فولاد فيدار

نحوه تولید ورق روغنی

نحوه تولید ورق روغنی

در نوشته کابردهای ورق روغنی در رابطه با کاربردها و برخی ویژگی های آن صحبت کرده ایم، در این نوشته از سایت قصد داریم نحوه تولید این محصول را بررسی نماییم، در ادامه با فولاد فیدار همراه باشید.


ماده اولیه تولید ورق روغنی, ورق سیاه است که باید پس از طی مراحلی به ورق روغنی تبدیل شود که این مراحل شامل موارد زیراست:

 

مراحل تولید ورق روغنی


1- اسیدشویی: در این مرحله باید ورق سیاه با اسید شسته شود تا آلودگیها و پولک های سطحی آن که باعث ایجاد یک لایه سیاه در سطح ورق شده است, زدوده شود.


2- مرحله نورد کاری: این مرحله مهمی در تولید ورق روغنی است چراکه اولا به خاطر انجام عملیات نورد سرد روی ورق, در بازار به نام ورق نورد سرد نیز  شناخته میشود و دوما اینکه تفاوت ورق روغنی با سایر ورقهای فولادی حاصل همین روش نورد سرد است. در مرحله نورد سرد, ورق سیاه از بین غلتکهایی عبور داده میشود تا با اعمال نیروهای فشاری و کششی, ضخامت آن کاهش یافته و برای کاربرد در صنایع مختلف خواص فیزیکی خاصی پیدا کند که از مهمترین آنها ایجاد مقاومت بالا و یکنواخت در کل سطح ورق و ظاهری یکدست و صاف است. اما هنوز پس از انجام این مرحله, فولاد سختی خود را حفظ کرده و قابلیت شکل پذیری کافی را دارا نیست و باید وارد مرحله بعدی شود.


3- مرحله آنیل کاری: در این مرحله فولاد قابلیت انعطاف پذیری پیدا میکند. آنیل کاری معمولا به دو روش انجام میشود: بچینگ یا پیوسته. ورق در این مرحله برای در امان ماندن از اکسید شدن در معرض هوای اطراف, ابتدا با روغن پوشانده شده و سپس توسط کوره های هوای داغ گرمادهی میشود و به شکل کویل در می آید. 


4- مرحله پرداخت یا تمپررولینگ: در این مرحله با انجام یک نورد سرد سطحی, با دمای خیلی پایین, سطح ورق یکنواخت و صیقلی میشود. در صورتی که قصد خرید ورق روغنی را دارید میتوانید به صفحه قیمت ورق روغنی مراجعه نمایید.


خواص ورق روغنی: 


از مهمترین ویژگیهای ورق روغنی که باعث شده در صنعت اعم از ساختمان یا خودروسازی یا لوازم خانگی, استقبال خوبی از آن شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  1. قابلیت مقاومت بالا در برابر فشارهای وارده
  2. .دارا بودن ظاهری خوب, یکنواخت و صیقلی در کل سطح  ورق
  3. قابلیت رنگ پذیری بالا و در نتیجه تنوع در رنگ
  4. قابلیت حفظ استحکام در شکل و ابعاد و عدم تغییر ساختار فیزیکی بر اثر انقباض و انبساط
  5. قابلیت تولید در سطح وسیع و ارزان و باکیفیت


این محصول بنابر موارد مذکور قابلیتهای خاصی پیدا میکند و بر این اساس مثلا در صنعت خودروسازی در هر قسمت از یک نوع خاص ورق استفاده میکنند. برای نمونه در ورق روغنی ضدسایش QSTE بیشتر در قسمتهایی از اتومبیل استفاده میکنند که در معرض سایش زیاد هستند مانند قسمتهای زیرین ولی برای اگزوز از ورق روغنی ضدزنگ استفاده میشود و برای فیلتر از ورق فوق کشش.  همچنین از ورق روغنی برای تولید انواع پروفیل مبلی استفاده میشود، پس برای انتخاب این ورق باید حتما به نوع و محل کاربرد و قابلیتهای ورق توجه کرد.

 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ