فولاد فيدار

قیمت میلگرد و تیرآهن در هفته سوم فروردین

قیمت میلگرد و تیرآهن در هفته سوم فروردین

با به پایان رسیدن تعطیلات فروردین ماه، بازار فولاد در سال ۱۴۰۳ نوسانات متعددی را تجربه کرده است که به نظر می ‌رسد این نوسانات تحت تاثیر التهابات نرخ دلار و همچنین تحولات اقتصادی کشور هستند. برخی از نوردکاران قیمت ‌های محصولات خود را افزایش دادند و برخی دیگر هیچ نوع افزایش و یا کاهشی را برای محصولات خود اعمال نکردند و شاهد ثبات نسبی در برخی از بخش ‌های بازار هستیم. با این حال همچنان تقاضای نهایی در بازار کاهش پیدا کرده است و متقاضی خرید مصرفی و سرمایه ‌ای چشمگیری در بازار آهن وجود ندارد. در هفته سوم فروردین شاهد افزایش نامتعارف قیمت میلگرد در بازار بوده‌ ایم که به نظر می ‌رسد در روزهای آتی با شفاف شدن نرخ خرید مواد اولیه، شاهد کاهش قیمت‌ ها باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت تیرآهن،  میلگرد و سایر محصولات فولادی در هفته سوم فروردین، در ادامه مطلب همراه ما باشید.


قیمت محصولات فولادی در هفته سوم فروردین ۱۴۰۳ 


بر اساس آمارها و گزارش ‌ها از بازار مقاطع طویل فولادی، می ‌توان پی برد که قیمت ‌ها در نخستین روز کاری هفته در برخی از بخش‌ ها عمدتا ثابت بود و در برخی دیگر شاهد نوسانات متعددی بوده ‌ایم. اما، به طور کلی جو بازار آرام بود و روندی نسبتاً آرام بر بازار آهن داخلی حاکم بود. معاملات شمش بلوم نیز در بورس کالا عمدتا با نرخ پایه انجام می ‌شد و شاهد افزایش نامتعارف قیمت برخی از محصولات فولادی بوده‌ ایم. به طور مثال: در بورس کالا در هفته سوم فروردین ۱۴۰۳ شاهد افزایش نامتعارف اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد بوده ‌ایم که با این حال پیش بینی می ‌شود با بازگشت آرامش به بازار مواد اولیه و همچنین شفاف شدن قیمت خرید مواد اولیه نورد در بورس کالا، فاصله قیمتی بین شمش و میلگرد کاهش پیدا کند. به همین خاطر اگر در این بازار یعنی بازار مواد اولیه، آرامش وجود داشته باشد و ادامه دار باشد؛ لذا، تعادل به زنجیره تامین در تمامی بخش‌ های زنجیره فولاد کشور به روند قبلی خود بر می ‌گردد. بنابراین، می‌ توان انتظار داشت که قیمت میلگرد با توجه به شرایط فعلی بازار و نرخ مواد اولیه در روزهای آتی به تعادل برسد. 
در بازار آهن و فولاد داخلی در روز گذشته، شاهد نوسانات متعددی بودیم که دلیل اصلی آن تاثیر التهابات بازار آزاد دلار می ‌باشد. به نحوی که از نیمه‌ های روز گذشته تعدادی از نوردکاران بدون در نظر گرفتن قیمت پایه شمش، نرخ محصولات خود را با اتکا به نوسانات بازار آزاد دلار، افزایش می‌ دادند. در رابطه با قیمت میلگرد روز گذشته نرخ‌ های پیشنهادی آن بین ۲۷۰۰۰ الی ۲۷۵۰۰ تومان در ازای هر یک کیلوگرم بود که این قیمت به راحتی بیانگر افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی نرخ میلگرد می ‌باشد. این اتفاق در صورتی رخ داد که قیمت میلگردهای بورسی در کف نرخ ‌های پیشنهادی بازار بین ۲۶۴۰۰ تا ۲۶۵۰۰ تومان در ازای هر یک کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده بودند. به طور مثال: قیمت میلگرد در کارخانه ابر کوه در سایز ۱۰ الی ۱۲ تقریبا ۲۸۰۰۰ الی ۲۸۵۰۰ تومان بودند و قیمت میلگرد در همین کارخانه در سایز ۸ حدوداً ۳۰ هزار تومان اعلام شده است. نرخ میلگرد در کارخانه ابرکوه در سایر سایزهای استاندارد، حدوداً بین ۲۶ هزار تومان الی ۲۶۷۰۰ تومان در کف قیمت ‌ها اعلام شده ‌اند.
با این حال سایر کارخانه ‌ها مثل نیشابور، میانه و...، در روز گذشته علی الخصوص در پایان روز، نرخی را برای محصولات خود در سایزهای مختلف اعلام نکردند. انواع قوطی ‌ها و پروفیل‌ ها نیز مثل قیمت قوطی ساخته شده از ورق ۲ میلی متری فولاد مبارکه، تقریباً به ۴۶ هزار تومان در ازای هر یک کیلوگرم رسیده است. این قیمت در مقایسه با هفته اول فروردین ماه، به راحتی بیانگر افزایش ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تومانی قیمت این محصول می‌ باشد. تیرآهن نیز که هر ساله و همه روزه در بازار آهن داخلی و خارجی، جزء یکی از مهم ‌ترین محصولات به شمار می‌ آید؛ در روز گذشته در برخی از کارخانه ‌ها با کاهش و در برخی دیگر با افزایش همراه بود. به طور مثال: قیمت تیرآهن در سایزهای مختلف الخصوص در کارخانه ذوب آهن اصفهان، ابتدا با کاهش ۵۰ هزار تومانی در هر شاخه همراه بود. اما، به تدریج با تاثیر گرفتن از قیمت دلار در بازار آزاد با ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت در برخی از سایزها به فروش رسید. به طوری که قیمت تیرآهن سایز ۲۰ در هر کیلو تقریباً ۳۵ هزار تومان بود و نرخ تیرآهن در سایز ۳۰ هم حدوداً ۳۱ هزار تومان اعلام شد. 
نرخ روز سایر محصولات مثل نبشی و ناودانی و سپری نیز نوسانات متعددی را پشت سر گذاشتند. به عنوان مثال: نرخ روز انواع نبشی ‌ها در سایزهای ۸ و ۱۰ و ۱۲ در محدوده حدودی ۲۷ هزار تومان الی ۲۸۵۰۰ تومان بودند و همچنین قیمت نبشی سایز ۳ و ۴ هم حدوداً بین ۲۸۲۰۰ الی ۲۸۵۰۰ تومان اعلام شدند. نرخ روز انواع ناودانی‌ های سبک نیز در شرکت‌ ها و کارخانه‌ های تولید کننده حدوداً در محدوده ۲۸۵۰۰ تومان اعلام شد. در هفته سوم فروردین ماه به طور کلی آشفته‌ ترین بازار مربوط به ورق ‌ها بود که نرخ محصولات آن ها به طور کامل تحت تاثیر نوسانات بازار آزاد دلار قرار گرفته بودند و نرخ ثابتی برای آن ها گزارش نشده است. به طور کلی نوساناتی که در بازار فولاد در روزهای گذشته رخ داده است؛ بیانگر آن است که این بازار به شدت تحت تاثیر تحولات اختصاصی علی الخصوص تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارند. همواره زمانی که نرخ دلار افزایش پیدا می‌ کند، قیمت محصولات آن در بازار داخلی نیز به همان میزان دچار افزایش می ‌شوند. در شرایط کنونی علاوه بر تاثیر نرخ دلار، نگرانی ‌هایی در مورد کمبود مواد اولیه و قطع شدن برق در فصل تابستان وجود دارد که هر یک از این‌ ها می ‌توانند به نوبه خود در روزهای آتی، منجر به افزایش بیشتر قیمت محصولات فولادی شوند. 
پس از به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳، قیمت دلار با رکود بی‌ سابقه ‌ای همراه بوده و حدوداً به ۶۳ هزار تومان نیز رسیده است و تنها روز کاری این هفته و پس از اتفاقات التهابات ناشی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، این افزایش بیشتر نیز شده است. در وضعیت کنونی تقاضا در هفته سوم فروردین ماه همان طور که پیش‌ بینی می ‌شد پس از هیجانات زمستان گذشته و پیشخور شدن تقاضای فصل بهار، همچنان تقاضای نهایی با رکود مواجه است. این موضوع به وضوح در بازار داخلی قابل رویت می ‌باشد. دلایل مختلفی نیز برای رکود تقاضای نهایی وجود دارد که در شرایط فعلی اصلی‌ ترین آن می ‌توان نگرانی ‌هایی از افزایش قیمت در سال ۱۴۰۳ بیان کرد. این موضوع به نوبه خود منجر شد تا بخشی از تقاضای فصل بهار پیشخور شده و از طرفی دیگر افزایش قیمت ‌ها و تورم آن ها باعث شده تا قدرت خرید مصرف کنندگان نهایی به شدت کاهش پیدا کنند. این موضوع عامل دیگری برای رکود تقاضا محسوب می‌ گردد. علاوه بر این، نوسانات قیمت دلار و ابهامات موجود در مورد وضعیت اقتصادی کشور منجر شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی از سرمایه ‌گذاری در بخش فولاد جدا خودداری نمایند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وضعیت کنونی بازار آهن داخلی و همچنین قیمت محصولات آن در هفته سوم فروردین ۱۴۰۳ آشنا کنیم. قیمت اغلب محصولات فولادی مثل میلگرد، تیرآهن و ورق ‌ها و سایر محصولات فولادی، در وضعیت کنونی روند ثابتی ندارند. آن ها در برخی از کارخانه ‌ها با کاهش، در برخی دیگر با ثبات در برخی دیگر با افزایش همراه هستند. دلیل اصلی افزایش قیمت نرخ محصولات فولادی در هفته سوم فروردین، افزایش بی ‌سابقه نرخ ارز می‌ باشد. اگر شما عزیزان می‌ خواهید تا به صورت روزانه از قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و بورس کالا مطلع شوید و یا برای خرید آن ها اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ