فولاد فيدار

ورق مشبک یا ورق پانچ چیست؟

ورق مشبک یا ورق پانچ چیست؟

به ورق هایی سطح شبکه شبکه داشته باشند، ورق مشبک یا به طور عامیانه ورق پانچ گفته میشود، این ورق ها با استفاده از دستگاه های پانچینگ، لیزر یا واتر جت تولید میشوند. در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی انواع ورق های پانچ خواهیم پرداخت.

 

ضخامت ورق پانچ

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام خرید ورق ها باید به آن توجه داشت، ضخامت آنها است، ضخامت ورق های مشبک برحسب میلیمتر اندازه گیری میشود و میتواند از نیم تا 30 میلیمتر متفاوت باشد. همچنین سوراخ های این ورق ها به اشکال مختلف و متنوعی ایجاد میشود و با توجه به کاربردی که قصد استفاده از آنها را دارید میتوانید از ورق های سوراخ گرد، مربعی، ستاره ای، لوزی و... استفاده کنید اما رایج ترین نوع ورق شبک گرد است. که با توجه به ابعاد مورد انتظار مشتریان قابل تولید است. 

 

ورق پانچ یا ورق مشبک

بیشتر بدانید: چگونگی پانچ و سوراخکاری ورق فلزی

 

ورق مورد استفاده برای ساخت ورق مشبک

این محصولات معمولا با استفاده از ورق های مختلفی قابلیت تولید دارند و میتوان از انواع ورق برای تولید این محصول استفاده کرد رایج ترین نوع این محصول به صورت زیر است.

  • ورق مشبک گالوانیزه که از ضخامت 0.22 تا 8 میلیمتر در بازار موجود است.
  • ورق مشبک روغنی که از ضخامت 0.50 تا 1..5 میلرمتر در بازار به فروش میرسد.
  • ورق های مشبک سیاه که در ضخامت های بالاتر بعنی در اندازه های 2 تا 200 میلیمتر تولید میشوند.

البته میتوان با استفاده از ورق استیل، کامپوزیت و.. هم این محصول را تولید کرد. 

دومین مسئله ای که در برای خرید این محصول مطرح است، قطر سوراخ های روی ورق است، برای دریافت قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید.

 

تولید ورق پانچ

برای تولید ورق مشبک در ابتدا باید ورق مورد نظر را در اندازه های مشخصی برش داده و با استفاده از دستگاه پانچ روی آنها حفره هایی که به اصطلاح به آنها پانچ گفته میشود ایجاد کرد که میتوانند در شکل های: دایره، مربع، لوزی و... باشند. به طور کلی میتوان گفت متداول ترین روش تولید این محصول استفاده از دستگاه پانچ است اما میتوان با استفاده از ماشین های دیگری از جمله: دستگاه cnc، واتر جت و ... اشکال هندسی پیچیده تری را نیز ایجاد کرد. 
امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های برش هم پیشرفت های زیادی داشته اند و امروزه میتوان با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار های طراحی پیچیده ای را ایجاد و بر روی ورق ها پیاده سازی کرد. همچنین میتوان با استفاده از قابلیت های مختلف این دستگاه انواع شکل های دیگری مانند: فرورفتگی ها، برش، پیچ و ... را نیز ایجاد کرد همچنین میتوان برای ایجاد طرح های هندسی هم از آنها استفاده کرد. 

 

کاربردهای ورق پانچ

این ورق ها بسیار پرکاربرد هستند و میتوان از آنها در کاربردهای مختلفی از جمله: معماری، هنر و... نیز استفاده کرد. همچنین میتوان این ورق ها در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار داد. این کاربردها به شرح زیر هستند.

  • ساخت لوازم خانگی
  • استفاده در ایستگاه اتوبوس
  • کاربرد در نیروگاه های برق
  • استفاده در دکل های مخابراتی
  • استفاده برای دیوارهای آسانسور ها
  • جداسازی های خطوط بسته بندی
  • قابل توجه در پروژه های بهداشتی و صنعتی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ