فولاد فيدار

بررسی قیمت اسکلت فلزی و بتنی

بررسی قیمت اسکلت فلزی و بتنی

با توجه به قیمت آهن و شرایط اقتصادی فعلی انتخاب میان اسکلت فلزی و اسکلت بتنی برای کارفرمایان و مجریان پروژه های ساختمانی کاری دشوار است، و قیمت اسکلت بتنی و اسکلت فلزی اهمیت زیادی پیدا کرده است، به همین دلیل در این نوشته تصمیم گرفتیم تفاوت های این دو را بررسی کنیم تا بتوانیم انتخاب بهتری بین سازه های بتنی و فلزی داشته باشیم.

البته انتخاب اسکلت مناسب برای ساختمان به عوامل دیگری از جمله شرایط آب و هوایی، میزان رطوبت، بارندگی، زلزله خیز بودن و.. هم بستگی دارد. اما در این نوشته ما تنها بعد قیمت را بررسی خواهیم کرد.

 

تعریف ساختمان با اسکلت بتنی

به ساختمان هایی که برای ساختشان، از مصالحی مانند: بتن، شن، ماسه و میلگرد استفاده میشود. اسکلت بتنی گفته میشود، و در ساخت ستون ها، تیرهای اصلی و فونداسیون این ساختمان ها از بتن استفاده میشود.

 

تعریف ساختمان با اسکلت فلزی

به سازه هایی که اسکلت اصلی این ساختمان از فولاد استفاده میشود، و برای متصل کردن بخش های مختلف این سازه ها از پرچ، پیچ و جوشکاری استفاده میشود. به طور کلی به ساختمان هایی که از ستون های فولادی مانند: تیرآهن، پروفیل استفاده میشود و قیمت پروفیل و تیرآهن در این نوع اسکلت مهم است.

 

اسکلت بتنی ساختمان

بیشتر بخوانید: بررسی قیمت اسکلت بتنی

 

محاسبه قیمت اسکلت بتنی ساختمان

برای بررسی تفاوت های قیمت این دو سازه در ابتدا هزینه ساخت ساختمان با استفاده از اسکلت بتنی را بررسی میکنیم، از آنجایی که عنصر اصلی برای پیاده سازی ستون های بتنی میلگرد است، در ابتدا باید قیمت میلگرد مورد نیاز برای ساخت سازه را محاسبه گرد. به طور معمول برای هر متر مربع از ساختمان 45 کیلوگرم میلگرد نیاز است، البته همانطور که گفتیم عوامل دیگری هم میتوانند باعث کم و زیاد شدن این مقدار شود، برای محاسبه هزینه میلگرد میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید.

هزینه میلگرد = مساحت زیر بنا * میلگرد هر متر مربع * قیمت یک کیلوگرم میلگرد

مورد دیگری که برای محاسبه قیمت این نوع سازه ها مورد نیاز است، هزینه های دستمزد اسکلت است. به این منظور باید از فرمول زیر استفاده کرد.

حق الزحمه=  هزینه دستمزد اسکلت بتنی*مساحت زیر بنا

علاوه بر میلگرد و دستمزد، خرید و اجرای بتن هم در هزینه های کل موثر است. 

هزینه بتن ریزی = قیمت هر تن * بتن مورد نیاز برای هر متر * زیربنا

 

ساختمان اسکلت فلزی

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب اسکلت بتنی و کاربرد اسکلت بتنی

 

قیمت اسکلت فلزی ساختمان

برای پیاده سازی اسکلت فلزی ساختمان باید از آهن و تیرآهن استفاده کرد، برای هر متر مربع از سازه فلزی نیاز به استفاده از 85 تا 130 کیلو تیرآهن است، به همین دلیل هم قیمت تیرآهن از مهمترین عوامل در قیمت این نوع اسکلت است. علاوه بر مقدار آهن مصرفی، نیاز به استفاده از بتن برای پی و سقف نیز در این نوع موثر است. به طور کلی با توجه قیمت های روز آهن آلات، قیمت اسکلت بتنی 70 درصد ارزان تر از اسکلت فلزی است. اما در مقابل زمان پیاده سازی اسکلت فلزی حدود 3 برابر سریعتر از بتن است.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ