فولاد فيدار

وال پست چیست و چگونه انجام میشود؟

وال پست چیست و چگونه انجام میشود؟

وال پست نوعی کلاف با طول های مشخص است وال پست را اجرا می کنند تا دیوار به صورت یکپارچه باشد. می توان گفت به این دلیل از وال پست استفاده می شود که دیوار از اسکلت سازه جدا شود معنی لغوی آن نیز در فرهنگ لغت به معنی نگهدارنده دیوار است.

وال پست به نوعی نگهدارنده در دیوارها برای مهار بار های جانبی و افزایش همبستگی دیوار با اسکلت ساختمان میشود. استحکام وال پست ها به کیفیت محصولاتی که در ساختشان استفاده میشود بستگی دارد، این سازه از نبشی ساخته میشود، هر چه کیفیت و قیمت نبشی های بکار رفته در اجرای وال پست بیشتر باشد و از محصولات با دوام تر استفاده شود، کیفیت بیشتری خواهد داشت. وال پست به طور معمول از نبشی ساخته می‌شود و مانند یک پشتوانه عمودی یا افقی برای دیوار می باشد. 

وال پست (wall post)  چیست؟

وال پست در لغت نگهدارنده دیوار معنا میشود، و از کلاف هایی با طول مشخص تشکیل شده است که برای مقاوم سازی سازه های بتنی و افزایش همبستگی دیوار با اسکلت سازه به کار میروند. 

وال پست ها از نظر اجرا به دو دسته وال پست عمودی: ستونی عمودی که باید برای دیوارهایی با طول بیشتر از 5 متر مورد استفاده قرار بگیرد.

و وال پست افقی: این نوع وال پست برای اتصال نوع عمودی یا فریم ساختمان به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع وال پست بر اساس متریال اجرای آن به دسته وال پست با نبشی، وال پست با IPE، وال پست با قوطی پروفیل، وال پست با میلگرد، وال پست با کربن، وال پست با فایبر گلاس تقسیم می شود.

دیوار ها بخش های غیر سازه ای در ساختمان ها هستند، که در صورت وقوع زلزله اگر به خوبی مقاوم سازی نشده باشند و با اسکلت سازه متصل نشده باشند فرو خواهد ریخت، و خسارت های مالی و جانی زیادی را به خواهند آورد. 
در صورتی که وال پست ها به صورت درست اجرا شوند، به طور محسوسی در کنترل خرابی دیوارها در سازه های بتنی خواهد داشت. 

به طور کلی دیوارهای یک ساختمان از مواردی مانند: سنگ، بتن، چوب، فلز و آجر ساخته میشوند، و به عنوان جداکنده در ساختمان به کار گرفته میشوند. و فضاها در سازه را تشکیل میدهند. 

عدم استفاده از وال پست یا همان نبشی کشی میتواند باعث بروز اشکالات اساسی در ساختمان سازی بشود، به طور کلی این سازه ها در دو نوع فلزی و بتن آرمه ساخته میشوند که در نوع فلزی از نشی، قوطی و نبشی استفاده میشود و در نوع بتنی از بتن آرمه استفاده میشود، بدیهی است که قیمت مقاطع و مصالح استفاده شده در ساخت آنها از جمله قیمت ناودانی تاثیر مسقیمی بر قیمت تمام شده کل ساختمان خواهد داشت. 

انواع وال پست

بیشتر بدانید:  نحوه نبشی کشی ساختمان

 

انواع وال پست 

همانطور که گفتیم میتوانیم وال پست ها را از نظر مصالح به دو نوع بتنی و فلزی تقسیم بندی کنیم، از نظر شکل ظاهری هم میتوانیم آنها را به دو نوع عمودی و افقی تقسیم کنیم، که با توجه به نوعشان به صورت والپست قائم در دهانه ها بزرگ و والپست های روی تیر نصب میشوند. 

نحوه  اجرای وال پست 

در ساختمان ها معمولا این سازه ها را با استفاده از پروفیل، قوطی، نبشی یا ناودانی میسازند، انواع ساخته شده با نبشی در مقایسه با آنهایی که با قوطی ساخته میشوند توانایی انتقال بار بالاتری دارند و یکپارچگی دیوار را حفظ میکنند. 

نقشه اجرای این سازه ها توسط مهندسان پروژه تعیین خواهد شد اما به طور معمول پیاده سازی آنها به این شکل است که در ابتدا باید 2 نبشی با شماره 5 یا 4 را با کمک گرفتن از میلگرد به دیوار ها متصل میکنند، سپس آنها را با لایه ای از ضد زنگ میپوشانند و با استفاده از اجزایی مانند رابیس یا توری مرغی در داخل مهار میکنند. حداقل عرض دیوار غیر سازه ای و جداگرها باید کمتر از از 1.30 ارتفاع دیوار باشد، و در مورد دیوارهای آجری حداقل ضخامت دیوار باید با عرض دیوار برابر باشد.

اشتباهات اجرایی در ساختمان وال پست چیست؟

به این دلیل که در اجرای وال پست ها آنها را در همه جهت ها یعنی هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی پیاده سازی میکنند، این امکان وجود خواهد داست که که باعث تغییر شکل دیوار شوند، به همین دلیل هم توصیه میشود که آنها را زیر نظر پیمانکار یا کارفرما اجرا کنید. در ادامه این نوشته برخی از این اشتباهات را بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از میلگرد در اجرای کلاف های افقی به جای نبشی
  • استفاده از بادبندها باعث میشود، بارهای سازه در زمان های زلزله و باد ها کنترل شوند، اما در صورتی که همین سازه ها به خوبی طراحی و اجرا نشوند میتواند باعث آسیب به ساختمان شود، و به جای افزایش مقاومت سازه، مقاومت را کاهش دهند. 

 

انواع روش های اجرای وال پست


اجرای بیس پلیت در زیر وروی تیر بتنی قبل از بتن‌ریزی سقف. در محل اجرای وال پست، اتصال دیوار به ستون با میلگرد، اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی، انجام جوشکاری توسط فرد ماهر، عدم اتصال وال پست به ستون جهت جلوگیری از تغییر سختی ستون، مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها، کنترل شاغول بودن وال پست، استفاده از نبشی 5.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ