فولاد فيدار

مزایا و معایب اسکلت بتنی و کاربرد اسکلت بتنی

مزایا و معایب اسکلت بتنی و کاربرد اسکلت بتنی

اسکلت بتنی یا سازه های بتنی بخش کالبدی و حمال ساختمان ها می باشند. اسکلت بتنی وظیفه تحمل بار های عمودی و همچنین بارهای افقی ساختمان را بر گردن دارد. بتن که از ترکیب مواد ساده ای مانند سیمان، آب و غیره به دست می آید، با کمک گرفتن از خواص کششی میلگرد و آهن و با آرماتور گذاری دارای تاب بسیار زیادی می شود. از اسکلت و سازه های بتنی در انواع ساختمان ها و در بخش های مختلف آنها استفاده می شود. در نظر داشته باشید قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن تاثیر بسزایی بر قیمت ساختمان دارد.

آشنایی با اسکلت بتنی و مزایای آن در سازه ها

اسکلت بتنی یا سازه های بتنی که همان استخوان بندی و کالبد اصلی ساختمان هستند، بار های وارده عمودی و افقی بر ساختمان را به پی انتقال می دهند و وظیفه تحمل وزن ساختمان و تعیین سقف ها را بر عهده دارند.

امروزه روند استفاده از سازه های بتنی رو به افزایش است و از این سازه ها و اسکلت ها در انواع ساختمان ها و طرح ها استفاده می شود. ترکیب بتن با خاصیت فشاری بالا با میلگردها و آهن با خواص کششی زیاد باعث بالا رفتن چشمگیر مقاومت ساختمان می شود.

در بتن و بتن آرمه از مواد مختلفی همچون سیمان و ماسه به عنوان عناصر اصلی و از ماسه و فولاد برای تقویت بعضی خواص استفاده می شود، بستگی به محل استفاده از سازه های بتنی و بتن آرمه از میلگرد های آجدار یا ساده در آن استفاده می شود.

مزایای اسکلت بتنی

از مزایای استفاده از اسکلت بتنی می توان به میزان کم هزینه ها به خاطر استفاده کردن از مواد ارزان تری نسبت به باقی مواد مثل شن و ماسه می باشد. یکی دیگر از مزایای اسکلت بتنی در این است که دارای استحکام و مقاومت بالایی می باشد و قابلیت قالب ریزی و شکل پذیری بسیار بالایی دارد.

در برابر زلزله و نیروهای افقی وارد بر ساختمان که به صورت رفت و برگشتی به پی وارد می شوند مقاوم می باشد و می تواند در برابر آتش سوزی نیز تا حد زیادی پایدار باشد. خواص ذکر شده و چند مورد دیگر که در سازه های بتنی مطرح هستند باعث بالا رفتن میزان استفاده از آن و مناسب بودن این نوع اسکلت بندی برای بسیاری از ساختمان ها با کارکرد های مختلف است.

مزایا و معایب اسکلت بتنی و کاربرد اسکلت بتنی

 

معایب سازه های بتنی

سازه های بتنی مانند هر نوع دیگری از سازه ها دارای معایبی نیز می باشد. از جمله وزن بالای این نوع سازه ها نسبت به دیگر سازه هایی مانند سازه های فولادی و فلزی، محدودیت اجرایی در شرایط جوی مختلف مانند دمای زیر 10 درجه و دمای بسیار بالا را می توان نام برد. همچنین سازه های بتنی به صورت تکی میزان تحمل نیرو های کششی کمی را دارند و مصالح  بسیار زیادی در این نوع ساخت هدر می رود.

این نوع اسکلت بندی بر خلاف اسکلت بندی فلزی خاصیت باز شدن و استفاده دوباره یا بازیافت را به صورت گسترده ندارد. یکی دیگر از معایب اسکلت بتنی که بعضی از طراحان و مجریان را در زمان کار با مشکل روبرو می کند، اجرای سقف های کاذب برای زیبایی بیشتر است.

 

مزایا و معایب اسکلت بتنی و کاربرد اسکلت بتنی

مقاوم سازی سازه های بتنی

اسکلت بندی بتنی دارای قسمت های مختلف عمودی و افقی می باشد. بخش های عمودی در این نوع از سازه ها، ستون ها و بخش های افقی آن نیز، تیر ها و تیرچه ها را شامل می شوند. برای مقاوم سازی و بالا بردن مقاومت سازه در اسکلت بندی بتنی 3 روش عمده وجود دارد.

روش اول کاهش میزان بار هایی که به سازه وارد می شود و روش دوم اضافه کردن بخش های باربر و مقاوم دیگر به سازه است. در روش سوم نیز همان اعضای موجود در بنا و استخوان بندی اصلی را با استفاده از وصله هایی مقاوم سازی می کنند، این روش در بسیاری موارد می تواند مقاومت مورد نیاز در ساختمان را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. این موضوع نیز می تواند از مزایای اسکلت بتنی باشد.

مراحل ساخت اسکلت بتنی

در ساخت اسکلت بتنی کار با خاک برداری زمین و سپس اجرای بتن پاکیزگی و ساخت پی شروع می شود و با میلگرد گذاری و آرماتور بندی و ریختن بتن بر روی فونداسیون و گذراندن موعد مراقبت از بتن ادامه می یابد. در ادامه قالب های فونداسیون را باز می کنند و ستون ها را آرماتور گذاری کرده و بتن ها را قالب گیری و بتن ریزی می کنند. این سه مرحله تا سقف آخر برای هر طبقه تکرار می شود.

برای اجرای سقف نیز از ستون های موقت و حمایتی استفاده می کنند. تیر های سقف و آرماتور بندی باکس پله و قرار دادن ماده پر کننده در مابین تیرها مرحله بعدی می باشد. قرار دادن و مقاوم سازی بخش هایی که آبریز دارند و عایق کردن آنها، چهارچوب های در و پنجره و اجرای تاسیسات و سپس نازک کاری بر روی آنها مراحل بعدی کار هستند. انجام صحیح این مراحل می تواند در نتیجه، یک سازه مقاوم و مستحکم را به همراه داشته باشد که این خود از مزایای سازه های بتنی می باشد. البته برای اجرای سقف از دال های بتنی نیز استفاده می شود که از بتن و میلگرد تشکیل شده است. اگر میخواهید بدانید دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی چه می باشد، مقاله مربوط به آن را در وب سایت فولادفیدار بخوانید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ