فولاد فيدار

نکات مهم در مورد اتصال لوله های داربستی

نکات مهم در مورد اتصال لوله های داربستی

 اتصال لوله های داربستی بسیار مهم و حساس هستند، به این دلیل که معمولا کارکنان بر روی این لوله ها کار میکنند، و در صورتی که اتصالات به درستی انجام نشده باشد، میتواند باعث بروز ضررهای جبران ناپذیری شود. 

لوله داربستی یکی از پروفیل های مهم است، که معمولا از لوله سیاه ساخته شده اند، این لوله ها برای عبور جریان آب یا دیگر سیالات استفاده نمیشوند، و تست های آب و گاز روی آنها انجام نشده است، در ادامه این نوشته به دلیل اهمیت بالای اتصالات داربستی در ادامه این نوشته به بررسی نکاتی برای اتصال ایمن داربست ها خواهیم پرداخت. همچنین برای اطلاع از قیمت لوله داربستی میتوانید به صفحه این محصول در سایت مراجعه نمایید. 

 

انواع اتصالات داربست

 

انواع اتصالات لوله‌های داربستی

اتصالات داربست به چند شکل خاص انجام میشود، و میتوان آنها را به روش های مختلفی با استفاده از لوازم داربست انجام داد. برای درک بهتر نکات بهتر است در ابتدا با انواع داربست و اتصالات آنها آشنا شویم، انواع داربست ها به شرح زیر هستند:

 

داربست مثلثی یا اسکافلد

در این روش همانطور که از نامش مشخص است، باید لوله ها را به شکل مثلث به هم متصل کرد، و از این روش معمولا در پایه های پل ها یا کفراژ بندی ها استفاده میشود. 

از ویژگی های مثبت این نوع آچر کشی میتوان به نصب اتصالات داربستی بدون نیاز به آچار کشی و همچنین قابلیت باربری بالای آنها آشاره داشت، همچنین برای نصب اتصالات این نوع نیازی به کارگر ماهر نیست و یک کارگر ساده هم میتواند به سادگی اینکار را انجام دهد. 

به همین دلیل هم پیاده سازی آنها ساده تر، کم هزینه تر و بدون نیاز به زمان زیاد است. و تنها کافی است فریم های نیم تا یک متری را که در ارتفاعات متفات قابل تنظیم هستند را به هم متصل کنیم.

 

داربست چکشی ستاره

در این روش اتصال باید لوله ها در محورهای قائم با مهارهای افقی به هم متصل کنیم، پایه های داربست در این نوع از 5 متر شروع میشوند و سرجک ها در بالا و پایین اتصالات استفاده میشوند. 

از ویژگی های مثبت این نوع میتوانیم، به سرعت بالای مونتاژ، سبک بودن و سهولت در جابه جایی اشاره داشته باشیم.

 

نکات مهم نصب داربست

 

4 نکته مهم در مورد اتصال لوله های داربست

برای اینکه بتوانیم امنیت داربست ها را تامین کنیم و از بروز خسارت ها جلوگیری کنیم.، لازم است که به نکاتی توجه کنیم، در ادامه برخی از مهترین نکات را آورده ایم.

 

1-    نردبان‌های ایمن داشته باشید

نردبان ایمن باید دارای ارتفاع 4 متر تا 1 متر باشد، و زاویه مناسب نردبان تا داربست برای ایمنی بیشتر نباید از 68 درجه کمتر و از 75 درجه بیشتر باشد. بهتر است پایه های نردبان را برای امنیت بیشتر به داربست متصل کنید. و از نردبان های چوبی و کوتاه به این منظور استفاده نکنید. 

 

2-    درباره بست‌های بین اتصالات لوله‌ بدانید

بست ها یکی از مهمترین لوازم داربستی هستند که در دو نوع چهارپیچ و دوپیچ در بازار وجود دارند، این بست ها ممکن است که به دو صورت گردان یا ثابت باشند، از انواع گردان میتوان در زوایای مختلف و کارایی های گوناگون استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که بست های گردان در مواقع مختلف نیاز به روغن کاری های مکرر دارند. و حتما برای جلوگیری از زنگ زدگی انها باید در زمان هایی که از آنها استفاده نمیشود آنها را داخل محلول روغن و گازوییل قرار دهیم.

 

3-    به استانداردهای فاصله ها و اندازه های لوله ها توجه کنید. 

از نکات بسیار با اهمیت در نصب داربست، فواصل لوله ها از هم و یا فواصل با دیوار و.. هستند، حتما توجه داشته باشید که فاصله بین دو لوله عمودی حتما باید بین 1.7 تا 2 متر وهمچنین عرض سکو باید 160 سانتی باشد تا فضای کاری مناسبی را برای کارکنان فراهم کند. همچنین فاصله دو لوله نباید بیش از 3 متر باشد. 

 

4-    ابعاد سکوهای کار را در نظر بگیرید

در برخی از اتصالات فضایی به نام PLATFORM وجود دارد که نیروی کار میتواند بر روی آن بیاستد و کار خود را انجام دهد، در این حالت باید اندازه های پلتفرم ها را به گونه ای انتخاب کنیم که فرد بتواند به راحتی روی آنها تردد کند و پهنای مورد نیاز حداقلی برای کار را داشته باشد. بهترین فضایی که برای سکوهای کار باید در نظر بگیریم بهتر است بین 60 تا 80 سانتی متر باشد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ