فولاد فيدار

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی


از اوایل قرن بیستم همزمان با جنگ جهانی دوم, فولاد به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی مورد توجه مهندسان و معماران قرار گرفت, به ویژه بعد از جنگ که قیمت فولاد بسیار کاهش یافت باعث شد که طراحان  برای سازه های خود به اسکلت فلزی روی آورند. این اسکلتها یا قاب های فولادی از ستونهای افقی و عمودی I شکل که به صورت شبکه ای به هم متصل بودند به وجود می آمد که وظیفه آنها حمل بار سقف, دیوارها و به طورکلی طبقات بالایی بود.

با استفاده از همین فرآیند بود که طراحان توانستند به ساخت پل ها و حتی آسمان خراش ها نایل شوند. در ایران اولین تولیدکننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی کارخانه ذوب آهن اصفهان است که در سال 1344 توسط شوروی در جنوب غربی استان اصفهان تاسیس شد و تا قبل از انقلاب نام آن ذوب آهن آریامهر بود. امروزه نیز بهترین و باکیفیت ترین تیرآهن را کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میکند. که انواع این محصول در سایت موجود است، برای مشاهده قیمت این محصول به صفحه قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

تیرآهن در ساختمان و انواع آن

تیر در معماری و مهندسی به عنوان قسمتی مستقیم, بلند و منشوری مدنظر قرار می گیرد که وظیفه اصلی آن تحمل بار سازه است و به سه صورت استفاده میشود: تیر اصلی, فرعی و کلاف؛ در سازه های صنعتی مانند کامیون یا اتومبیل نیز همین کاربرد را دارد. 

تیرآهن در اسکلت ساختمان

بیشتر بخوانید: آسان ترین راه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل


تیر اصلی: این تیر افقی بوده و به ستونها متصل میشود (اتصال برشی یا ساده)؛ نقش اصلی این تیر انتقال بار اصلی از تیر فرعی به ستونها میباشد.


تیر فرعی: این تیر نیز افقی بوده و به تیر اصلی وصل میباشد (اتصال ساده یا برشی) و وظیفه اصلی آن انتقال بار به تیر اصلی است و اتصال آن به ستونها به طور غیرمستقیم است. 


تیر کلاف: این تیر هم افقی است و به خرپای سقف (دو تیر عرضی در سقف) وصل میباشد و بیشتر در خرپا مورد استفاده قرارمیگیرد تا بتواند بار تیر اصلی را به ستون ساختمان انتقال دهد. 


بخش های تیرآهن


 تیرآهن دارای دو بخش اصلی است: جان تیرآهن (پشت تا پشت) که بخش اصلی و میانی آن است و بال های آن که همان لبه ها و کناره را شامل میشوند.


انواع تیرآهن


1.تیرآهن IPE 


  یا تیرآهن معمولی دارای ضخامت بال ثابت بوده و طبق استاندارد اروپا تولید میشود و به صورت I شکل در بازار یافت میشوند. به طور معمول در ساختمان سازی برای ستونها  استفاده میشود.


2.تیرآهن INP


این نوع طبق استاندارد چین و روسیه تولید میشود و به صورت I  شکل است و تفاوت آن با نوع قبلی کاهش ضخامت بال آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن است.


3.تیرآهن IPB 


 به آن تیرآهن عریض یا بال پهن هم گفته میشود و در بازار آن را به عنوان تیرآهن هاش  میشناسند که به علت شباهت ظاهری این تیرآهن به حرف انگلیسی H به این نام معروف شده است؛ تفاوت آن با نوع اول, افزایش طول بالهاست.


در تیرهایی که عکس العمل تکیه گاه در آنها زیاد بوده و در واقع مرکز تمرکز بارهای سنگین است, در بالای صفحه تقسیم فشار در تکیه گاه و همچنین در زیر صفحه تقسیم فشار بار متمرکز, جان تیر ضعف نشان میدهد. بررسی ها نشان میدهد که خرابی جان تیر به دو شکل صورت میگیرد که یکی در اثر جاری شدن و لهیدگی جان در اثر فشار مستقیم در محل فصل مشترک بال و جان و دیگری به علت کمانش جان در برابر عکس العمل تکیه گاه یه همان بار متمرکز است. 


آزمایشات نشان داده که تناسبات نیمرخ های نورد شده طوری است که تیرها در مقابل لهیدگی جان, زودتر از کمانش قائم ضعف نشان میدهند و در مورد این نیمرخها , اغلب لهیدگی عامل تعیین کننده است؛ بنابراین طبق آیین نامه های محاسباتی در بررسی مقاومت جان در برابر بارهای متمرکز, لهیدگی جان  باید کنترل شود.


معمولا در محل برخورد بال و جان تیر به علت تمرکز بارهای سنگین, تنش های بزرگی تولید میشود که علت آن انتقال نیروی  زیاد از بال با پهنای وسیع به جان با پهنای کم بوده که اغلب در تیرآهن هاش رخ میدهد که اتفاقا پرکاربردترین تیراهن در ساختمان سازی است و عدم توجه به شناسنامه این محصول و استانداردهای لازم میتواند در امر ساختمان سازی بسیار خطیر و سرنوشت ساز باشد؛ بنابراین مهندسین و معماران ساختمان باید به این نکات توجه نموده و در تهیه مصالح که ترآهن یکی از مهمترین آنهاست دقت لازم و کافی داشته باشند. لذا شرکت پتروفولاد فیدار میتواند برای عزیزان  مشاور خوبی در این زمینه باشد. 

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ