فولاد فيدار

خط تولید نبشی

خط تولید نبشی

نبشی نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی در انجام فرآیند ساخت پروژه های ساختمانی, یکی از اجزاء مهم و پرکاربرد است که امروزه علاوه بر پروژه های عمرانی در تولید وسایل زندگی و ماشین آلات صنعتی نیز به صورتهای مختلف به کارگرفته میشود.

از جمله آنها میتوان به دو نوع منفرد و مرکب اشاره کرد که کاربرد هرکدام بسته به نوع و شرایط و محل کاربرد آن, متفاوت میشود.

برای کاربرد صحیح آنها باید با ویژگیهای انواع نبشی و فرآیند تولید هر یک آشنا شد که در این مقاله سعی خواهیم کرد به بررسی و بیان جزییاتی در این مورد بپردازیم.

نبشی را نیز مانند دیگر مقاطع فولادی میتوان براساس فرآیند تولید به انواع گوناگونی دسته بندی کرد از جمله موارد زیر که مبنای تقسیم بندی آنها, فرآیند تولید است.

  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک

 

خط تولید نبشی فابریک

چنانچه در نبشی فابریک از همان آغاز کار تولید, شمش یا بیلت فولادی, شکل ال به خود گرفته و طی مراحل گوناگون از ضخامت آن کم شده و بر طول آن افزوده میگردد و نیاز به اعمال پرس و تغییر شکل ندارد و به همین دلیل از کیفیت مطلوب و مقاومت بالایی برخوردار است. و قیمت نبشی فابریک در مقایسه با نوع پرسی آن بالاتر است

مطالعه بیشتر : کاربرد نبشی 

خط تولید نبشی پرسی

در صورتیکه در این محصول ابتدا ورق فلزی مسطح وارد خط تولید شده و با اعمال فشار غلتکها, دولبه ورق به هم نزدیک میشوند تا جاییکه زاویه 90 درجه به خود گرفته به شکل ال درمی آید که البته اندازه و ضخامت هریک از اضلاع این زاویه, بنابر صلاحدید مهندس خط وسفارش مشتری, توسط غلتکهای پرس تنظیم میشود و پس از شکل گیری زیر تیغ برش فرستاده شده وبه طولهای 6 یا 12 متری برش خورده و نهایتا از خط تولید خارج شده وبسته بندی میگردد.

 این نوع نسبت به نوع فابریک ازکیفیت و مقاومت پایین تری برخوردار است ولی چون میتوان بنابر نوع قالب انتخابی در دستگاه رول فرمینگ, محصولاتی متنوع در زمان کم و حجم وسیع تولید کرد از استقبال خوبی در تولید نبشی برخوردار است.


نبشی را براساس شکل ظاهری نیز میتوان به دو نوع زیر تقسیم بندی کرد

  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی

چرا که این محصول, مقطعی فولادی است به صورت دوضلع عمود برهم که به هر یک از اضلاع آن, بال نبشی گفته میشود که گاهی این بالها با هم مساوی اند و گاهی متفاوت, و میزان عرض و ضخامت این بالها, نوع آن را تعیین میکند.

 

عملیات نورد

مطالعه بیشتر : روش های تست نبشی

ابزار های مورد نیاز در خط تولید

در خط تولید نبشی, ابزار و وسایل زیادی به کار گرفته میشوند که یکی از مهمترین آنها قالب یا راهنمای شابلونی است که برای نوع شکل گیری توسط غلتکها از آن استفاده میشود که قبلا به صورت دستی تهیه میشد و از دقت کافی برای تولید دقیق و باکیفیت برخوردار نبود ولی امروزه با مکانیزه شدن دستگاهها, در این زمینه نیز پیشرفتهای خوبی حاصل شده و نقشه ای سه بعدی و کاملا دقیق از آن, تهیه میگردد.

سپس با تنظیم قطر غلتکها و شکل کالیبر آن میتواند شکل و ابعادی دقیق از محصول مورد نظر ارائه دهد که به وسیله دستگاههای تمام اتوماتیک سی ان سی قابل اجراست.

این نقشه ها یا شابلونهای سه بعدی, علاوه بر دارابودن دقت کافی در اجزا و ویژگیها همچنین از سرعت بالا در طراحی برخوردار است بنابراین میتوان انواع متنوع را در حداقل زمان ممکن, بنابر نوع و محل کاربرد, طراحی و تولید کرده و از کیفیت ودقت آن نیز اطمینان داشت و بدین ترتیب از ضمانت کاربرد و ایمنی آنها در اجرا در پروژه های ساختمانی و صنعتی نیز مطمئن بود.

دستگاههای سی ان سی میتواند با استفاده از شابلون یا راهنمای طراحی شده دقیق, حداکثر تعداد قطعات سفارشی را درحداقل زمان ممکن به صورت پرس دوار, با کار همزمان  روی دو وجه تولید کرده و قطعات را با سرعت و دقت روی ورق پانچ کند که به این روش, استامپینگ قطعه یا سیگنوپلیت نیز میگویند و قادر است محصول را تا 200 در 200 میلیمتر را با دقت و کیفیت بالا در تیراژ بالا برای کاربرد در مقاطع و سازه های مهم و حساس تولید کرد مانند کاربرد نبشی در موارد زیر اشاره کرد

  • پایه ستون
  • اتصالات بست
  • بادبندها
  • تیرها
  • راه پله ها
  • اتصالات ورق و ....

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ