فولاد فيدار

قیمت آهن و فولاد در بازار آهن و بورس کالا

قیمت آهن و فولاد در بازار آهن و بورس کالا

در روزهای گذشته، بازار آهن و فولاد داخلی شاهد نوسانات قیمت‌ ها بودیم. به نحوی که این نوسانات قیمتی در برخی از محصولات جزئی و در برخی دیگر بسیار زیاد بود. در روز گذشته قیمت اغلب ورق‌ ها و همچنین تیرآهن، میلگرد و...، با افزایش همراه بودند. اما، برخی از محصولات مثل: ورق ‌سیاه  برخی از پروفیل ‌ها و تعدادی از لوله ‌ها در عمق مبادی ‌های فروش و کارخانه ‌های تولید کننده با ثبات همراه بودند. در بورس کالا قیمت میلگرد در شرایط مطلوبی به سر نمی ‌برد و تقاضا برای خرید این محصول همچنان در رکود عمیقی فرو رفته است. در حال حاضر قیمت میلگرد بازار ارزان‌تر از قیمت میلگرد در بورس کالا می ‌باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است و ادامه مطالب همراه ما باشید. 


وضعیت کنونی محصولات فولادی در بازار آهن 


در روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی ‌های فروش و کارخانه‌ های تولید کننده بیشتر از قیمت ‌های واقعی خود بوده و با افزایش همراه بودند. به طوری که نرخ انواع میلگردهای آجدار با افزایش بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی رو به رو شده و با وجود این نوسانات کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار بین ۲۶۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان قرار گرفته است. به طور کلی جو بازار میلگرد آجدار در مقایسه با بورس کالا وضعیت آرام تری دارد؛ اما، همچنان در هر دو بازار تقاضا در سطح پایینی می ‌باشد. در کارخانه فایکو نیز قیمت میلگرد حدود ۲۰۰ تومان افزایش یافته است و به ۲۷۴۰۰ تومان رسیده می ‌باشد. در کارخانه ‌های دیگر مثل کارخانه راد همدان نیز قیمت میلگرد با افزایش همراه بوده و همچنین نرخ میلگرد در کارخانه نیشابور نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بوده و به ۲۷۶۱۰ تومان رسیده است. علاوه بر روز گذشته، امروز شاهد افزایش قیمت انواع تیرآهن ‌ها در سایزهای مختلف در اکثر کارخانه ‌های تولید کننده بودیم. 

قیمت ورق سیاه | خرید ورق سیاه | فولادفیدار
به نحوی که قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت‌ ها بین ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته، برخی از کارخانه ‌های تولید کننده نرخ این محصول را با کاهش بسیار جزئی اعلام کردند. قیمت انواع نبشی ‌ها و ناودانی ‌ها نیز در اکثر مبادی ‌های فروش با ثبات نسبی همراه بودند. البته، در تعدادی از کارخانه ‌ها برای این محصولات افزایش نرخ اعلام شده است. به طوری که کارخانه نبشی ناب تبریز نرخ محصولات خود را بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داده است. قیمت روز انواع ورق ‌ها نیز همانند روز گذشته با افزایش همراه بودند.

در برخی از کارخانه ‌های تولید کننده ورق سیاه نرخ این محصول با ثبات اعلام شده است. اما، در کارخانه ‌هایی مثل فولاد مبارکه در برخی از ضخامت ‌ها نرخ ورق سیاه با ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش همراه بود. قیمت انواع ورق ‌های دیگر مثل: انواع ورق ‌های شیروانی، انواع ورق ‌های گالوانیزه، انواع ورق ‌های رنگی، انواع ورق‌ های روغنی، انواع ورق ‌های استیل و...، در اغلب تولید کنندگان کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت‌ ها بین ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان افزایش یافتند. 
بر تعداد اندکی از کارخانه ‌های تولید کننده ورق ‌های فولادی در داخل کشور نرخ محصولات با کاهش همراه بودند. قیمت انواع پروفیل ‌های مبلی، انواع پروفیل ‌های درب و پنجره، انواع پروفیل ‌های گالوانیزه و...، در اکثر کارخانه ‌ها با ثبات اعلام شدند. اما، این موضوع شامل حال تمامی کارخانه‌ ها نبوده و در برخی از ضخامت ‌ها؛ نرخ پروفیل‌ ها با افزایش همراه بودند. به طور مثال: در کارخانه ‌های پروفیل نیکان و پروفیل صدرا برخی از ضخامت ‌های این محصولات با ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش همراه بودند. امروز قیمت انواع لوله ‌های درزدار و بدون درز مثل: انواع لوله ‌های مبلی، انواع لوله‌ های گازی، انواع لوله ‌های داربستی، انواع لوله‌ های مانیسمان و...، عمدتاً ثابت اعلام شدند. در واقع، امروز برای لوله‌ های درزدار و بدون درز کاهش و افزایش قیمتی گزارش نشده است. 

قیمت ورق سیاه | قیمت ورق گالوانیزه | فولافیدار


وضعیت کنونی قیمت‌ ها در بورس کالا 


بر اساس آمارها و گزارش ‌ها از معاملات روز گذشته بورس کالا می‌ توان پی برد که اوضاع نامطلوب بازار میلگرد با وجود عرضه‌ های اعتباری در حال رخ دادن است. در واقع، در بورس کالای ایران معاملات میلگرد در حال حاضر رونق چندانی ندارند و کف قیمت ‌های پیشنهادی این محصول در بازار از نرخ پایه ارز بورس بسیار کمتر است. البته با این حال عرضه ‌های اعتباری برخی محصولات پرطرفدار مثل محصولات ذوب آهن اصفهان از این افت قیمت مستثنی می ‌باشند.

روز گذشته در بورس کالا حدوداً ۱۸۶ هزار و ۹۴۷ تن میلگرد عرضه شده است که از این میزان فقط دو درصد آن معامله شده شد ۲ میزان عرض معادل ۴۰۰۰ و ۳۶۲ تن از عرضه نقدی می ‌باشد که قیمت آن ۲۷۳۰۰ تومان و ۲۲ از حجم عرضه این محصول نیز به صورت اعتباری به قیمت ۲۷۸۰۰ تومان معامله شده است. آخر هفته گذشته تخفیف‌ های قابل توجهی در فروشگاه ‌های ال ‌سی میلگرد در بازار گزارش شده است. در برخی پیشنهادها نرخ این محصول با تحویل ۱۵ روزه تا ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش یافتند. 
اما، به خاطر اشباع تقاضا در بازار فشار فروش میلگرد به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. عقب نشینی قیمت دلار در بازار آزاد و فروش کشت کردن هیجانات خرید انباری می ‌تواند در روزهای آینده باعث افت قیمت میلگرد گردد. در حال حاضر انبارها از میلگرد پر بوده و پر بودن اکثر انبارها از این محصول و کمبود نقدینگی و مشتری باقی مصرفی در بازار می ‌توانند یکی دیگر از دلایل افت قیمت در روزهای آینده به شمار آیند. با این حال پیشخور شدن تقاضا در پیش خریدهای هیجانی اواخر زمستان سال ۱۴۰۲ نیز بر این موضوع بی‌ تاثیر نخواهد بود. از سمتی دیگر سرازیر شدن میلگردهایی که در کارخانجات وجود دارند.

چه از طریق بورس کالا و چه از طریق روش‌ های دیگر توسط ال سی خریداری شده ‌اند. این موضوع توانسته تاثیر زیادی بر عرضه و قیمت ‌های میلگردها در بورس کالا گذاشته و همچنین با به مدار تولید و رفع محدودیت ‌های زمستانی نیز به افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ ها کمک کرده است. در شرایط کنونی بازارساز تلاش ‌های بسیاری برای کف سازی قیمت در سطوح بالاتر از نرخ بازار به منظور حمایت از فولادسازان بزرگ کرده است. این موضوع نشان می ‌دهد که بازار تمایلی به پذیرش این خاستگاه ندارد و تقاضای مطلوبی در مقاطع فولادی گزارش نمی ‌شود و در روزهای آینده نیز نخواهد شد. 
به طور کلی با بررسی ‌های صورت گرفته می ‌توان پی برد که اوضاع بازار آهن و بورس کالا از ابتدای سال تا به امروز نوسانات متعددی را پشت سر گذاشته گذاشته است. دلایل مختلفی نیز بر این موضوع اثر گذار بودند که افزایش قیمت دلار افزایش نرخ میلگرد آهن به خاطر وقوع تنش ‌های نظامی بین ایران و اسرائیل اصلی ‌ترین آن ها هستند. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نیز تولید سنگ آهن شرکت معدنی برزیل ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که این موضوع تاثیر زیادی بر تولید فولاد در ایران گذاشته است. آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی در کشور چین نیز با افت همراه بوده است. زیرا، در روز گذشته این محصول حدوداً با افت دو و نیم دلاری به ۱۱۰ دلار در هر تن رسیده است.

در هفته ‌ای که گذشت فروش زیادی در رابطه با سنگ آهن وارداتی در چین رخ داده که از این رو پیش ‌بینی می ‌شود که در روزهای آتی، بازار آرام ‌تر شود. اما، با این حال برخی از فعالین بازار اعتقاد دارند که پیرامون تنش خاورمیانه ممکن است تاثیر غیر مستقیمی بر بازار سنگ آهن آسیا داشته باشد. لذا؛ اغلب فعالین این حوزه دچار بدبینی ‌ها شده ‌اند و پیش‌ بینی می‌ کنند که وضعیت آرامی در روزهای آینده مشاهده نگردد و نرخ اغلب محصولات دارای این نوسان باشند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وضعیت کنونی بازار آهن و بورس کالا آشنا کنیم. در وضعیت و شرایط کنونی نرخ اغلب محصولات نوسانات مختلفی را پشت سر گذاشته ‌اند که این نوسانات اغلب افزایشی می‌ باشند. چه در بازار آهن داخلی و چه در بورس کالا و یا بازارهای خارجی، تقاضای خرید مصرفی و سرمایه آنچنان زیادی وجود ندارد. به خاطر تنش‌ های پیش آمده در ایران و منطقه پیش‌ بینی می ‌شود که این وضعیت ادامه داشته باشد. برای اطلاع دقیق از وضعیت روزانه آهن آلات و اطلاع از قیمت آن ها می‌ توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ