فولاد فيدار

قیمت آهن و فولاد در گرو نرخ دلار

قیمت آهن و فولاد در گرو نرخ دلار

در این روزها شاهد رشد بی ‌وقفه قیمت دلار در بازار آزاد هستیم که این موضوع باعث بروز تبعات منفی در تمامی عرصه‌ ها و بازارهای مالی مخصوصاً بازار آهن شده است. بازار آهن و فولاد داخلی در طی روزهای اخیر شاهد التهابات گسترده و افزایش نرخ در تمامی زیر مجموعه ‌های آهن و فولاد بوده است. اغلب شرکت ‌ها و کارخانه ‌های تولید کننده فولاد و مبادی‌ های فروش، بدون توجه به منطق و شرایط واقعی در وضعیت کنونی صرفاً با اتکا به نوسانات قیمت دلار نرخ محصولات را افزایش می ‌دهند. به نحوی که در وضعیت کنونی قیمت میلگرد، تیرآهن، انواع پروفیل ‌ها، انواع ورق ‌ها و...، با افزایش اعلام شده ‌اند و در واقع هیچ نوع کاهش قیمتی برای آن ها گزارش نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت آهن تحت تاثیر التهابات قیمت دلار 

قیمت انواع پروفیل | خرید پروفیل | فولادفیدار
در وضعیت کنونی در بازار آهن و فولاد شاهد التهابات گسترده و افزایش نرخ اغلب زیر مجموعه‌ های فولاد در تمامی سطوح هستیم. دلایل مختلفی بر این موضوع اثرگذار بودند که اصلی‌ ترین آن نوسانات بی ‌وقفه قیمت دلار می ‌باشد. در واقع، رشد بی ‌وقفه قیمت دلار در بازار آزاد باعث بروز تبعات منفی در تمامی بازارهای مالی مخصوصاً در بازار فولاد شده است و همواره قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر این عامل بوده و با افزایش و کاهش آن نرخ محصولات نیز همان روند را در پیش می‌ گیرد.

لذا، در وضعیت کنونی شاهد التهابات گسترده و افزایش قیمت آهن آلات هستیم که فعالین این بازار بدون توجه به منطق و شرایط واقعی، صرفاً با اتکا به نوسانات قیمت دلار به دنبال افزایش نرخ محصولات می‌ باشند. فعالین این بازار بدون در نظر داشتن میزان تقاضا و رکود تقاضای مصرفی و سرمایه ‌ای و بدون توجه به میزان عرضه یا حتی نرخ مواد اولیه، در صدد قیمت گذاری محصولات هستند و تنها معیار آن ها نرخ برابری دلار و ریال می ‌باشد. این رویه بسیار نادرست و مخرب است و ضربه بسیار مهلکی را به صنعت فولاد کشور وارد می ‌کند. همچنین، این رویه پیامدهای بسیار منفی را در تمامی زنجیره‌ های مرتبط بر جای گذاشته و می ‌تواند تمامی صنایع علی الخصوص صنعت ساختمان سازی را دچار مشکلات بزرگی کند. 


قیمت محصولات فولادی در وضعیت کنونی 


هم اکنون قیمت اغلب محصولات فولادی در تمامی بخش‌ های بازار فولاد، دچار افزایش می ‌باشند. به طور مثال: قیمت میلگرد ساده و آجدار در پایان روز گذشته با ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام شده‌ اند. میلگرد آجدار نیز همواره به عنوان یکی از پرمصرف ‌ترین اقلام بازار آهن به شمار می‌ رود که در وضعیت کنونی با کف قیمتی ۲۷ الی ۲۸۵۰۰ تومان به فروش رسیده است. شرایط کنونی در صورتی رخ داده که در طی هفته‌ های گذشته شاهد رکود در معاملات شمش و آهن اسفنجی بوده ‌ایم که این موضوع باید به نوبه خود باعث کاهش قیمت میلگرد می ‌شد.

اما، نرخ این محصول به تبعیت از قیمت دلار در وضعیت کنونی افزایشی می ‌باشد. قیمت روز تیرآهن ‌ها نیز در سایزهای مختلف از قیمت میلگرد و همچنین نرخ دلار تبعیت کرده و هم اکنون با ۱۰ الی ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت اعلام شده است. مبادی ‌های فروش و شرکت ‌ها و کارخانه‌ های تولید کننده میلگرد و تیرآهن، افزایش قیمت را در محصولات خود اعمال کرده‌ اند و هیچ یک از آن ها کاهش قیمت را در محصولات خود اعمال نکردند. 

قیمت میلگرد | فولادفیدار | خرید میلگرد
قیمت روز انواع ورق ‌ها مثل: قیمت روز انواع ورق ‌سیاه قیمت روز انواع ورق‌ رنگی، قیمت روز انواع ورق ‌های روغنی، قیمت روز انواع ورق‌ های گالوانیزه و...، نیز از این آشفتگی در امان نمانده و نرخ اغلب آن ها در بخش‌ های مختلف روند صعودی را در پیش گرفتند. قیمت روز انواع قوطی ‌های آهنی و پروفیل‌ های صنعتی و ساختمانی نیز از جو کلی بازار تبعیت کرده و در تمامی مبادی‌ های فروش و کارخانه‌ های تولید کننده با افزایش اعلام شدند.

ادامه پیدا کردن این روند صعودی در روزهای آتی، می ‌تواند تبعات فاجعه باری را برای اقتصاد کشورمان ایران به وجود آورد. همچنین، ادامه پیدا کردن این روند افزایشی می‌ تواند باعث رکود در صنعت ساختمان سازی، باعث افزایش هزینه‌ های تولید و نارضایتی عمومی و...، شود که از جمله پیامدهای مهم این آشفتگی خواهند بود. در چنین وضعیتی دولت باید تدابیر مهمی را اتخاذ کند تا بتواند با استفاده از این تدابیر فوری، التهابات بازار ارز را مهار کرده و همچنین از سوء استفاده سودجویان در بازار فولاد تا حد زیادی پیشگیری کند. 


اتخاذ این تدابیر امری ضروری است و عدم اقدام به موقع در این حیطه می‌ تواند لطمه‌ های بسیار جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد کرده و پیامدهای ناگواری را ایجاد کند. آمارها و گزارشات از بازار آهن فولاد حاکم هستند که در روزهای آتی شاهد افزایش مجدد قیمت اغلب زیر مجموعه ‌های آهن‌آلات در تمامی بخش‌ ها خواهیم بود. این افزایش قیمت و روند صعودی محصولات فولادی، به نوعی یک جهش قیمتی به شمار می ‌آیند که باعث شدت گرفتن نگرانی فعالین این بازار شده است.

برخی از مبادی ‌های فروش نرخ روز میلگرد را حدودا بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان در ازای هر یک کیلو در پایان روز گذشته افزایش دادند و در مبادی‌ های فروش کف قیمت میلگرد تقریباً ۲۷ هزار تومان اعلام شده است. تقریبا در روز گذشته ۲۷۶۰۰ تومان اعلام شده بود و قیمت میلگرد سایز ۱۶ زوبی نیز ۲۹۹۰۰ تومان اعلام شده بود. قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی ‌های فروش به طور شاخه‌ ای بین ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

این افزایش قیمت در کارخانه ‌ها نیز به راحتی قابل مشاهده بود. نرخ روز انواع نبشی‌ ها و نرخ روز انواع ناودانی ‌ها و حتی سپری‌ ها نیز در روز گذشته با افزایش همراه بودند. به طور مثال: قیمت روز انواع ناودانی ‌ها و نبشی‌ ها و سپری‌ ها حدوداً بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان به ازای هر یک شاخه افزایش قیمت را تجربه کردند. قیمت روز تیرآهن نیز در سایز ۱۶ و ۱۴ در حال حاضر ۳۳۵۰۰ تومان اعلام شده است و قیمت تیرآهن سایز ۱۸ بین ۳۲۵۰۰ الی ۳۳ هزار تومان اعلام گشته است.

قیمت کیلویی آهن | قیمت تیرآهن | فولادفیدار
تیرآهن ۱۴ نیز با قیمت تقریبی ۳۲ هزار تومان معامله شده و قیمت تیرآهن سایز ۲۷ نیز حدوداً ۳۱ هزار تومان بوده است. بیان شد که انواع قوطی ‌ها و پروفیل‌ ها نیز روند افزایشی در پیش گرفته ‌اند و لذا قیمت آن ها بین ۴۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش را در ازای هر یک شاخه تجربه کرده ‌اند. به طور مثال: قیمت پروفیل 2 میل در کارخانه ذوب آهن اصفهان در هر کیلو حدوداً ۴۶۵۰۰ تومان اعلام شده که بیانگر افزایش قیمت محصول می ‌باشد.

فعالین این بازار با ابراز نگرانی از شرایط کنونی اعتقاد دارند که وضعیت بازار و قیمت ‌ها در حال حاضر به هیچ منطقی پایبند نیست و صرفاً به خاطر نوسانات قیمت دلار می ‌باشد. بنابراین، این رویه اگر ادامه داشته باشد نه تنها به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود؛ بلکه، تبعات منفی را نیز برای اقتصاد کل کشور ایجاد خواهد کرد. در وضعیت کنونی رکود عمیق در بازار فولاد حاکم است که نه تنها تمایلی برای خرید وجود ندارد؛ بلکه، انگیزه ‌ای نیز برای فروش وجود ندارد. همچنین، حجم معاملات در بازار فولاد و بورس کالا نیز به شدت کاهش یافته و رکود به در این بازار حاکم شده است.  
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با قیمت آهن که هم اکنون روند افزایشی در پیش دارد آشنا کنیم. در وضعیت کنونی قیمت آهن در گرو التهابات نرخ ارز قرار دارد و در تمامی زیر مجموعه‌ های آهن آلات شاهد افزایش قیمت هستیم. با این حال همچنان تقاضای خرید مصرفی و سرمایه‌ ای در بازار وجود ندارد و رکود عمیقی در بازار فولاد حاکم است. اگر در این زمینه سوال دارید و یا می ‌خواهید اطلاعات کاملی در رابطه با نرخ محصولات فولادی به دست آورید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ