فولاد فيدار

ورق گالوانیزه، ورق ضد زنگ یا ورق سیاه: کدام یک برای شما مناسب است؟

ورق گالوانیزه، ورق ضد زنگ یا ورق سیاه: کدام یک برای شما مناسب است؟

ورق گالوانیزه، ورق ضد زنگ یا ورق سیاه: کدام یک برای شما مناسب است؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت و در پروژه‌های بعدی درک واضح‌تری از اینکه آیا لوله‌های فولادی گزینه درستی برای شما هستند یا خیر خواهید رسید.

مزایای فولاد به طور کلی

 آیا می‌خواهید فولاد را از بین گزینه‌هایی مانند PVC، بتن، مس یا آلومینیوم انتخاب کنید؟ دلایل زیادی برای انتخاب هر نوع فولاد وجود دارد، از جمله:

توان مالی. گرایش فولاد بیشتر از PVC است، اما هنوز هم نسبتاً مقرون به صرفه است.

ماندگاری لوله‌های فولادی باید در مصارف روستایی حدود ۵۰ سال و در پروژه‌های سنگین‌تر و فشرده شهری حدود ۲۵ سال دوام بیاورند.

سازگار با محیط زیست بر خلاف پلاستیک.  فولاد بی‌نهایت قابل بازیافت است و استفاده مجدد از آن آسان است.

به یاد داشته باشید، انواع لوله‌های فولادی صنعتی - ورق گالوانیزه، ورق سیاه و ورق ضد زنگ - دارای این مزایا هستند. در ادامه مطالعه آن‌ها را به خاطر بسپارید و درباره جوانب مثبت و منفی آن‌ها بیشتر بدانید.

 فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه یا فولاد پوشیده شده از روی به طور خاص برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی طراحی شده است. فولاد گالوانیزه همراه با مزایای ضد خوردگی خود، دارای چند مزیت مشخص نسبت به سایر انواع فولاد است.

فرآیند گالوانیزه که روی را به فولاد متصل می‌کند سریع و ارزان است، به ویژه هنگامی که با سایر گزینه‌های تصفیه فولاد مانند رنگ‌آمیزی مقایسه شود.

از آنجا که پوشش روی بیش از خود فولاد آسیب می‌بیند، فولاد گالوانیزه نیازی به بررسی تعمیرات و نگهداری به اندازه سایر انواع فولاد را ندارد.

همچنین قیمت ورق گالوانیزه کمتر از اکثر انواع لوله‌های فولاد ضد زنگ است. اگر به گزینه مقرون به صرفه‌ای نیاز دارید و اگر ماده‌ای که لوله‌های شما هدایت می‌کنند، به جای مقاومت مورد نیاز برای حمایت، انتخاب فولاد گالوانیزه را نسبت به انواع دیگر فولاد در نظر بگیرید.

با این حال، به یاد داشته باشید که روی، روی فولاد گالوانیزه با گذشت زمان پوسته پوسته می‌شود. استفاده از لوله‌های گالوانیزه برای انتقال آب آشامیدنی در بهترین حالت مشکل ساز است. علاوه بر این، نمی‌توان لوله‌های فولادی گالوانیزه را به انواع دیگر فلزات، به ویژه مس، یا به انواع دیگر لوله‌های فولادی، از جمله فولاد سیاه جوش داد. دمای جوشکاری روی را گرم کرده و در اثر ترکیب شدن با نوع دیگر فلز، واکنشهای شیمیایی خطرناکی ایجاد می‌کند.

ورق گالوانیزه، ورق ضد زنگ یا ورق سیاه: کدام یک برای شما مناسب است؟

 

 فولاد ضد زنگ

بر خلاف فولاد گالوانیزه، که با یک لایه روی پوشش داده شده است، فولاد ضد زنگ با آلیاژ فلزی مانند کروم، نیکل یا کربن مخلوط می‌شود. سپس فلزات با هم خنک می‌شوند. ترکیب آلیاژی باعث می‌شود که فولاد از دوام و مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی برخوردار باشد.

فولاد گالوانیزه ممکن است ارزان‌تر از فولاد ضد زنگ باشد، اما فولاد ضد زنگ به طور کلی دوام بیشتری دارد. اگر در حال کار بر روی پروژه‌ای هستید که به لوله‌های محکمی نیاز دارد که توانایی تحمل مواد شیمیایی سخت را دارند و یا نیاز به تحمل وزن زیاد دارند، فولاد ضد زنگ را از فولاد گالوانیزه انتخاب کنید.

فولاد سیاه (ورق سیاه)

قیمت ورق سیاه حتی از فولاد گالوانیزه ارزانتر است زیرا روکش یا آلیاژ ندارد. در عوض، طی فرآیند تولید توسط اکسید آهن (زنگ) پوشانده می‌شود. در نتیجه، بیشتر از لوله‌های فولادی سیاه برای انتقال موادی مانند نفت و گاز استفاده می‌شود تا آب.

در فولادفیدار، ما لوله‌های فولادی گالوانیزه، ضد زنگ و سیاه را با کیفیت بالا ارائه می‌دهیم و خوشحالیم که لوله مناسب را برای شما پیدا کردیم. در هر زمان با ما در تماس باشید.

از آنجا که فولاد ضد زنگ و گالوانیزه ظاهری مشابه دارند، اغلب آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اما دو نوع فولاد از نظر مقاومت، وزن و ترکیب کاملاً متفاوت هستند. برای یافتن کاربرد مناسب برای هر نوع فولاد، باید بتوانید این دو را از هم تفکیک کنید، زیرا هر دو برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

تفاوت‌های ورق گالوانیز و ورق سیاه

در اینجا برخی از تفاوت‌های بین دو نوع فولاد وجود دارد که می‌تواند برای تفکیک آن‌ها از یکدیگر استفاده شود:

 آماده‌سازی

برای ایجاد فولاد گالوانیزه، فولاد معمولی در استخر روی مذاب غوطه‌ور می‌شود. این به عنوان غوطه وری معروف است. روش دیگری که برای ایجاد پوشش در بسیاری از موارد استفاده می‌شود، فرو بردن الکترو است که به روشی گفته می‌شود که در آن فولاد در محلول الکترولیت حاوی روی فرو رفته و از الکترولیز برای ایجاد پوشش استفاده می‌شود.

برای ایجاد فولاد ضد زنگ، فولاد معمولی با توجه به نوع فولاد ضد زنگ آماده شده، در نسبت‌های مختلف در حالت مذاب قرار می‌گیرد، با کروم مخلوط می‌شود. به محض اینکه مخلوط اجازه خنک شدن پیدا کند، در حالت جامد سفت می‌شود، در این زمان کامپوزیت با یک اسید تصفیه می‌شود تا آلودگی‌هایی که ممکن است به سطح بچسبند از بین برود.

ترکیب

فولاد گالوانیزه با افزودن لایه‌ای از پوشش روی به سطح آن برای جلوگیری از خوردگی تهیه می‌شود، در حالی که فولاد ضد زنگ با ده درصد یا بیشتر کروم در حالت مذاب خود مخلوط می‌شود. این بدان معنی است که فولاد گالوانیزه حاوی فولاد معمولی است که توسط روی پوشانده شده است، در حالی که فولاد ضد زنگ از دو فلز جداگانه کاملاً با هم مخلوط شده تشکیل شده است.

 قدرت

فولاد گالوانیزه به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از فولاد ضد زنگ است. از آنجا که فولاد گالوانیزه فقط یک لایه خارجی از پوشش ضد زنگ دارد که با گذشت زمان از بین می‌رود، برای مدت طولانی مانند فولاد ضد زنگ که حاوی مخلوط محافظ کروم است برای جلوگیری از زنگ زدگی، در برابر زنگ زدگی محافظت نمی‌کند.

 قیمت 

فولاد گالوانیزه از فولاد ضد زنگ مقرون به صرفه است.

موارد استفاده 

فولاد گالوانیزه به دلیل استحکام ضعیف و قیمت ارزان، برای پروژه‌های با بودجه کمتر استفاده می‌شود. از فولاد گالوانیزه استفاده گسترده‌ای در ساخت لوله‌ها و اتصالات در خانه‌ها می‌شود. همچنین در ساخت تجهیزات تهویه مطبوع، ایجاد سقف‌های فلزی برای خانه‌ها و حصار بندهای زنجیره‌ای استفاده می‌شود.

طیف وسیعی از محصولات ساخته شده از فولاد گالوانیزه وجود دارد که از توانایی مقاومت در برابر زنگ زدگی، مقاومت در برابر صدمات ناشی از آب و هوای سخت و قویتر و سبک‌تر بودن نسبت به بسیاری از فلزات دیگر استفاده می‌کند.

از فولاد ضد زنگ به دلیل گران بودن و همچنین استحکام بیشتر، برای پروژه‌های بزرگ  که به اجزای سنگین یا ضخیم زیادی نیاز دارند، استفاده می‌شود. بنابراین، فولاد ضد زنگ در ساختمان آسمان خراش‌ها، پل‌ها، بناها و مجسمه‌ها، اتومبیل‌ها، راه آهن، هواپیما و بسیاری دیگر از محصولات عالی کاربرد دارد.

همانطور که می‌بینیم، دو نوع فولاد کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند و هر یک از آن‌ها دارای مزایای خاص خود هستند که آن‌ها را منحصر به فرد برای طیف متنوعی از کاربردها مناسب می‌کند.

 

برای دریافت قیمت انواع ورق همچون قیمت ورق روغنی میتوانید به صفحه این محصول در سایت مراجعه کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ