام دهید. در صورتی که او یک مرحله را تایید نکرد، حتما مشکل را رفع کنید تا تاییدیه او را دریافت نمایید. 


خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با بتن ریزی بدون میلگرد و کاربرد آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که در صورتی که شرایط آن را دارید، بهتر است در بتن ریزی ها از میلگرد استفاده کنید. در این صورت، هم استحکام و ایمنی سازه را افزایش می دهید و هم عمر سازه را طولانی تر می کنید. اگر در این زمینه سوال دیگری دارید و یا می خواهید مصالح ساختمانی از جمله نبشی، ناودانی و پروفیل را با قیمتی مناسب و کیفیتی مرغوب خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار در ارتباط باشید. آن ها شما را راهنمایی کرده و بهترین محصولات را به شما ارائه می دهند. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ