فولاد فيدار

آشنایی با نورد کاری فولاد

آشنایی با نورد کاری فولاد

به فرایند شکل دهی فلزات نورد گفته میشود، در واقع همه مقاطع و محصولات فلزی از جمله ورق آهن، پروفیل، تیرآهن و.. با استفاده از فرایند نورد ساخته شده اند. فرایند نورد کاری به دو نوع نورد گرم و سرد تقسیم میشود. 

تعریف عملیات نورد

در روش شکل دهی به فلزات به روش نورد گرم، از غلتک استفاده میشود. به این شکل که غلتک ها را با استفاده از موتور به صورت دورانی حرکت میدهند، و فلزات ذوب شده را با استفاده آنها به صورت قطعات فولادی با ضخامت های کمتر، مانند ورق سیاه، لوله مانیسمان و ... تبدیل میکنند. 

در روش شکل دهی به فلزات به روش نور سرد هم مقاطع را با استفاده از روش هایی از جمله اسیدشویی کردن، گالوانیزاسیون و... به مقاطعی تبدیل میکنند که خواص بیشتری در مقایسه با مقاطع دیگر دارند. 

هر یک از روش هایی که برای نورد استفاده میشود، دارای مزایا و معایبی هستند که بر اساس کاربردی که قصد استفاده از آنها را داریم هستند.

بررسی تاریخچه نورد فولاد

نورد فلزات از اولیل قرن چهارم میلادی مورد استفاده قرار میگرفته است، اما نورد آهن از نیمه های قرن هفدهم ایجاد شد، اولین فرایند نورد استفاده شده در آن زمان با استفاده از غلتک هایی برای کاهش سطح مقطع فلز استفاده میشده است، به شکلی که از دو غلتک چدنی استفاده میشود که در چهارچوب هایی قرار میگرفتند و با استفاده از میتوانستیم قطعاتی مانند  سرب، قطع و... را نورد کنیم. 

در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی  استفاده از غلتک های تخت رای شکل دهی به مقاطع رواج پیدا کرد، و تا قرن هجده میلادی برای تامین نیروی مورد نیاز آنها از آب استفاده میشود، اما با اختراع ماشین بخار در قرن هجدهم، از نیروی تولید شده توسط موتورهای بخار استفاده میشد، به همین دلیل هم کم کم غلتک های بزرگتری برای نورد کاری به وجود آمدند، و تا به امروز توسعه پیدا کردند، به شکلی که تبدیل به مهم ترین فراورده های فلزی جهان شدند. 

انواع فرایندهای نورد کاری

نورد اولیه

برای تبدیل کردن شمش های فلزی به محصولاتی از جمله: اسلب، بلوم، و... از این روش استفاده میشود، به طور کلی با اینکار میتوانید اصول شمش های ریخته گری را تغییر دهیم و خواص مکانیکی آنها را بهبود ببخشیم.

نورد گرم

در این روش باید دال های به وجود آمده از نورد قبلی را با استفاده از فرایند مجزایی به نام نورد گرم، به محصولات ثانویه ای مانند: میلگرد، ورق سیاه و.. تبدیل کنیم.

نورد سرد

معمولا به روش هایی که پس از فرایند نورد گرم انجام میشود، نورد سرد یا پرداخت گفته میشود، به طور کلی محصولاتی که پس از فرایند نورد گرم تولید میشوند، سطح کار خوبی ندارد، اما نورد سرد یا همان پرداخت نهایی محصولات خواص مکانیکی بهتری پیدا میکنند و استحکام و خواص بهتری میرسند. از این محصولات میتوانیم به ورق های سرد مانند ورق روغنی بپردازیم.

برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت آهن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ