فولاد فيدار

آندایز کردن انواع ورق فلزی

آندایز کردن انواع ورق فلزی

یکی از مواردی که در بحث افزایش مقاومت فلز بسیار موثر می باشد و باید به آن توجه کنید آندایز کردن می باشد که ممکن است برخی افراد با آن آشناییتی نداشته باشند. آندایز کردن به معنی تغییر شیمی بر روی فلزات و بسترهای دیگر می باشد. در واقع به عملیاتی که به اکسید کردن ورق های آلومینیومی کمک می کند تا مقاومت آن را افزایش دهد آنودایز کردن می گویند. و به دو صورت شیمیایی و الکتروشیمیایی انجام می شود.

یکی از تکنولوژی های مدرن که توانسته بر بهبودی عملکرد آلومینیوم می باشد و آن را در صنایع مختلفی مانند هواپیماسازی، خودرو سازی، دکوراسیون منزل، نفت و پتروشیمی وسایل تزئینی و... به کار می رود.

آندایز کردن ورق آلومینیومی

همانطور که مطلع هستید ورق آلومینیوم از گروه فلزاتی می باشد که اکسید سخت بوده و برای افزایش مقاومت آن اقدام به آندایز کردن می کنند. برای آندایز کردن ورق آلومینیوم به این صورت می باشد که در مرحله اول سطح مورد نظر به صورت کامل شسشتو داده می شود سپس فلز را در محلول الکترولیتی قرار می دهند.

مزایای آندایز کردن آلومینیوم

آندایز سطح آلومینیومی از مزایایی برخوردار می باشد که عبارتند از:

مقاومت بالا در برابر خوردگی: معمولا آلیاژهای آلومینیومی که در محیط دریایی قرار دارند را آندایز می کنند تا از مقاومت بالایی برخوردار شود . برای مثال بدنه کشتی، سازه های دکله نفتی و... 

افزایش قدرت چسبندگی رنگ ها: آندایز، به افزایش چسبندگی بیش تر رنگ ها با آلومینیوم کمک می کند در ساخت وسایل تزئینی و ساخت تابلوهای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش مقاومت سایشی: آلومینیوم اکسید نشده نرم تر از آلومینیوم اکسید شده می باشد از آن جایی که تماس فیزیکی قطعات با یکدیگر زیاد می باشد به همین منظور برای بالا بردن مقاومت سایشی می تواند گزینه خوبی باشد.

افزایش ظاهر دکوراسیون: به نمای ظاهر تزئینات و دکوراسیون زیبایی می بخشد که در نمای ساختمان ها این مورد مشاهده می شود.

آبکاری: یکی دیگر از مزایایی که آندایز کردن آلومینیوم دارد این است که در مراحل آبکاری هم به کار می رود که باعث می شود تا تخلخل موجود در آن به افزایش امکان آبکاری بیافزاید.

عایق کاری بودن: اکسید آلومینیوم با توجه به ضخامت و کیفیتی که دارد به عنوان عایق در نظر گرفته شده است.
افزایش حرارت و تابش: به افزایش انتشار حرارت و قابلیت تابش کمک می کند.

بیشتر بخوانید: قیمت ورق سیاه

مراحل انجام فرایند آندایزینگ

  • در مرحله اول باید قطعه مورد نظر را به روش دلخواه شکل داد 
  • در مرحله دوم قطعه مورد نظر را به به وسیله محلول های قلیایی تمیز می کنند
  • در مرحله بعدی برای ارائه کیفیت بیش تر و بهتر اجرا شدن، باید روی آلومینیوم با اسید نیتریک زدوده شود.
  • پس از تمیز کردن سطح آلومینیوم باید به روش الکتروشیمیایی آن را براق و صاف نمایند.
  • در مرحله بعدی شروع به رنگ کردن آن می کنند که معمولا از دو روش برای رنگ کردن آن مورد استفاده قرار می دهند روش اول از رنگدانه های غیرآلی استفاده می کنند در روش دوم با استفاده از رنگدانه های نمک آلی مورد استفاده قرار می دهند.
  • پس از رنگ کردن آن باید به آب بندی نمودن آن بپردازید تا به ثابت شدن رنگ آن و از بین رفتن خوردگی ها کمک نماید 
  • در پایان هم باید به خشک کردن به روش الکتروشیمیایی انجام گردد. 

مواد دیگر برای آندایز کردن

علاوه بر آلومینیوم می توانیم فلزات دیگری مانند منیزیم، تیتانیوم و فلزات دیگری که از قابلیت رسانش برخوردار هستند که قابلیت آندایزشدن را داشته باشند. از فرایند آندایز کردن در اتصالات معماری هم استفاده می شود چرا که این فرایند از مزایای همچون هزینه پایین، مقاومت بالا اشاره کرد. 

برای اطلاع از هزینه های مورد نظر مانند قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن و قیمت ورق آلیاژی و... تماس بگیرید تا متخصصین قیمت های به روز را در اخیتار شما قرار دهند.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ