فولاد فيدار

چگونه میزان تحمل بار نبشی را محاسبه کنیم؟

چگونه میزان تحمل بار نبشی را محاسبه کنیم؟

تحمل بار نبشی یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای پر مصرف ترین محصول فولادی یعنی نبشی باید در نظر داشت چرا که بر اساس میزان تحمل بار نبشی این محصول فولادی در مدل ها و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شود و علاوه بر آن، مقوله تحمل نبشی موضوعی بسیار مهم در صنعت ساختمان سازی است چرا که  هم بر قیمت نبشی تاثیر گذار است و هم وظیفه اصلی نبشی تحمل و یا انتقال بار اضافی ساختمان یا سازه به زمین می باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با مقوله تحمل بار نبشی بیشتر آشنا بشوید.

مشخصات ظاهری و فنی تحمل بار نبشی

نبشی پر مصرف ترین محصول فولادی ساختمانی است که به شکل حرف انگلیسی L در اندازه ها و آلیاژهای مختلفی ساخته می شود. به طور جزئی تر نبشی نوعی اتصال دهنده مفصلی است که مشخصات ظاهری آن به این شکل است که دو مقطع به شکل عمود به یکدیگر چسبیده اند. بر اساس نوع پروژه و نقشه ساختمانی، بال های نبشی در اندازه های متفاوت و از جنس مواد مختلفی چون آلومینیوم، کامپوزیت، چوب و... ساخته می شود.

عوامل تاثیر گذار بر دسته بندی نوع نبشی

نوع نبشی بر اساس عوامل تحث گذار بر روی ویژگی ها و مشخصات نبشی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود، این عوامل به شرح زیر می باشد:

  • براساس ظاهر: به طور کلی ظاهر نبشی به دو دسته نبشی با بال های برابر و نبشی با بال های نابرابر تقسیم بندی می شود که در هر دسته، نامگذاری نوع نبشی متفاوت می باشد.
  • نحوه به کارگیری: هر اتصال دهنده ای همچون نبشی که نوعی اتصال دهنده مفصلی است دارای نحوه به کارگیری مختلفی می باشد. نحوه به کارگیری از نبشی به دو شکل شاخه ای و یا لقمه ای (تکی) است.
  • نحوه ساخت و تولید: نبشی فابریک و پرسی دو روش تولید و ساخت نبشی می باشد. در روش نبشی فابریک با عبور دادن شمش آهن از قفسه های مختلف نورد، طول و سطح مقطع شمش به ترتیب افزایش و کاهش یافته و یک نبشی فابریک ساخته می شود، در نبشی پرسی نیز با پرس کردن یک ورق فولادی یا آهنی، یک نبشی پرسی می سازیم.
  • جنسی و محل بکارگیری: مهم ترین دسته بندی نبشی، جنس و محل بکارگیری نبشی می باشد به این دلیل که نیشی ساختمان ها و سازه ها در مکان های مختلفی چون اماکن مرتفع، مجاورت دریا و... استفاده می شود که بر اساس محل به کارگیری باید از جنسی خاصی از نبشی استفاده کرد.

دسته بندی نبشی

بیشتر بخوانید : تفاوت نبشی پرسی با نبشی فابریک


مزایای استفاده از نبشی

مهم ترین مزایای استفاده از نبشی که باعث شده تا در بسیاری از پروژه های عمرانی از آن استفاده شود به شرح زیر می باشد:

  • مقاومت و تحمل بار نبشی بسیار بالا بوده و مقاومت بالایی برای تحمل باره های بزرگ اضافی ساختمان دارد.
  • وزن بسیار پایینی دارد و این موضوع باعث می شود تا استفاده از آن باعث نشت یا آسیب های ساختمانی بشود.
  • نحوه نصب و دپو نبشی بسیار آسان تر از دیگر محصولات فولادی می باشد و علاوه بر آن فضای اضافی را پوشش داده و فضای کمی را اشغال می کند.
  • تحمل بار نبشی یکی از موضوعات و مزیت های مهم نبشی است اما در کنار آن تولید نبشی در اندازه ها و ضخامت ها مختلف، یکی دیگر از مزیت های مهم نبشی می باشد.

 


کاربردهای استفاده از نبشی

انواع نبشی در برخی ویژگی ها و قابلیت ها یکسان می باشد مانند حمل باربری استان، راحتی استفاده در پروژه های مختلف و... که این موضوع باعث می شود تا انواع نبشی کاربردهای یکسانی نیز داشته باشند، کاربرد نبشی به شکل زیر است:

  •   به کارگیری در قاب ماشین چمن زنی
  •   اضافه کردن یک تسمه به یدک کش
  •   می توان از نبشی به دلیل ویژگی هایی که دارد در سقف و چارچوب ها استفاده کرد
  •   استفاده به عنوان عاملی تقویت کننده تحمل فشار در سازه های سنگین
  •   بهره گیری از نبشی در پروژه های هنری به دلیل استفاده راحت تر و داشتن بازدهی بالاتر نسبت به    نمونه های مشابه

 


محاسبه میزان مقاومت و تحمل بار نبشی

مهندسین و طراحان سازه بر اساس استاندارد ملی شماره 1-13968، استاندارد اروپایی 1-10056 و استاندارد روسی 8510  فرمولی را برای محاسبه تحمل بار نبشی تعریف کرده اند که به صورت زیر می باشد:

وزن نبشی × ضخامت دو بال × طول دو بال نبشی = میزان مقاومت و تحمل بار نبشی

محاسبه میزان بار و مقاومت نبشی

اجرا و نصب نبشی

برای نصب و اجرای نبشی به مهارت جوشکاری و کنده کاری نیاز دارید. به این دلیل که نبشی از جنس موادی ساخته می شود که دارای ویژگی سفت و سخت بودن می باشد. بنابراین برای شکل دادن به نبشی به مهارت جوشکاری و کنده کاری نیاز است، در مواردی نیاز است تا از دستگاه خرد کردن فلز برای خرد کردن و خم کردن گیره های آهنی نبشی استفاده کرد.

مطالب مرتبط:

نحوه نبشی کشی ساختمان

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ