فولاد فيدار

میلگرد گذاری تیر و طراحی تیرهای بتنی

میلگرد گذاری تیر و طراحی تیرهای بتنی

به کار گیری بتن آرمه در ساخت ساز کشور ما از روش های رایج محسوب میشود، از تیرها در بتن مسلح برای برطرف کردن ضعف بتن در برابر نیروهای کششی استفاده میشود، استفاده از میلگرد برای افزایش مقاومت کششی بتن یکی از روش هایی است که از گذشته مورد استاده قرار میگرفته است.  به همین دلیل در این نوشته قصد داریم به بررسی میلگرد گذاری در تیر بپردازیم.

حداقل ابعاد تیر بتنی چقد است؟

با توجه به محدودیت های هندسی ای که در تیرهای بتنی وجود دارد، مهندسان ساختمان در هنگام مدل سازی های اولیه ی نقشه سازه باید این موارد را به طور کامل مشخص کنند. 

هدف از اینکار تعیین دقیق ابعاد تیرها برای جلوگیری از بکار بردن تیرهای عمیق و با دهانه های کوچک در سازه است که موجب تسلیم برشی تیرها میشود. 

علاقه مندان برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت ناودانی و انواع محصولات فولادی میتوانند با کارشناسان شرکت فولاد فیدار تماس بگیرند. 

برخی از مهندسان عمران برای جلوگیری از، از بین رفتن کاهش فضای مفید، به طوری عرض تیرها را کاهش میدهند تا آنها در داخل دیوار های اطرافشان پنهان شوند، و نباید بدون در نظر گرفتن محاسبات به هیچ وجه عرض تیرها را کاهش دهیم به این دلیل که این موضوع میتواند باعث بروز ضعف برشی در تیرها شود. 

نحوه میلگرد گذاری در تیرها

بیشتر بخوانید: نقش میلگرد در بتن

 

نکات مهم در انتخاب ابعاد تیر بتنی

تیرها در مقاطع میتوانند به شکل های مختلف از جمله: عریض، عمیق و مربعی استفاده شوند، انتخاب مقاطع به این منظور با توجه به طول تیر انتخاب میشود.

به طورکلی تیرهای بلندی که دارای طول بیشتر از 6 متر هستند تحت لنگرهای خمشی دارای عملکرد بحرانی تر هستند، برای تامین مقاومت خمشی بهتر است از مقاطع عمیق استفاده کنیم، به این دلیل که زمانی که سختی خمشی تیرها افزایش پیدا کند برای جلوگیری از افزایش بیش از حد عمق باید حتما تیرچه ریزی سقف را به شکلی انجام دهیم تا در بار مشکلی به وجود نیاید، در مقابل در صورتی که تیرها کوچکتر از 4 متر باشند، دلیل اینکه طول کمتری دارند، سختی بیشتری هم دارند، به همین دلیل میتوانند با قدرت بیشتری زلزله را جذب کنند، در صورتی که بخواهیم از این تیرها استفاده کنید، برای اینکه از ارتفاع طبقات کم نشود بهتر است است که عرض آنها را افزایش دهیم. البته اینکار میتواند معماری فضا را تحت الشعاع قرار دهد، و ممکن است لازم به استفاده از سقف های کاذب شویم که میتوانند باعث افزایش هزینه های ساخت سازه شود.

نحوه محاسبه تعداد میلگردهای سراسری در تیرهای بتنی

در هنگام استفاده از تیرها سراسری در صورتی که طول هر تیر بزرگتر از طول میلگرد یعنی 12 متر شود باید آنها را در داخل تیرها وصله کنیم. برای وصله آرتامور ها در تیرها توصیه میشود که اینکار را در ناحیه بحرانی تیر انجام ندهید، محل های وصله ها را باید به شکلی انجام داد تا لنگرهای خمشی را تا جایی که ممکن است کمتر نگه داریم

بهترین محل برای وصله آرماتور

حد المکان بهتر است برای سهولت بیشتر در آرماتور بندی سعی کنید از ارتفاع مقاطع تیرها در دهانه های مختلف تغییر نکند. همچین سعی کنید که تنوع سایز میلگردهایی که استفاده میکنید زیاد نباشد و اگر میخواهید از میلگردهای با سایزهای مختلف استفاده کنید، از مقاطعی که دارای حداکثر 2 شماره اختلاف استفاده کنید. 

مهار آرماتور در تیرهای بتنی

ستون ها و قاب هایی که در بخش های کناری و انتهایی قاب ها استفاده میشوند با به نحوی طراحی شوند که قابلیت مهار کششی میلگرد در داخل ستون ها را تامین کنند.

نکات مهم خاموت گذاری در طراحی تیرهای بتنی

تنوع سایز در خاموت های تیر کمتر است، و باید از میلگردهای با سایز کوچکتر در آنها استفاده شود، به همین دلیل هم توصیه ما این است که از خاموت های با سایزهای یکسان در نواحی بحرانی و غیر بحرانی استفاده شود و بهتر است که تنها فواصل آنها را تغییر دهیم تا میزان خطاهای اجرایی تا حد ممکن کاهش پیدا کند. 

آسیب های لرزه ای وارد بر تیر بتنی چه چیزهایی هستند؟

4 عامل مهم برای آسیب به تیرهای بتنی در هنگام زلزله ها وجود دارد که این موارد به شرح زیر اند:

  1. استفاده از تیرهای کوتاه
  2. استفاده نکردن از وصله ها به اندازه کافی مورد نیاز
  3. مشکلات و ضعف هایی که در حین اجرا به وجود می آیند.
  4. مشکلات در آرماتورهای طولی یا عرضیز

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ