فولاد فيدار

افزایش مجدد قیمت آهن و فولاد در گرو نرخ دلار

افزایش مجدد قیمت آهن و فولاد در گرو نرخ دلار

در پی حملات نظامی ایران و اسرائیل و تنش ‌های به وجود آمده در منطقه، قیمت دلار مجدداً روندی صعودی را در پیش گرفته است که این مورد به نوبه خود باعث افزایش قیمت آهن آلات شده است. به نحوی که وضعیت قیمت محصولات فولادی که در روندی ثابت بودند؛ در پایان هفته گذشته مجدداً روند صعودی را در پیش گرفتند و این افزایش قیمت امروز شدت گرفته است. برخی از کارشناسان و فعالین حوزه آهن اعتقاد دارند که هر چه نرخ ارز مبادله به نرخ بازار آزاد نزدیک می ‌شود، منجر به افزایش مجدد قیمت آهن آلات در بازار داخلی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از قیمت کنونی زیر مجموعه آهن و فولاد در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت محصولات فولادی در هفته اول اردیبهشت


امروز قیمت دلار در بازار آزاد مجدداً افزایش یافته است که این مورد باعث افزایش اغلب زیر مجموعه آهن آلات شده است. به طوری که امروز در بازار میلگرد آجدار روندی صعودی حاکم است و اغلب مبادی‌ های فروش و کارخانه ‌های تولید کننده افزایش یافته است. به صورت کلی نرخ پایه میلگرد، در برخی از مبادی های فروش ۲۶۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر افزوده آن بیان گشته است. اما، با این حال کاهش قیمت جزئی نیز در بازار میلگرد آجدار گزارش شده است. به عنوان مثال: قیمت برخی از میلگردها در کارخانه تولید کننده فایکو حدوداً ۱۰۰ هزار تومان ۱۰۰ تومان کاهش یافته و به ۲۷۳۰۰ تومان رسیده است. اما، قیمت میلگرد در سایر کارخانه‌ ها و مبادی های فروش مثل کارخانه‌ های ذوب آهن اصفهان در سایزهای ۱۴ و ۱۶ بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافته و در هر کیلوگرم به ۲۸۸۰۰ تومان رسیده است. انواع تیرآهن ‌ها نیز همواره از قیمت دلار و قیمت میلگرد تبعیت کرده و نرخ آن ها در اولین روز هفته صعودی اعلام شده است.

قیمت تیرآهن | قیمت ورق گالوانیزه | فولادفیدار
به طوری که قیمت تیرآهن در اغلب کارخانه ‌ها مثل کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی از سایزها بین ۵۰ الی ۲۰۰ تومان به ازای هر شاخه افزایش قیمت را تجربه کرده است. اما، با این حال در برخی از سایزها، تیرآهن‌ ها در بنگاه ‌های تهران و برخی مبادی ‌های فروش ثابت اعلام شده‌ اند. قیمت قوطی‌ های آهنی نیز در تعداد زیادی از مبادی ‌های فروش امروز بین ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. به طوری که قیمت پروفیل تولید شده از ورق ۲ میلی متری حدوداً امروز به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات به ارزش افزوده بین ۴۵۵۰۰ تا ۴۷۵۰۰ اعلام شده است. این قیمت متغیر بوده و در واقع به نوع ورق مصرفی برای تولید پروفیل بستگی دارد. قیمت انواع ورق‌ ها مثل: ورق ‌های سیاه، ورق ‌های آهنی، ورق ‌های گالوانیزه، ورق‌ های روغنی، ورق ‌های استیل و...، نیز با افزایش همراه بودند. به طوری که قیمت انواع ورق ‌سیاه و قیمت انواع ورق ‌های آهنی در تعداد زیادی از شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش و کارخانه‌ های تولید کننده بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. 
افزایش قیمت برای ورق‌ های سرد بیشتر بود؛ به نحوی که نرخ انواع ورق ‌های سرد مثل: ورق ‌های گالوانیزه، ورق‌ های روغنی و ورق ‌های استیل و...، در اغلب شرکت‌ ها و کارخانه‌ های تولید کننده حدوداً ۸۰۰ تومان افزایش یافتند. قیمت انواع لوله ‌ها مثل: نرخ انواع لوله‌ مانیسمان، نرخ انواع لوله‌ های داربستی، نرخ انواع لوله ‌های مبلی و به طور کلی لوله‌ های درزدار و بدون درز هم با افزایش ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومانی همراه بودند. قیمت انواع نبشی ها و ناودانی ‌ها و سپری ‌ها در عمده مبادی‌ های فروش بدون افزایش و کاهش اعلام شدند. اما، با این حال برخی از کارخانه ‌های تولید کننده نبشی و ناودانی و سپری نرخ محصولات خود را بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش دادند. آن طور که از نوسانات آهن آلات بر می ‌آید، امروز بازار تقریبا از حالت ثبات و آرام بودن خود خارج شده و علت اصلی آن نیز افزایش قیمت دلار می ‌باشد. قیمت دلار در این روزها روند ثابتی ندارد و در نوسانات مختلفی را می ‌توان به راحتی مشاهده کرد. نرخ حواله دلار در بازار مبادله حدوداً بین ۴۰۳۰۰ تا ۴۰۷۰۰ تومان بوده است و قیمت اسکناس دلار در بازار مبادله نیز بین۴۳۲۰۰ بین ۴۳۲۰۰ تا 43600 تومان اعلام شده است. 
اما در اغلب صرافی‌ ها نرخ این محصول از ۶۵ هزار تومان بیشتر می ‌باشد. برخی از افراد اعتقاد دارند که نرخ ارز مبادله باید به نرخ بازار آزاد نزدیک شود؛ اما، با این حال نزدیک شدن قیمت ارز مبادله به نرخ بازار آزاد آن می‌ تواند به نوبه خود باعث افزایش قیمت کالاها در بازارهای داخلی مختلف شود که یکی از اصلی ‌ترین این بازارها و کالاهای تحت تاثیر بازار آهن و محصولات فولادی هستند. این در حالی است که برخی کالاها با نرخی به مراتب بالاتر از نرخ ارز مبادله در حال فروش می ‌باشند. به طور مثال: قیمت ورق کلاف گرم در کارخانه فولاد مبارکه با دلار ۶۴ هزار تومانی و همچنین شمش فولادی با دلار ۴۹ هزار تومانی به فروش رسیده است. در حالی که قیمت دلار مبادله در حال حاضر نرخ بین ۴۰ الی ۴۳ هزار تومان را دارا می ‌باشد. در شرایط کنونی آهن و فولاد با قیمت حدودی ۴۹ الی ۵۰ هزار تومان به ازای هر دلار در بورس کالا به مردم به فروش می ‌رسند. اما، قیمت ورق‌ ها با دلار ۶۴ هزار تومانی فروخته می ‌شود و قیمت دلار مبادله بین ۴۰ الی ۴۳ هزار تومان بوده است. بنابراین به نظر می‌ رسد که افزایش احتمالی قیمت ارز مبادله تا حدی در قیمت فولاد در حال حاضر لحاظ شده است. 
همچنین، با وجود نرخ پایین ‌تر دلار مبادله نسبت به نرخ بازار آزاد همچنان قیمت برخی از محصولات در بازار داخلی روند افزایشی را در پیش گرفته‌ اند. این افزایش قیمت و گران فروشی فولاد در بازار داخلی با حمایت بازارساز و به خاطر فاصله زیاد قیمت ارز مبادله و آزاد آن هستند. عامل دیگری نیز بر این موضوع اثر گذار بوده است؛ یکی دیگر از اصلی ‌ترین این عوامل کاهش قابل توجه قیمت فولاد صادراتی می ‌باشد. لذا، به نظر می ‌رسد که در این روزها مهم ترین عامل تعیین کننده نرخ فولاد در بازار داخلی عرضه و تقاضای آن ها نیست. در حال حاضر نیز شاهد افزایش قیمت ‌ها در بازار آهن فولاد هستیم. اما، همچنان تقاضا در رکود به سر می ‌برد و خریداران مشتاق خرید نیستند. در واقع، مهم‌ ترین عامل تعیین کننده قیمت آهن آلات در این روزها نظر و هدف بازارساز است. به همین خاطر باید تعیین شود که توافق بازار ساز با فولاد سازان بر چه مبلغ و قیمتی بسته شده است تا بتوان به این موضوع پی برد. همواره تنظیم قیمت در بورس کالا با مهندسی عرضه ‌های اعتباری صورت می ‌گیرد و میزان این نوع عرضه‌ ها نیز روند بازار را مشخص می ‌کنند. 

قیمت میلگرد | فولادفیدار
ثبت بیشترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران 


با بررسی‌ های صورت گرفته از عملکرد فولادی ‌ها در سال گذشته، می‌ توان پی برد که تولید فولاد کشور در مجموع سال ۱۴۰۲ از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته است. این میزان بیانگر بالاترین عدد تولید فولاد در تاریخ کشور است؛ اما، بیشترین رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به بیلت و بلوم است. در واقع رشد تولید بیلت و بلوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۹.۲ درصد همراه بوده است که از ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون و ۴۶۳ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. اما، تولید اسلب در ایران با افت همراه بوده که این افت حدوداً ۴ دهم درصد می ‌باشد. در واقع، تولید اسلب از ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است. تولید فولاد میانی یک کشورمان در ۱۲ ماهه سال گذشته با رشد پنج و نیم درصد همراه بوده که به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسیده است. 
این میزان نسبت به سال ۴۰۲ بیان که ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزار تن بودند که بیانگر رشد پنج و نیم درصدی تولید فولاد میانی کشور می ‌باشد. تولید آهن اسفنجی نیز در کشورمان بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است که حدوداً در سال ۱۴۰۲ آهن اسفنجی ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن تولید شده ‌اند که در سال ۱۴۰۱ حدوداً ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن بودند. در طی یک سال حدوداً در مجموع قریب به ۹ میلیون و صد هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شدند که تفاوت چندانی با مدت مشابه سال گذشته نداشتند. در سال ۱۴۰۲ تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود با کاهش سه دهم درصدی همراه بودند که کاهش تولید در مقاطع طویل فولادی و محصولات فولادی زیر یک درصد چندان قابل توجه نیست. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را به طور کامل با افزایش مجدد قیمت آهن آلات و همچنین افزایش تولیدات فولاد در ایران آشنا کنیم. در وضعیت کنونی قیمت دلار و همچنین در پی آن قیمت آهن و فولاد روند ثابتی ندارند و نمی ‌توان پیش بینی دقیقی در رابطه با این موضوعات به عمل آورد. لذا، اگر می‌ خواهید تا با نرخ محصولات فولادی به طور روزانه آشنا شوید و یا برای خرید اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در فولادفیدار ارتباط برقرار نمایید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ