فولاد فيدار

روش های تست نبشی

روش های تست نبشی

نبشی یکی از مهمترین متریال ها در ساختمان سازی و صنعت است، در این نوشته قصد داریم به بررسی و روش های تست و بازرسی نبشی بپردازیم در ادامه این نوشته با ما همراه باشید. 

تست و بازرسی مقاطع فولادی در بخش های مختلفی انجام میشود، این بخش ها شامل موراد زیر هستند. 

بخش تولید

بلافاصله پس از تولید مقاطع فولادی لازم است که تست هایی روی آنها انجام شود و بر اساس استانداردهای تعریف شده سنجیده شوند، این موضوع در مورد قوطی، پروفیل و نبشی هم صادق است. 

بخش ساخت

به این دلیل که از مقاطع در کاربردهای مختلف استفاده میشود، سلامت آنها اهمیت دارد، از آنجایی که تمام محصولات پس از خروج از کارحانه پروسه ای را برای رسیدن به دست مشتریان طی میکنند، ممکن است در این پروسه آسیب دیده باشند، به همین دلیل هم تست و بازرسی مقاطع در بخش ساخت یا پیش از استفاده از آنها در کاربرد مورد نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار  است. 

در بخش فروش متریال 

از متریال ها و مواد مختلفی برای ساخت انواع مقاطع فولادی استفاده میشود، در استانداردهای مختلف مشخصات محصولات با متریال های مختلف به طور شفاف ذکر میشود، در زمان خرید بررسی محصولات و همچنین بررسی مطابقت آنها با استانداردها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.  در ادامه برخی از این استانداردها را بررسی خواهیم کرد.  قیمت محصولات فولادی مختلف از جمله قیمت میلگرد و قیمت نبشی با توجه به استانداردها و متریال های استفاده شده در ساخت آنها متفاوت است. 

مطالعه بیشتر : چگونه میزان تحمل بار نبشی را محاسبه کنیم؟

استاندارد مورد استفاده در تست و بازرسی نبشی

همانطور که گفتیم در بخش های مختف ساخت، تولید و.. محصولات فولادی تست و بازرسی آنها از اهمیت ویژه برخوردار است، اما آزمایشات باید بر طبق استانداردهای خاصی انجام شود، از جمله این معیار ها میتوان موراد زیر را نام برد: ترکیبات شیمایی، مشخصات ظاهری محصول، مشخصات مکانیکی و خواص کششی و خمشی آن.
آزمون های شیمیایی نبشی

استاندارد ASTM 415 به بررسی ترکیبات شیمیایی محصولاتی مانند نبشی میپردازد، البته استانداردهای دیگری هم برای سنجش این موضوع وجود دارند، برای آنالیز شیمایی محصولات و اطمینان از صحت ترکیبات شیمایی به کار رفته در آنها باید از محصولات نمونه برداری کرده و تست ها را روی نمونه ها انجام داد. 

آزمون کشش و خمش

آزمون های خمشی و کششی را معمولا با استاندارد 1016 یا 10272 انجام میدهند تا بر مقامت کششی و خمشی محصول دست یابند. 

کیفیت ظاهری نبشی

به طور کلی مقاطع فولادی باید دارای سطوح صاف و با کیفیتی باشند، و همچنین کاملا عاری از هرگونه عیوب مانند: ترک، خودرگی، پوشته و زنگ زدگی باشند، حتما در صورتی که عیوب ظاهری روی محصولات وجود داشته باشد لازم است پیش از استفاده از بین برود. 

بررسی ویژگی های شیمیایی

در صورتی که عناصر شیمیایی استفاده شده در محصول با تست های انجام شده با مطابقت نداشته باشد.  مقاومت آن کاهش خواهد یافت و استانداد نخواهد بود.

بررسی و تست وزن نبشی

وزن نمونه محصول باید حتما با آزمایشات و مندرجات درج شده در جداول استانداد مطابقت داشته باشد، برای تست وزن از سایزهای مختلف محصول یک نمونه انتخاب میشود در صورتی که نتیجه آزمون با تست های انجام شده با جداول و استاندارد ها مطابقت نداشته باشد، محصول از رده خارج خواهد شد.   
 

بیشتر بخوانید: خط تولید نبشی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ