فولاد فيدار

چگونه می توان از بورس کالا خرید کرد؟

چگونه می توان از بورس کالا خرید کرد؟

از طریق روش ‌های مختلفی می ‌توان برای خرید آهن و فولاد اقدام کرد که یکی از این روش ‌ها، بورس کالا می ‌باشد. بازار بورس کالا همواره یکی از مهم ‌ترین مراکز تجاری به شمار می ‌آید که به خرید و فروش کالاهای انرژی، فلزات، محصولات کشاورزی و سایر کالاهای اولیه، مشغول است. در این بازار، یک زیر ساخت مدرن و قابل اعتماد برای تعاملات تجاری شکل گرفته است که از طریق آن، سرمایه‌ گذاران بتوانند به صورت آنلاین و به روز معاملات خود را انجام دهند. برای خرید از طریق بورس ابتدا باید در یکی از بورس‌ های کالایی معتبر و مجاز در کشور دسترسی وجود یافت. سپس، با ثبت نام در آن و ایجاد یک حساب کاربری بتوان معاملات مختلفی را انجام داد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب همراه ما باشید.


منظور از قرارداد سلف چیست؟


اگر به دنبال خرید و انجام معامله در بورس کالا هستید، احتمالاً نام سلف را بسیار زیاد شنیده‌ اید. منظور از سلف در بازار بورس کالا، به نوعی از قراردادهای معاملاتی گفته می‌ شود که در آن هم خریدار و هم فروشنده با هم توافق می‌ کنند که کالایی مثل آهن یا فولاد را در تاریخ مشخص در روزهای آتی و با قیمتی که هنگام امضای قرارداد تعیین کرده ‌اند، خرید و فروش نمایند. می ‌توان گفت که قرارداد سلف به نوعی یک توافق برای خرید یا فروش یک کالا در روزها و ماه ‌های آینده است، به شرطی که قیمت مقدار و زمان تحویل آن در آن قرارداد، قید شده باشند. استفاده از این قرارداد، دارای مزیت ‌های بسیار زیادی که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می‌ باشند:


•    قراردادهای سلف، همواره با قفل کردن و نگه داشتن ثابت قیمت ‌ها به تولید کنندگان و مصرف کنندگان کمک می‌ کنند تا از نوسانات قیمتی به دور باشند. در واقع، می‌ توان گفت که این قراردادها موجب کاهش ریسک نوسان قیمت بوده و برنامه ‌ریزی مالی در دراز مدت را ساده و آسان می‌ کنند. 
•    خریداران از طریق این قرارداد، می‌ توانند با اطمینان خاطر به مواد اولیه در آینده دسترسی داشته و برنامه ‌ریزی خود را برای تولید بهینه ‌سازی کنند. از سمت دیگر، فروشندگان نیز می‌ توانند بر اساس این قرارداد میزان تولید و عرضه محصولات و مواد اولیه خود را تنظیم کرده و به نوعی در تولید و تامین بهتر برنامه‌ ریزی مناسبی داشته باشند. 
•    یکی دیگر از مزیت‌ های این قرارداد، شفافیت و پیش بینی پذیری در بازارها می ‌باشد که موجب افزایش اعتماد نیز در بازار می ‌گردد.

قیمت نبشی |قیمت ناودانی | فولادفیدار
معایب و چالش های قرارداد سلف


استفاده از قرارداد سلف، در عین حال که مزایایی دارد معایب و چالش‌ های بسیار زیادی را نیز به بار می ‌آورد. یکی از اصلی ‌ترین این چالش‌ ها، تعیین قیمتی است که هم برای خریدار و هم برای فروشنده، عادلانه و منصفانه باشد. برای این کار باید وضعیت بازار را به درستی تحلیل کرده و پیش ‌بینی ‌های دقیقی در رابطه با قیمت محصولات در آینده به دست آورد. همچنین، همواره ریسکی وجود دارد که یک طرف قرارداد نتواند به تعهدات خود در روزهای آینده عمل کند. لذا، باید خرید از بورس کالا از طریق دریافت ضمانت ‌های اجرایی و تضمین‌ های مناسب صورت گیرد. به همین خاطر، ریسک عدم اجرای قرارداد یکی از چالش‌ های پیش روی خریداران در بورس کالا طلقی می شود. علاوه بر این، شرکت کنندگان در قراردادهای سلف باید استراتژی های مدیریت ریسک را دانسته و برای مواجهه با تغییرات غیر منتظره در بازار آمادگی داشته باشند. زیرا، خرید از بورس کالا همواره با مشکلات مختلفی رو به رو است و باید آمادگی مواجهه با آن ها را هم خریدار و هم فروشنده، دارا باشند. 


مراحل خرید محصول از بورس کالا


برای خرید از بورس کالا ابتدا باید در سامانه مخصوص آن ثبت نام کرد. در واقع، بدین منظور باید به وب سایت رسمی بورس کالای کشورمان ایران مراجعه نموده و سپس مدارک و اطلاعات خواسته شده را ارائه داد. در مرحله بعدی، باید از نظر مالی و تجاری مورد ارزیابی و تایید صلاحیت قرار گرفت تا اطمینان حاصل شود که واجد خرید واجد شرایط خرید از بورس کالا باشند. در این فرایند ممکن است که برای برخی از افراد سوابق مالی و تجاری آن ها را نیز بررسی و تحلیل نمایند. مرحله بعدی، نوبت آموزش دیدن و فراگیری است که برخی از بورس‌ های کالا دوره‌ های آموزشی را برای فراگیری از نحوه عملکرد بازار، قوانین مربوطه و.. را به کارکنان و مشتریان خود ارائه می ‌دهند.
این دوره ‌ها اجباری نیستند و افرادی که شرکت کنند، می ‌توانند با اصول و نحوه خرید و فروش در بورس کالا به راحتی آشنا شوند. مرحله بعدی، مربوط به افتتاح حساب و واریز وجه است که پس از تایید صلاحیت باید یک حساب کاربری در بورس افتتاح شده و مبلغ مورد نیاز برای خرید به حساب واریز شود. مرحله آخر نیز انتخاب کالا و ارائه سفارش خرید است که با مراجعه به سامانه معاملاتی بورس کالا می ‌توان لیست تمامی کالاهای قابل معامله را مشاهده کرد. پس از مشاهده تمامی کالاها، هر شخصی می ‌تواند بر اساس نیاز خود و همچنین تحلیل بازار آهن آلات مورد نظر را انتخاب نموده و سفارش دهد. پس از آن، در زمان مقرر باید مبلغ از حساب کسر شده و محصول نیز به دست خریدار ارسال گردد. 


مزایا و معایب خرید از بورس کالا کدامند؟


خرید از بورس کالا نیز مانند قرارداد سلف، مزایا و معایبی دارد که تعدادی از آن ها عبارتند از: 


•    شفافیت که در بورس کالا خرید و فروش و تمامی معاملات، دارای مراحل شفافی بوده و به صورت لحظه ‌ای قابل رویت می ‌باشند. از طریق شفافیت و وضوح در بورس کالا، خریداران می ‌توانند تصمیمات آگاهانه ‌تری برای خرید بگیرند. 
•    دسترسی به اطلاعات نیز یکی دیگر از مزیت‌ ها است که خریداران می ‌توانند از داده ‌های بازار و اطلاعات مربوط به قیمت ‌های جهانی و از جدیدترین تحلیلات استفاده کرده و به تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشند. 
•    اغلب قراردادهای استاندارد دارای ضمانت نامه ‌ها و تضمین‌ های اجرایی بوده که با این طریق ریسک خرید کاهش پیدا کرده و هیچ مشکلی در آینده به بار نخواهد آمد. 
•    تنوع محصول از طریق بورس کالا زیاد بوده و خریداران می‌ توانند از طیف گسترده کالاها، محصول مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.
•    نوسانات قیمتی از جمله معایب خرید از بورس کالا هستند؛ چون قیمت ‌ها به صورت لحظه ‌ای در بازار وجود دارند و ثابت نبوده و مدام در حال تغییر می ‌باشند. این موضوع برای اغلب سرمایه ‌گذاران و خریداران مشکلات زیادی را به بار می ‌آورد. 
•    پیچیدگی‌ های قراردادی نیز یکی دیگر از مشکلات و معایب خرید از بورس کالا هستند که درک قراردادهای معاملاتی و جزئیات فنی مربوط به خرید و فروش را برای برخی از خریداران دشوار کرده اند.
•    گاهی اوقات تغییرات در سیاست‌ های دولتی، تحولات اقتصادی و سایر عوامل خارجی موجب می‌ شوند تا بورس کالا با ریسک بازار همراه بوده و چالش‌ هایی را ایجاد نماید. هزینه ‌های معاملاتی مربوط به کارمزدها، مالیات ‌ها و سایر هزینه ‌های معاملاتی می‌ تواند یکی دیگر از معایب خرید از بورس کالا به شمار آید. 


محصولات در بورس کالا چگونه قیمت گذاری می شوند؟


قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، معمولاً با استفاده از سیستم قیمت گذاری معاملاتی خاصی انجام می‌ گردد. معمولاً به این قیمت گذاری تابلویی یا Price Board نیز گفته می‌ شود. از طریق این سیستم قیمت ‌ها، به صورت تابلوهای الکترونیکی نمایش داده شده و معاملات بر اساس آن ها صورت می ‌گیرد. در واقع، ابتدا قیمت ‌های اولیه برای محصولات فولادی توسط بازار نهادی تعیین شده و سپس این قیمت ‌ها بر اساس تحلیل‌ های بازار عرضه و تقاضا شرایط جاری بازار تعیین می‌ گردند. پس از آن، قیمت ‌ها به صورت الکترونیکی در تابلوهای مخصوص الکترونیکی نمایش داده می‌ شوند و این تابلوها بر روی وب سایت نیز قابل مشاهده هستند. تابلوهای الکترونیکی به صورت زمان واقعی قیمت‌ ها را نمایش می‌ دهند که این به مشتریان و معامله کنندگان اجازه می ‌دهد تا قیمت‌ ها را در زمان لحظه ‌ای مشاهده کرد و برای خرید تصمیم نهایی خود را بگیرند.


نکات مهم خرید محصولات فولادی در بورس کالا


•    همواره زمان عرضه محصولات فلزی در بورس کالا مثل میلگرد ساعت ۱۰:۳۰ صبح می ‌باشد. 
•    در صورتی که یک خریدار نتواند تا سه روز کاری مبلغ مورد نظر را پرداخت کرده و قرارداد را تسویه کند به ازای هر روز تاخیر 25/0 ارزش معامله را باید به عنوان جریمه بپردازد. اما، اگر تا ۱۰ روز کاری نتواند مبلغ مورد نظر را پرداخت کند، معامله به صورت خودکار فسخ شده و خریدار باید جریمه کارمزد کارگزار فروشنده را هم پرداخت نماید. 
•    در وضعیت کنونی تقریباً ۸۶ کارگزاری در قسمت بورس کالا فعال هستند و باید فقط از طریق آن ها برای خرید اقدام کرد.
•    هر یک از مشتریان باید تقریباً 18/0 درصد ارزش معامله را برای کارگزار، 06/0 را برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا و 04/0 برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت نمایند. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با قرارداد سلف، معایب و چالش ‌هایش و همچنین نحوه خرید از بورس کالا آشنا کنیم. هر یک از شما می ‌توانید محصولات مختلف فولادی و سایر محصولات را از طریق بورس کالا به راحتی خریداری نمایید. اما پیش از انجام معامله، حتماً به نکات گفته شده دقت کنید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا برای اطلاع از قیمت ناودانی و یا قیمت انواع محصولات فولادی می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ