فولاد فيدار

آشنایی با موارد استفاده انواع نبشی

آشنایی با موارد استفاده انواع نبشی

همه ما تا به حال چندین بار نام نبشی را شنیده ایم اما ممکن است ندانیم که چیست و چه کاربردی دارد. نبشی یک محصول فولادی است که در صنعت ساخت و ساز و صنایع دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول فولادی از نظر جنس، شکل ظاهری و ... دارای انواع مختلفی است که هر یک از انواع نبشی ها کاربرد مختلفی با یکدیگر دارند. اگر می خواهید که با انواع نبشی و موارد استفاده از آن ها آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که شما عزیزان باید در رابطه با نبشی و کاربرد انواع آن ها بدانید را به طور کامل و مفصل بیان خواهیم کرد. 

برای دریافت قیمت به روز نبشی کلیک کنید.


نبشی چیست؟

 

نبشی چیست
همان طور که در بخش پیشین مقاله بیان کردیم، نبشی از انواع فلزات پر کاربرد در زندگی روزمره است. نبشی یک محصول فولادی است که از دو بال تشکیل شده است. گاهی اوقات عرض این دو بال با یکدیگر مساوی هستند اما، گاهی اوقات اندازه آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. زاویه بین این دو بال، به طور معمول 90 درجه است که در این صورت آن را با حروف انگلیسی L می شناسند. اما اگر زاویه بین این دو بال 90 درجه نباشد و زاویه ای بیشتر و یا کمتر باشد، آن با حروف انگلیسی V شناخته می شود. 
به عبارت دیگر می توانیم بگوییم که نبشی به نوعی پروفیل است که سطح مقطعی آن به دو صورت عمودی و افقی می باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که نبشی، یکی از مهم ترین ابزارهای ساختمانی است که به صورت مرکب و یا تنها در ساختمان و صنایع دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول فولادی، بر اساس جنس، شکل ظاهری و .... دارای انواع مختلفی می باشد. 


تاریخچه استفاده از نبشی


هم اکنون که به طور کامل با نبشی آشنا شدید، بهتر است تا با تاریخچه آن نیز به طور کامل آشنا شوید. پس از این که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، تمامی کشورها به فکر پیشرفت و توسعه خودشان بودند. کشور عزیزمان ایران نیز جز این کشورها بود و برای پیشرفت و رفع مشکلات اقتصادی مردم، اقدام نمود. همه ما می دانیم که زمانی که یک کشور در حال توسعه باشد، نیاز و تمایلات آن برای ساخت و ساز بیشتر می شود. 
لازم به ذکر است تا بدانید که در آن زمان اغلب ساخت و سازها با کمک چوب و خشت بود که مقاومت بسیار کمی داشتند. به همین دلیل، افراد برای ساختن منازل خود به ماده ای دیگر نیاز داشتند. بنابراین، اغلب مردم برای ساخت و ساز از آلومینیوم و یا آهن استفاده می کردند. این امر سبب شد تا واردات آهن آلات در ایران و سایر کشورها، آغاز شده و روز به روز بیشتر شود. با گذشت زمان، افراد برای ساختن مکان های مختلف، محصولات فولادی بسیاری همچون: میلگرد، تیرآهن، نبشی و ... را نیز مورد استفاده قرار دادند. 


آشنایی با انواع نبشی


همان طور که بارها در مقاله بیان شد، نبشی ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها با دیگری یا از لحاظ جنس یا از لحاظ شکل ظاهری و یا بنا به دلایل دیگر، متفاوت می باشند. برخی از مهم ترین نوع دسته بندی انواع نبشی ها، شامل موارد زیر می باشند: 

 

بیشتر بخوانید: انواع نبشی و کاربرد آنها در صنعت

انواع نبشی از لحاظ روش تولید

انواع نبشی
یکی از اصلی ترین تفاوت نبشی ها، روش تولید آن ها می باشد. در واقع، برای تولید نبشی های روش های مختلفی وجود دارد که این امر سبب می شود تا نوع آن ها با یکدیگر متفاوت باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که به طور کلی نبشی ها از طریق دو روش تولید می شوند که این دو روش، شامل موارد زیر می باشند: 
تولید نبشی با روش پرسی: در روش پرسی، نبشی از طریق انجام برخی از فرایندها بر روی ورق های فولادی، ساخته می شود. در واقع، در این روش، با خم کردن این ورق های فولادی و شکل دادن به آن ها، نبشی تولید می گردد. 
تولید نبشی با روش فابریک: در این روش، یک قالب مناسب برای تولید نبشی در نظر گرفته می شود که در طی یک فرایند مستقیم، نوردهای گرم به شکل نبشی از قالب خارج شده و سرد می شوند.


جنس نبشی


یکی از مهم ترین عواملی که سبب شده است تا نبشی دارای انواع مختلفی باشد، جنس آن ها است. در واقع، مواد اولیه برخی از نبشی ها با یکدیگر متفاوت می باشند که برخی از انواع آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 
نبشی با جنس فولاد: این نوع از نبشی، همان طور که از نامش پیداست با فولاد ساخته شده است و استحکام و مقاومت بسیار زیادی دارد. نبشی فولاد، نسبت به نبشی گالوانیزه، نبشی استیل و .... کاربرد بیشتری دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 
نبشی با جنس استیل: نبشی با جنس استیل، یکی دیگر از انواع نبشی ها است که به آن نبشی با فولاد زنگ نزن نیز گفته می شود. دلیل نام گذاری آن عدم آسیب پذیری در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف می باشد. 
نبشی با جنس گالوانیزه: در رابطه با این نبشی می توان گفت که به نوعی همان نبشی فولادی است؛ اما، پوشش آن از جنس گالوانیزه است. لازم به ذکر است تا بدانید که به دلیل وجود این پوشش، به آن نبشی گالوانیزه گفته می شود. این محصول، در برابر رطوبت و خوردگی، مقاومت بسیار زیادی دارد. 


شکل ظاهری نبشی و موارد استفاده


همان گونه که در بخش های ابتدایی مقاله بیان کردیم، برخی از نبشی ها از نظر شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهری، شامل موارد زیر می باشند:
نبشی با شکل عمودی: نبشی که زاویه بین دو بال آن 90 درجه باشد را نبشی با شکل عمودی می گویند. 
نبشی با شکل V : نبشی که زاویه بین دو بال آن بیشتر و یا کمتر از 90 درجه باشد را نبشی با شکل V می گویند. 


انواع نبشی از لحاظ اندازه بال ها


یکی دیگر از عواملی که سبب تفاوت در بین نبشی ها شده است، فرق بین اندازه بال ها است. انواع نبشی از لحاظ اندازه در بال ها به دو بخش تقسیم می شوند که این دو بخش، شامل موارد زیر می باشند: 
نبشی با بال های مساوی: همان گونه که از نام این نبشی مشخص است، اندازه و ضخامت بال های آن کاملا با یکدیگر مساوی و هم اندازه می باشند. 
نبشی با بال های نامساوی: در مقابل نبشی بال مساوی، نبشی با بال نامساوری قرار دارد که اندازه و ضخامت بال های آن با یکدیگر کاملا متفاوت می باشند. 

 

کاربرد و موارد استفاده از انواع نبشی ها 
کاربرد و موارد استفاده از انواع نبشی ها 


مقاومت و استحکام تمامی نبشی ها سبب شده است تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در واقع می توان گفت که انواع این محصولات فولادی، در موارد مختلفی اعم از: ساختمان سازی، صنعت، چارچوب و .... کاربرد دارند. کاربرد نبشی در مواد ذکر شده، شامل موارد زیر می باشند:


کاربرد انواع نبشی در ساختمان سازی


در طی سال های گذشته، کاربرد نبشی در بخش های مختلف ساختمان سازی، به شدت افزایش یافته است. در واقع، وجود نبشی در ساخت و ساز سبب می شود تا استحکام سازه ها افزایش یابند. از انواع نبشی در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

 

  •     در دیوارهای داخلی ساختمان
  •     در بخش های بیرونی و نمای ساختمان
  •     ستون های ساختمان
  •     برای متصل کردن اجزای ساختمان به یکدیگر
  •     برای پشتیبانی از تیرهای ساختمان


کاربرد انواع نبشی در صنعت


علاوه بر ساختمان سازی، از نبشی در صنعت نیز برای ساخت محصولات مختلفی، استفاده می شود. برخی از کاربردهای انواع نبشی ها در صنعت، به شرح زیر می باشند: 

 

  •     برای ساختن کشتی و در صنعت کشتی سازی
  •     در ساختن دیگ های بخار صنعتی
  •     در ساختن وسیله های نقلیه مختلف
  •     در ساختن و یا تعمیر کردن سوله ها
  •     در ساختن مبل های فلزی و شهری
  •     در ساختن آلاچیق های مختلف


کاربرد انواع نبشی در چارچوب


لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد ذکر شده از انواع نبشی ها در چارچوب نیز استفاده می شود. برای استفاده از این محصول فولادی در چارچوب، معمولا تعدادی از آن ها را به یکدیگر جوش می زنند تا به شکل یک قاب درآیند. با این کار، مقاومت و استحکام چارچوب به شکل چشمگیری افزایش می یابد. زیرا، زمانی که نبشی ها به یکدیگر متصل می شوند، از سقوط کردن قطعات بزرگتر، جلوگیری می شود. 


کاربرد انواع نبشی در تزئینات و قفسه بندی ها


شاید فکر کنید که نمی توان از نبشی در تزئینات مختلف استفاده کرد. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، از انواع نبشی می توان برای متصل کردن اجزا و قطعات کوچیک تر به هم، در برخی از وسایل دکوری، استفاده کرد. علاوه بر وسایل دکوری، انواع نبشی ها برای تقویت قفسه ها نیز کاربرد دارند. به نحوی که این نبشی ها سبب اتصال قفسه ها به دیوار و افزایش استحکام قفسه ها می شوند. 


خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با انواع نبشی و کاربرد و موارد استفاده از آن ها آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید تا انواع نبشی را خریداری کنید، بهتر است که ابتدا اطلاعات کاملی در رابطه با انواع آن ها به دست آورید، سپس بر اساس نیاز خود آن ها را خریداری کنید. شما عزیزان برای خرید انواع نبشی با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیتی عالی، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ