فولاد فيدار

انواع پوشش خارجی لوله های فلزی

انواع پوشش خارجی لوله های فلزی

بیشترین کاربرد لوله های فلزی برای حمل و نقل یا عبور سیالات است. در مقاله از ورق تا لوله روش های تولید انواع لوله های فولادی را بررسی کرده ایم. لوله های فلزی به علت واکنش سریع و شدید فلز موجود در ساختارشان با مواد اطراف از قبیل گازهای موجود در هوا یا مایعات و حتی جامداتی که مستقیما با آنها در تماس هستند، باید پوشش یا محافظی داشته باشند که کمتر دچار آسیب یا خوردگی شده و در نتیجه دوام بیشتری داشته باشند.

امروزه به منظور حفظ استحکام و کارایی لوله های فلزی توجه ویژه ای به ایجاد پوشش محافظ از درون و بیرون لوله ها شده است و متخصصین این امر بامطالعه خواص فلزات و تاثیرات و واکنشهای مواد مختلف برفلزات، توانسته اند به نتایج خوبی دست پیدا کنند.  در ادامه این نوشته انواع پوشش خارجی لوله های فلزی را بررسی خواهیم کرد.

در صفحه قیمت لوله و قیمت لوله داربستی جداول به روز قیمت های انواع این محصول درج شده است. 


 پوشش‌های خارجی لوله های فلزی 


پوشش روی : ایجاد لایه ای از روی بر لوله های فلزی با گالوانیزه کردن لوله به روش گالوانیزاسیون که از روشهای قدیمی و پرکاربرد محافظت لوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. 

پوشش اپوکسی تک لایه و دولایه : در این روش ابتدا سطح لوله را تمیز کرده و سپس گرم میکنند و با پاشیدن پودر اپوکسی توسط تفنگ الکترواستاتیک روی سطح لوله لایه ای محافظ ایجاد میکنند که از لوله فلزی در برابر خوردگی محافظت میکند؛ حال اگر بخواهند که این لایه نقش حفاظت مکانیکی در برابر ضربات را نیز داشته باشد باید دولایه شود که در همان حالت گرمی و به اصطلاح اکتیو لایه اول، لایه دوم نیز با همان روش ایجاد میشود، در این صورت حفاظت سطح لوله دوچندان میشود. 

پوشش اپوکسی لوله فلزی

پوشش پلی الفین دولایه و سه لایه: پایه اولیه این نوع پوشش، چسب بوتیل یا ماستیک است که تا حدی گرم میشود که به صورت سیال درآمده و برسطح لوله فلزی جریان یابد. پس از آن لایه ای از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن تحت فرآیند اکستروژن روی چسب قرار میگیرد که ضخامت آن بین 1.2 تا 3.5 میلیمتر است. اگر لوله فلزی بخواهد در معرض دماهایی تا 120 درجه سلسیوس قرار گیرد باید لایه سومی نیز روی آن ایجاد شود تا لوله و محتویاتش را محافظت کند، بنابراین لایه سومی بازهم از جنس پلی اتیلن یا پروپیلن ولی با ضخامت بیشتر تا حدود 10 میلیمتر باهمان روش قبلی روی دو لایه اول ایجاد میشود. 

 

پوشش پلی اتیلن لوله


مزیت های پوشش خارجی لوله 

ایجاد این لایه های محافظ روی سطح خارجی لوله موجب:

 

  1. محافظت لوله در برابر ضربات خارجی و جلوگیری از استهلاک و تغییر شکل لوله
  2. ایجاد مقاومت سایشی لوله در برخورد با مواد سخت در محیطهای حفاری و کوهستانی
  3. ایجاد مقاومت حرارتی در برابر تغییرات دمایی شدید و دماهای خیلی بالا تا 120 درجه سلسیوس
  4. حفظ دمای سیالات قابل حمل توسط این لوله ها و عدم واکنش در برابر دماهای بالای سیالات عبوری
     

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ