فولاد فيدار

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی

میلگرد یا آرماتور سازه ی فلزی طویلی است که به دوصورت ساده و آجدار وجود دارد و کاربرد اصلی آن در ساختمان سازی است.


در سال 1849 جوزف مونیر فرانسوی دریافت که باکاربرد مصالحی مانند میلگرد یا آرماتور ددر لابه لای بتن میتوان استحکام بتن را بالا برد و آن را تقویت کرد زیرا بتن هرچند در مقابل نیروهای فشاری تحمل بالایی دارد ولی نیروهای کششی میتواند باعث خرابی آن شده و در نتیجه استحکام سازه را پایین بیاورد؛ از همان زمان بود که بتن را با مقاطع فولادی یعنی میلگرد یا آرماتور مسلح کردند واز اینجا اصطلاح بتن آرمه به وجود آمد. 

 

تولید میلگرد حرارتی

 

تاریخچه پیدایش میلگرد حرارتی


برای بالا بردن سطح تماس بین بتن و میلگرد، روی تمام سطح آرماتور شیارهایی مارپیچ ایجاد میشود که به آن آج گفته میشود و محصول این روش میلگرد آجدار است که استفاده از آن  به همراه تیرچه‌ها در بتن موجب بالا رفتن استحکام بتن میشود؛ ولی بااین وجود بعد از خشک شدن بتن ترکهایی در آن به چشم میخورد که هم مقاومت بتن و بالطبع سازه را پایین می آورد و هم راه عبوری میشد برای نفوذ آب و دیگر مواد قلیایی تا سطوح پایین در معرض میلگرهای آجدار و اکسید آنها و در نتیجه تخریب بتن.


پس لازم شد که علاوه برمیلگردهای آجدار قبلی، نوعی میلگرد مقاوم دربرابر حرارت و تغییرات دما نیز درساختار بتن آرمه استفاده شود که هم مانع ترک خوردن بتن در هنگام خشک شدن و هم انقباض و انبساط مصالح سقف پس از آن در هنگام بالا و پایین رفتن دما باشد.


 لذا میلگرد حرارتی با قطر بین 5 تا 8 میلیمتر تولید و عرضه شد که در ساختمان سازی، در سقفهای بتن آرمه، به صورت عمود برتیرچه ها، در فاصله 2تا5 سانتیمتری پایین تر از سربالایی تیرچه ها و به صورت شبکه ای (عمودبرهم) استفاده میشود. البته خود این میلگردهای حرارتی نیز درمقابل کاهش و افزایش دما، بین 4تا5 میلیمتر اختلاف قطر پیدا خواهند کرد ولی چون به صورت وسیع و شبکه ای عمود برهم در فواصل 25 سانتیمتری از یکدیگر ودر سطح بالایی بتن به کارگرفته میشوند، این تلورانس به چشم نمی آید و تاثیری در عملکرد آن نخواهد داشت. 

 

میلگرد حرارتی آجدار


دلایل استفاده از میلگرد حرارتی


هرچند امروزه برخی مهندسان و معماران ساختمان اعتقادی به استفاده از انواع میلگرد (ساده، آجدار یا حرارتی) در ساختار بتن نداشته و معتقدند که با کاربرد مصالح دیگری مانند الیاف و فوق روان کننده ها در ساختار بتن میتوان مقاومت آن را افزایش داد و یا باکنترل ترکیب آب و سیمان نیز میتوان به نتایج مطلوبی دست یافت ولی اکثر مهندسان هنوز هم کاربرد میلگردها به ویژه میلگرد حرارتی در بتن را به عنوان 2 عامل تقویت کننده و باربر، موثر  میدانند. کادر متعهد و متخصص شرکت پتروفولاد فیدار میتوانند مشاور خوبی در زمینه خرید و قیمت میلگرد و تایید مشخصات انواع میلگرد اعم از میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد حرارتی و ... باشند.     
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ