فولاد فيدار

انواع اتصالات سازه فولادی

انواع اتصالات سازه فولادی

در ساخت سازه های فولادی نیاز به روش هایی است که بتوانیم با استفاده از آن قطعات فولادی و آهن آلات را به هم متصل کنیم. به طور کلی برای اینکار میتوانیم از مواردی از جمله: پرچ، پیچ یا جوشکاری استفاده کنیم. با متصل کردن سازه های فولادی بهم با استفاده از این موارد میتوان سازه هایی یکپارچه یا اسکلت های فلزی را ساخت. در ادامه این نوشته به بررسی هر یک از این موراد خواهیم پرداخت.

در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت تیرآهن و پروفیل استفاده در مقایسه با قیمت ورق سیاه استفاده از ورق های فولادی در مقایسه با تیرآهن و پروفیل افزایش پیدا کرده است. معمولا در سازه هایی که از ورق های فولادس ایتفاده میشود از جوشکاری و از سازه هایی که از مقاطع فولادی دیگر استفاده میکنند از پیچ و مهره استفاده میشود و استفاده از جوشکاری برای اتصال آنها در سر ساختمان ممنوع است و باید جوشکاری های آنها در در کارخانه انجام شود. و تنها نصب نها در محل اجرای پروژه انجام میشود. اخیرا استفاده  از این سازه ها در ایران هم رواج زیادی پیدا کرده است.

 

تعریف اتصالات سازه های فولادی

برای متصل کردن دو یا جند قطعه در ساختمان های اسکلت فلزی نیاز به استفاده از قطعه ای رابط است که باید با استفاده از اتصالات و یا جوش به هم متصل شوند. 

به زبان ساده تر این قطعات  وظیفه متصل کردن قطعاتی همچون: تیرها، ستون ها و... به هم را برعهده دارند. این قطعات وظیفه دیگری علاوه متصل کردن قطعات به یکدیگر را نیز برعهده دارند. و وظیفه دارند که نیروی وزن سازه را بین قطعات مختلف بکار رفته در آن تقسیم کنند. 

 

اتصالات پرچ

 

اتصالات پرچ

پرچ به نوعی میخ گفته میشود که برای متصل کردن قطعات به هم مورد استفاده قرار میگیرند و دارای انواع مختلف با اندازه ها و شکل ها مختلفی هستند. 

محل دقیق استفاده و جنس و قطر اتصالاتی که مورد استفاده قرار میگیرند توسط مهندسان سازه و در نقشه ساز مشخص میشوند. 

 

سازه های پیچ و مهره ای

 

اتصال پیچ

اتصالات پیچ در ساختمان هایی که از اسکلت فلزی استفاده میکنند جزئی جدایی ناپذیر است. پیچ و مهمره هم ماند پرچ است و تنها تفاوت آنها در نحوه اجرا است.

توجه داشته باشید که برای متصل کردن قطعات با استفاده از پیچ و مهره باید قطر سوراخ های روی قطعات را 3 تا 5 میلیمتر بزرگتر از قطر خود پیچ در نظر بگیرید. 

 

اتصالات جوشکاری


اتصال جوش

اتصالات جوشی از رایج ترین اتصالاتی هستند که برای متصل کردن سازه های فولادی به هم مورد استفاده قرار میگیرند. 

به دلیل اهمیت استحکام سازه های بکار رفته در ساختمان این اتصالات هم پیش از شروع پروژه بررسی میشوند و حتما باید مشخصات جوشکاری، نوع الکترودهای مورد استفاده و شرایط جوشکاری را در نقشه پروژه تعیین کرد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ