فولاد فيدار

پوشش ورق های فلزی (بخش اول)

پوشش ورق های فلزی (بخش اول)

ورق های فلزی یکی از مقاطع فولادی است که در جاهای مختلف کاربرد دارد و همانطور که میدانیم ماده اصلی ورق فلزی همان آهن است که فلزی بسیار فعال بوده وبا قرارگرفتن در محیط سریعا با مواد اطرافش واکنش داده و دچار تغییر میشود لذا پوشش ورق یکی از مکانیسم های کاربردی برای حفظ خواص و ساختار فیزیکی و شیمیایی آن میباشد؛ نوع و روش پوشش ورق فلزی درمیزان ممانعت از خوردگی آن تاثیر بسزایی دارد پس جادارد که در اینجا انواع پوشش ورق را معرفی کرده و معایب و محاسن هر نوع را مورد بررسی قرار دهیم.

برای اطلاع از قیمت انواع ورق اعم از قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق سیاه میتوانید به صفحات این محصولات مراجعه نمایید.


به طور کلی پوشش ورق های فلزی را میتوان به سه دسته تقسیم بندی کرد:

  1. پوشش های فلزی
  2. پوشش آلی
  3. پوشش معدنی

 

انواع پوشش های ورق های فلزی

 

پوشش فلزی ورق


این نوع پوشش خود به دودسته آندی و کاتدی تقسیم میشود که در پوشش های آندی, فلز پوشش دهنده نقش فداشونده را دارد و در پوشش های کاتدی, خود فلز فدا میشود و لایه اکسیدشده حاصل از این دو فرآیند به عنوان یک لایه محافظ عمل میکند. 


فلزاتی که میتوانند نقش پوشش برای ورقهای فولادی را ایفاکنند شامل منیزیوم, کادمیوم, آلومینیوم, روی و قلع هستند که دربین آنها روی بیشترین کاربرد را دارد چراکه سرعت واکنش این فلز درمحیط, نسبت به آهن یک بیست و چهارم است. فلز روی به چند شکل از آهن محافظت میکند که رایجترین آنها هنگامی است که روی, درجاهایی که پوشش از بین رفته باشد, به عنوان فداشونده عمل میکند که به این نوع حفاظت گالوانیکی میگویند. پوشش ورق فلزی به وسیله روی که اصطلاحا به آن گالوانیزه کردن میگویند جزئ قدیمی ترین و رایج ترین روشهاست که به چند شکل صورت می گیرد: 

 

انواع پوشش های ورق های فلزی

بیشتر بخوانید: انواع ورق های فولادی و کاربرد هر یک از آنها

 


روش غوطه وری در حمام روی

 

این روش که برای قطعات بسیار کوچک مثل پیچ ومهره تا خیلی بزرگ مانند تانکها و دکلها کاربرد دارد که درنتیجه آن پوششی یکنواخت از ترکیب آهن وروی به وجود می آید.میزان ضخامت این پوشش به عواملی مانند دمای حمام روی مذاب, زمان و سرعت عملیات شناوری قطعات و ترکیب ساختاری فولاد بستگی دارد؛ مزیت این روش این است که سرتاسر قطعات و حتی گوشه ها و لبه ها را نیز به خوبی پوشش میدهد؛ وزن پوشش به این روش بین 0.9 تا 2.75 اونس برفوت مربع میباشد. همچنین باید خاطرنشان کرد که به این روش غوطه وری گرم گفته میشود که به دوشکل پیوسته و ناپیوسته صورت میگیرد که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارا هستند.


روش الکتروگالوانیز

 

یک فرآیند سرد پیوسته است که طی آن لایه نازکی از روی برورق فلزی می چسبد  که پس از فسفاته شدن قابلیت رنگ پذیری را نیز پیدا میکند و وزن پوشش بین 0.06 تا 0.2 اونس برفوت مربع است ومزیت این روش این است که این میزان از دقت در ضخامت را میتوان به وسیله جریان الکتریسیته کنترل و تعیین کرد. ضمن اینکه برخی از پوشش های الکتروگالوانیز نیز به کمک الکترولیتهای اسیدی و قلیایی ایجاد میشوند


روش روی پاشی

 

در این روش برای پاشیدن روی مذاب برسطح ورق فولادی, معمولا ازیک تفنگ بادی استفاده میشود که البته قبل از این عمل باید سطح ورق کاملا تمیز شده و اکسیدها و آلودگیهای آن ازبین رفته باشد تاسطح یکنواختی از روی بر ورق بنشیند. گاهی از پاشیدن مشعلی نیز استفاده میشود که به آن فرآیند متالیزه کردن میگویند و طی آن روی مذاب حاصل از شعله وری اکسیژن و پروپان یا استیلن برورق پاشیده میشود؛ بالاترین عیب این روش از پوشش این است که دارای منافذ و تخلخلهای زیادی است و برای کاربرد در محیطهایی باخورندگی و رطوبت بالا مناسب نیست. روش متالیزه کردن بیشتر برای مرمت سطوح شفتها و کشتی ها به کار میرود.  .
 
 بیشتر بخوانید: 

پوشش های ورق های فلزی (بخش دوم)

تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ