فولاد فيدار

انواع داربست

انواع داربست

داربست به نوعی سازه موقتی گفته میشود که جهت دسترسی ساده تر به نقاط دشوار ساختمان مانند ارتفاع بالا از آن استفاده میشود. از این سازه بیشتر در ساخت دکور یا نمای ساختمان استفاده میشود. به دلیل استفاده زیاد از این سازه ها در ادامه این نوشته قصد داریم به انواع داربست بپردازیم. 

 

انواع داربست های ساختمانی

به طور کلی داربست ها از نظر متریال به دو نوع فلزی ساخته شده از لوله داربستی و چوبی تقسیم میشوند. اما داربست از نظر نوع و کاربرد به دو نوع زیر تقسیم میشود. در ادامه به بررسی کامل این موارد خواهیم پرداخت.

  • کویک استیج
  • بورد
  • دوبل
  • فلزی
  • معلق
  • منفرد یا تک
  • تثبیت شده

 

داربست کویک استیج

داربست های کویک استیج با استفاد از لوله گالوانیزه ساخته میشود، و استفاده از آنها در پروژه های ساختمانی با وسعت بالا و وسعت پایین بسیار رواج دارد. و استفاده از آنها بسیار ساده بوده و برای اتصال دادن آنها نیازی به بکارگیری تجیزات پیشرفته ای نیست. 

 

داربست بورد

داربست های بورد کوچک و قابل حمل و چرخدار هستند و بیشتر برای فضاهای داخلی ساختمانی مانند: رنگ کاری و تعمیرات در ارتفاعات تا 5 متر استفاده میشود. 

 

داربست بورد

 

داربست دوبل

این نوع داربست از متداول ترین انواع داربست هایی است که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر برای ساخت بناهای سنگی از آنها استفاده میشود. در ساخت این نوع از دو ردیف لوله داربستی استفاده میشود، به این صورت که ردیف اول حدود 25 سانتی متر با دیوار فاصله دارد و ردیف دوم هم با فاصله 1 متری از ردیف اول نصب میشود. دلیل استفاده از این نوع داربست در ساره های با نمای سنگی این است که، در این نما ها امکان ایحاد حفره برای نصب پوت گات برای تیرهای عرضی وجود ندارد. 

 

داربست دوبل

 

داربست فلزی

برای ساخت این نوع داربست، لوله های داربست فولادی را با استفاده کوپلرهایی به هم متصل میکنند. دلیل استفاده زیاد از این نوع اجرای ساده و پایداری بسیار بالای آنها و در نتیجه امنیت بسیار مناسب آنها است. که باعث شده حتی با وجود هزینه بالا و قیمت لوله داربستی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. 

 

داربست فلزی

 

داربست معلق

از داربست معلق یا کلایمر در پیاده سازی پروژه های بزرگ و برج های بلند مرتبه بسیار استفاده میشود، کلایمر ها از کابین معلق تشکیل شده اند که با استفاده از سیم های بکسل متصل شده اند. این نوع داربست ها با استفاده از وزنه هایی این داربست ها را به بام خانه متصل میکنند. 

 

داربست معلق

 

داربست منفرد

میتوان گفت متداول ترین نوع داربست های مورد استفاده در از این نوع هستند، البته از داربست منفرد یا تک در مواقعی که امکان سوراخ کردن دیوار و نصب تکیه گاه در آن وجود داشته باشد استفاده میشود، برای اجرای این نوع از لوله های عمودی و لوله های افقی استفاده میشود. که به صورت قائم به موازات دیوار نصب شده باشد.

 

داربست منفرد

 

داربست تثبیت شده

داربست های تثبیت شده نیز از فولاد ساخته میشوند و با استفاده از کوپلر و قاب هایی خاص به هم متصل میشوند، این نوع را میتوان به صورت آماده به راحتی از بازار تهیه و استفاده کرد. 

 

داربست تثبیت شده

 

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ