فولاد فيدار

فرآیند تولید تیرآهن هاش

فرآیند تولید تیرآهن هاش

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی اصلی و پرکاربرد درصنعت ساختمان سازی به شمار میرود که انواع مختلفی دارد. در ابتدا تیرآهن فقط به صورت آی انگلیسی طراحی میشد که به آن تیرآهن معمولی میگویند ولی با پیشرفت علم و نوآوری درعرصه اسکلت سازی ساختمان, شکلهای دیگری از این سازه پرکاربرد, تولید و عرضه شد که یکی از نمونه های باکیفیت آن تیرآهن هاش یا تیرآهن بال پهن میباشد 

برای اطلاع از قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش در کارخانه و بازار با کارشناسان فروش فولاد فیدار تماس بگیرید.

 

اطلاعاتی در مورد تیرآهن هاش


عرض سطح مقطع تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن معمولی بیشتر بوده و اندازه بال و جان آن برابر است وهمین ساختار فیزیکی متفاوت باعث بروز رفتارهای ویژه آن درهنگام کاربرد در اسکلت بندی ساختمان شده است. معمولترین محل کاربرد تیرآهن هاش درستونهای اصلی وتکیه گاههای عمودی است برای ساختن تیروخرپا, برای اتصال تیرهای دیگر به دلیل داشتن طول زیاد و سطح مقطع وسیع, سهولت و اطمینان کار را بالا برده است؛ چراکه با انتقال مناسب تنش از طبقات بالایی به طرف سطح زمین, استحکام و مقاومت سازه رابالا برده و گزینه بسیار مناسبی در بلندمرتبه سازی به شمار میرود.


تیرآهن هاش بیشتر به صورت کالای وارداتی از کشورهای اطراف درداخل کشور مورد استفاده قرار میگیرد, البته اخیرا تعدادی از کارخانه های داخلی از جمله کارخانه ذوب آهن اصفهای مبادرت به تولید تیرآهن هاش درسایزهای 14 تا 18 نموده است. تیرآهن هاش نیز مانند دیگر مقاطع فولادی باید تحت استانداردهای جهانی عرضه وتولید شود که استاندارد اروپا جزء معمولترین آنهاست که باید درمراحل تولید آن نهایت دقت صورت گیرد تا بر کیفیت آن خدشه ای وارد نشود. 

 

تولید تیرآهن هاش


مراحل تولید تیرآهن هاش


در این مقاله سعی داریم شما عزیزان را بافرآیند تولید تیرآهن هاش آشنا کنیم: 


1. مرحله نورد کششی: 


در این مرحله که به صورت نورد گرم صورت میگیرد, بیلت یا اسلب با اعمال فشار غلتکهای عمودی وافقی, تحت عملیات نورد قرار گرفته وتاحدودی شکل ظاهری تیرآهن هاش ایجاد میشود که البته باادامه روند کشش و عملکرد غلتکها به طور پیوسته ازضخامت مقطع فولادی کم شده وبرطول آن افزوده میشود درحالیکه لبه های تیرآهن که همان بالها هستند نیز باتنظیم میزان فشارغلتکهای افقی به ضخامت و ارتفاع دلخواه رسیده وشکل وساختار اصلی خود را پیدا میکند.


 این مرحله جزء حساسترین مراحل تولید تیرآهن هاش است زیرا بااندکی سهل انگاری, جان تیرآهن که تحت کشش وتنش در دماهای متغیر قرار دارد ممکن است دچار خمیدگی ویا افزایش عرض بیش ازحد شده و ابعاد آن به هم بخورد. امروزه مهندسین این حوزه توانسته اند باطراحی سیستمهای جدید, امکان کنترل دما درمراحل مختلف نورد وهمچنین تنظیم ارتفاع و ضخامت لبه ها بدون تغییر دادن غلتکها را به دست آورند ودرنتیجه بتوانند ابعاد گوناگون تیرآهن هاش راتولید کنند. 


یکی از این روشهای کارآمد نورد مورب است که عملیات نورد در آن از چهارجهت اعمال شده و غلتکها با حرکت وچرخش درقطر جان تیرآهن, به طور همزمان هم عرض جان را افزایش میدهند وهم ارتفاع و ضخامت لبه ها یابالها را به اندازه دلخواه میرسانند ودر نتیجه, هم ابعاد به صورت یکدست ویکنواخت ایجاد میشوند وهم درمراحل کار صرفه جویی شده وسرعت کار بالا میرود, به علاوه اینکه تیرآهن هاش حاصل از این روش, دارای ابعاد دقیق تر وشکل پایدارتری است. 


2. مرحله خنک کاری:


 که باید بادقت و کنترل مرحله به مرحله انجام گیرد زیرا برمیزان مقاومت تسلیم ونسبت تسلیم وهمچنین میزان سختی و مقاومت خمشی تیرآهن هاش تاثیرگذار است. 


3. فرآیند سایزینگ: 


در این فرآیند بسته به ماده اولیه تولید تیرآهن که اسلب بوده یا بلوکهای پیش فرم, میتوان ابعاد تیرآهن هاش اعم از عرض جان, ارتفاع بال وضخامت بال تیرآهن را تنظیم کرد و نهایتا آن را به طول های دلخواه برش زد. 


4. مرحله کنترل و بسته بندی:


 در این مرحله ابتدا ابعاد و کیفیت تیرآهن هم از نظر فنی و هم شکل ظاهری مانند یکنواختی سطح مقطع و ضخامت جان تیرآهن و بالها بررسی شده و پس ازمطابقت با استاندارد تولید شده که معمولا استاندارد اروپاست مورد  تایید قرار گرفته و بسته بندی میشود و برگه مشخصات کالا یا شناسنامه محصول که ابعاد و سایز و جنس و ...  و استاندارد تولید تیرآهن در آن درج شده است برآن نصب میشود.

هم کارخانه تولید محصول وهم شرکت فروش کالا موظف هستند که این برگه را به رویت مشتری رسانده و ایشان را از مشخصات مقطع فولادی به طور واضح و روشن آگاه کنند و شرکت پتروفولاد فیدار با دارابودن کادری متعهد و متخصص جزء شرکتهایی است که در این زمینه توانسته با عملکرد صادقانه خود اطمینان مشتریان را جلب کند.  

بیشتر بخوانید:

تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش

همه چیز در مورد تیرآهن هاش

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ