فولاد فيدار

انواع لوله های درزدار

انواع لوله های درزدار

همانند دیگر مقاطع فولادی، لوله های صنعتی را بر مبنای معیارهای متفاوت مانند روش تولید، متریال و ساختار شیمیایی، ضخامت و نوع پوشش میتوان به انواع گوناگون دسته بندی کرد. رایج ترین این دسته بندی، تقسیم بندی براساس روش تولید است که براین مبنا لوله ها به دو دسته کلی لوله های درزدار و لوله های بدون درز تقسیم میشوند. در این نوشته انواع لوله های درزدار را بررسی خواهیم کرد.


لوله های درزدار 


این نوع لوله از تنوع و کارایی بالا درصنایع مختلف اعم ازساختمان سازی، پتروشیمی، راهسازی، کشاورزی و ... برخوردار است. همانطور که ازنامش پیداست، این نوع لوله دارای درز جوش است یعنی ابتدا ورق فولادی با عبور از بین غلتکهای نورد، شکل استوانه ای به خود گرفته و سپس طی مرحله جوشکاری، دو لبه ورق به هم جوش داده میشوند و شکل لوله پدید می آید. البته جوشکاری به روشهای مختلف انجام میگیرد که بسته به نوع و محل کاربرد لوله متفاوت است و تحت استانداردهای مختلف انجام میشود مثلا درمورد لوله گازی که برای مصارف انتقال گاز منازل مورد استفاده قرار میگیرد، روش تولید باید براساس استاندارد آمریکا یعنی API باشد که اتفاقا این نوع لوله درزدار به همین نام نیز معروف شده است. 


برای اطلاع از قیمت انواع لوله میتوانید به صفحه قیمت لوله مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش فولاد فیدار تماس بگیرید.


روش جوش درز لوله در لوله های درزدار بسیار حائز اهمیت است وهم موجب تنوع، هم گوناگونی کاربرد لوله ها شده است که در زیربه نمونه هایی از آنها اشاره خواهیم کرد: 


لوله های درز مستقیم

 

لوله سیاه


لوله سیاه: لوله سیاه یکی از متنوع ترین و پرکاربردترین لوله های درزدار درصنایع مختلف است که دارای درز جوش مستقیم بوده و گاهی بنابر نوع ساختار، کارخانه تولیدی یا نوع کاربرد با نامهای مختلف دربازار شناخته شده و کاربرد دارد از جمله: 


لوله کالوپ: که تولید کارخانه کالوپ اصفهان است و با همین نام شهرت یافته نوعی لوله سیاه درز مستقیم است و بیشتر درصنعت نفت و گاز، کشاورزی و شهری برای انتقال سیالات کاربرد دارد.

 

لوله  داربستی


لوله داربستی: این نوع لوله نیز پرمصرف ترین لوله سیاه درزدار مستقیم است که به دلیل کاربرد وسیعش در تهیه داربستهای ساختمانی به این نام معروف شده است. برای مشاهده قیمت لوله داربستی میتوانید به صفحه این محصول مراجعه نمایید.


لوله جدارچاهی: این نوع لوله نیزجزء لوله های درز مستقیم سیاه است که برای استحکام بخشی دیواره چاههای حفرشده و ممانعت از ریزش آنها به کار میرود.

 

لوله آلیاژی


لوله آلیاژی: یکی دیگر از انواع لوله های سیاه درزدار مستقیم است که با ایجاد تغییر در ساختار شیمیایی لوله و با افزودن موادی مانند کربن، نیکل، کروم، سیلیس و... به آهن، آلیاژی ایجاد کرده اند که موجب بهبود خواص فلز و افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و ضربه و ... شده اند و کاربرد آن را در محیطهای با خوردندگی بالا و نامساعد جوی ممکن ساخته است. به همین شکل لوله های درز مستقیم دیگری نیز دربازار یافت میشود که همگی زیر مجموعه لوله سیاه هستند مانند لوله درز مستقیم تست آب، لوله گازخانگی، لوله گاز API. 

 

لوله اسپیرال


لوله اسپیرال: یا مارپیچ که نام خود را از نوع درز جوش گرفته که به صورت مارپیچ، دورتادور سطح لوله قرار گرفته که همین امر سبب ایجاد استحکام و دوام بیشتر درز جوش و درنتیجه لوله تولید شده با این روش شده است و مقاومت لوله در برابر فشارهای وارده را افزایش داده و قابلیت کاربرد آن درصنایع حساس مانند انتقال سیالات پرفشار درصنعت نفت و گاز و پتروشیمی را ممکن ساخته است.  لوله اسپیرال در سایزهای خیلی بالا و با ضخامتهای متنوع قابل تولید است.

بیشتر بخوانید: ویژگی ها و کاربردهای لوله درزدار
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ