فولاد فيدار

اصلاح جزئی قیمت فولاد در هفته آخر فروردین 1403

اصلاح جزئی قیمت فولاد در هفته آخر فروردین 1403

در روزهای گذشته شاهد اصلاح قیمت جزئی نرخ دلار بودیم که این موضوع به نوبه خود باعث اصلاح جزئی در قیمت محصولات فولادی شده است. در واقع؛ با عقب نشینی قیمت دلار تمایل به فروش در بازار افزایش پیدا کرده و معاملات نیز به شدت کاهش یافته است و همچنان در رکود به سر می ‌برد. امروز در تمامی بخش ‌ها و زیر مجموعه‌ های آهن و فولاد شاهد ثبات قیمت ‌ها یا کاهش آن ها هستیم. دلیل اصلی این کاهش قیمت اصلاح نرخ دلار است که هم اکنون با حدوداً ۲۰۰۰ تومان کاهش به ۶۳ هزار تومان رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت آهن و فولاد در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۳ 


بیان کردیم که بازار فولاد در امروز دچار اصلاح جزئی شده است و دلیل اصلی آن عقب نشینی نرخ دلار می ‌باشد. به نحوی که امروز تقریباً در تمامی بخش ‌ها و زیر مجموعه ‌های بازار آهن شاهد ثبات یا اصلاح جزئی قیمت‌ ها هستیم که این مورد تمایل به فروش در بازار را افزایش داده است. اما، همچنان تمایلی برای انجام معاملات گزارش نشده و معاملات در بازار آهن در رکود به سر می ‌برد. قیمت دلار در این روزها حدوداً با کاهش ۲۰۰۰ تومانی همراه بود و از سقف ۶۵ هزار تومان امروز به ۶۳۱۵۰ تومان رسیده است که این موضوع به نوبه خود منجر به اصلاح قیمت آهن آلات شده است.

بیشترین اصلاح قیمت زیر مجموعه‌ های آهن و فولاد در مبادی ‌های فروش گزارش شده و اغلب کارخانه ‌های تولید کننده، کاهش بسیار اندکی را در محصولات خود اعمال کردند و یا محصولات خود را با ثبات قبلی به فروش رسانده ‌اند. به طوری که نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی امروز مجدداً با کمی کاهش به ۲۶ هزار تومان بازگشته است. 

قیمت ورق سیاه | فولادفیدار
قیمت میلگرد در پایان هفته گذشته روند صعودی داشت؛ اما، امروز بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش را تجربه کرده است. به نحوی که کف قیمت میلگرد ساده و آجدار در بازار داخلی حدوداً به ۲۶۵۰۰ تومان رسیده که قیمت قبلی آن بوده است. در کارخانه‌ های تولید کننده نیز کاهش قیمت گزارش شده است. به طور مثال: قیمت میلگرد در کارخانه زاگرس حدوداً با ۲۰۰ هزار تومان کاهش در هر کیلو ۲۷۱۰۰ تومان اعلام شده است.

همچنین، قیمت میلگردهای ساده و آجدار در برخی از سایزها مثل سایز ۱۴ و ۱۶ در کارخانه ذوب آهن اصفهان حدوداً ۹۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و در هر کیلو به ۲۹۲۰۰ تومان رسید. در سایر شرکت ‌ها و کارخانه‌ ها برای میلگرد کاهش قیمت گزارش نشده و این محصول با ثبات معامله شده است. اما، حدوداً در تمامی مبادی ‌های فروش میلگرد قیمت این محصولات در سایزها و ضخامت ‌های مختلف با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی و گاهی ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی همراه بوده است. قیمت تیرآهن نیز به تبعیت از قیمت میلگرد و البته قیمت دلار روند اصلاحی را در پیش گرفته است. 
در هفته ‌های گذشته فروردین که قیمت تیرآهن سایز ۱۴ و سایز ۱۸ حدوداً به ۳۵ هزار تومان رسیده بود مجدداً امروز به ۳۳ هزار تومان رسید. این موضوع به راحتی بیانگر کاهش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی قیمت تیرآهن در بخش شاخه ‌ای نیز می ‌باشد. قیمت تیرآهن شاخه ‌ای در سایز و ابعاد بزرگتر به طور قابل توجهی کمتر از قیمت آهن کیلویی می ‌باشد که این موضوع به راحتی حاکی از آن است که سیگنال مبنی بر وجود بازارسازی غلط در این بازار رخ داده است.

قیمت انواع ورق ‌ها مثل: قیمت انواع ورق ‌های سیاه در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده بر خلاف جو کلی بازار با افزایش همراه بودند. به طور مثال: قیمت ورق st37 و ورق سیاه st52 در کارخانه فولاد مبارکه و کارخانه کاویان با افزایش ۱۰۰ الی ۸۰۰ تومانی همراه بودند. اما تمامی ورق ‌ها امروز با افزایش قیمت همراه نبودند و نرخ انواع ورق‌ های گالوانیزه، نرخ انواع ورق ‌های روغنی و نرخ انواع ورق‌های رنگی در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده با ۲۰۰ تومان کاهش اعلام شدند. 

قیمت میلگرد فولادفیدار
همچنین قیمت ورق آهنی در کارخانه اکسین نیز با کاهش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود. در این میان اغلب کارخانه‌ های تولید کننده پروفیل نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند و هیچ نوع کاهش و افزایشی برای آن ها گزارش نشده است. اما، با این حال قیمت پروفیل در کارخانه صدرا حدوداً با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود. اما، سایر کارخانه‌ ها هیچ کاهش و افزایشی را گزارش نکردند. به تبعیت از قیمت پروفیل ‌ها نرخ انواع لوله ‌های درزدار و بدون درز مثل: انواع لوله ‌های مبلی، انواع لوله ‌های داربستی و...، در اکثر مبادی ‌های فروش و کارخانه‌ های تولید کننده با ثبات اعلام شدند.

قیمت انواع سپری ‌ها و قیمت انواع نبشی‌ ها و ناودانی  ها نیز در اکثر کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت ‌ها بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. اما، نرخ آن ها ثابت نبود و در برخی از کارخانه ‌ها و شرکت ‌ها برای آن ها کاهش قیمت و در برخی دیگر ثبات قیمت گزارش شده است. تحلیل گران بازار امیدوارند که به خاطر کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، کاهش قیمت اغلب زیر مجموعه‌ های آهن نیز ادامه داشته باشند.

با بررسی ‌های صورت گرفته در طی سه ماه گذشته قیمت دلار روندی صعودی را در پیش گرفته بود که بر این اساس نیز قیمت اغلب محصولات فولادی دارای روند صعودی بودند. لذا، بر اساس تکنیک ‌ها و الگوهای مختلف، پیش ‌بینی می ‌شود که قیمت دلار در روزهای آینده کاهش یافته و در نتیجه انتظار می ‌رود که کاهش قیمت بیشتری را در زیر مجموعه ‌های آهن آلات شاهد خواهیم بود. 


کاهش قیمت سنگ آهن 


علاوه بر کاهش قیمت اغلب زیر مجموعه ‌های فولادی در بازار آهن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت سنگ آهن بوده ‌ایم. به همین خاطر، پیش بینی می‌ شود که در پایان سال ۲۰۲۴ قیمت سنگ آهن در هر تن حدوداً بین ۹۹ تا ۱۰۰ دلار باشد. در واقع انتظار می ‌رود که در سه ماهه دوم و چهارم قیمت ‌ها ۱۰۰ دلار در هر تن و سه ماهه سوم سال جاری میلادی نیز قیمت سنگ آهن ۹۹ دلار در هر تن باشد.

تحلیلگران و فعالین این حوزه دلایل مهمی را برای این پیش‌ بینی ارائه کرده ‌اند. به طور کلی با در نظر گرفتن کاهش تقاضای مصرفی و سرمایه‌ ای قیمت فولاد احتمالاً امسال تحت تاثیر فشارهای منفی قرار می‌ گیرد. به نحوی که انتظار می‌ رود قیمت ‌ها در تمامی کشورها و بازارهای خارجی نیز کاهش پیدا کنند.

زیرا، علاوه بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی مثل بازار کشور چین نیز تقاضای آنچنانی گزارش نشده است. ایالات متحده فولادسازان در حال برنامه‌ ریزی برای گسترش تولیدات خود هستند. اما، تحلیلگران در این زمینه اعتقاد دارند که تقاضا بسیار ضعیف ‌تر از حد انتظار می ‌باشد. در چنین وضعیتی کاهش نرخ بهره تنها حمایت نهایی را از قیمت ‌ها در اروپا فراهم می ‌نماید؛ زیرا، رشد اقتصادی ضعیف است. در این حیطه انتظار می ‌رود که مصرف فولاد در کشور چین در سال ۲۰۲۴ ثابت باقی بماند و در سال ۲۰۲۵ حدوداً با ۵ درصد کاهش همراه باشد. 
در سال گذشته این موضوع باعث تضعیف بخش املاک و مستغلات شد که اصلاح در بخش ساخت و ساز و تقاضای فولاد چین امری اجتناب ناپذیر می ‌باشد. این اتفاق فقط با حمایت سیاسی به عقب می ‌افتد و فعالیت املاک و مستغلات به احتمال زیاد بتواند به نصف خود برسد. بر اساس آمارها و گزارش ‌ها از بازار جهانی و انجمن جهانی فولاد، در دو ماهه اول سال جاری میلادی تولید فولاد در کشورمان ایران با رشد ۲۶/۵ درصد همراه بوده است. این اتفاق در صورتی رخ داده که کشور چین که همواره رتبه اول تولید فولاد را در جهان دارد, در سه ماهه اول سال جاری میلادی فقط با رشد یک و نیم درصدی همراه بوده است.

در وضعیت کنونی مقصد صادراتی صنعت فولاد ایران بیش از ۳۵ درصد کشور دنیا است و این صنعت دارای بازار خوب و مقبولیت جهانی قرار گرفته است. در حوزه توسعه بازارهای صادراتی دولت می ‌تواند با توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه به خوبی وارد مذاکره شده و از این طریق امتیازهایی را از جمله کاهش تعرفه ‌های وارداتی را بگیرد. 
خلاصه مطلب 
 نرخ دلار همواره یکی از تاثیرگذارترین مؤلفه ‌ها بر قیمت آهن و فولاد می ‌باشد که هم اکنون توانسته با اصلاح جزئی منجر به کاهش قیمت زیر مجموعه‌ های آهن و فولاد شود. علاوه بر این، قیمت اغلب محصولات مثل سنگ آهن نیز در شرایط کنونی کاهش پیدا کرده است و پیش‌ بینی می ‌شود که این کاهش ادامه داشته باشد. اگر سوالی در این حیطه دارید و یا می ‌خواهید به طور روزانه از وضعیت بازار آهن فولاد داخلی و خارجی مطلع شوید، می‌ توانید با ما در فولاد فیدار همراه باشید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ