فولاد فيدار

مقاومت بتن بیشتر است یا فولاد؟

مقاومت بتن بیشتر است یا فولاد؟

متداول ترین نوع سازه های ساختمانی، سازه های بتنی و فولادی است. هر یک از این سازه ها، طرفداران خود را دارند و بر اساس نیاز و علاقه افراد، مورد استفاده قرار می گیرند. سازه بتنی و فولادی با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند که اصلی ترین تفاوت آن ها، میزان مقاومتشان می باشد. برای آشنایی با این تفاوت ها، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه این دو سازه را با هم مقایسه کرده و هر آن چه که باید در رابطه با آن ها بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


سازه بتنی چیست؟


پیش از آن که بخواهیم سازه بتنی و فولادی را با هم مقایسه کنیم، بهتر است تا با تعریف این دو سازه آشنا شوید. برای ساخت سازه بتنی، از مصالح مختلفی همچون: سیمان، ماسه، شن و میلگرد و... استفاده می شود. در این نوع از سازه اغلب ابتدا فنداسیون و تیرها و ستون ها با کمک میلگردهای آجدار و یا ساده، به یکدیگر بافته می شوند. با این کار، طرح و نمای کلی ساختمان، مشخص می شود. در نهایت، به کمک بتن ریزی، اسکلت بندی ساختمان ایجاد می شود. سازه های بتنی نسبت به فولادی، در ایران شناخته شده تر هستند و اغلب افراد برای ساختمان سازی از آن استفاده می کنند. 

میلگرد، سازه بتنی
سازه فولادی چیست؟


نوع دیگری از سازه های ساختمانی، سازه فولادی است که با نام سازه اسکلتی نیز شناخته می شود. در این نوع سازه بر خلاف نوع بتنی، از انواع تیرآهن استفاده می شود. تیرآهن های این سازه، ستون ها و شاکله ساختمانی را ایجاد می کنند. علاوه بر تیرآهن، از محصولات فولادی دیگری نیز در این سازه استفاده می شوند و تعدادی از آن ها را به یکدیگر جوش می زنند تا به خوبی به هم متصل شوند. پس از متصل کردن مقاطع فولادی آن ها را به ستون های مقاومی تبدیل کرده و با کمک جرتقیل ستون ها را در ساختمان قرار می دهند. لازم به ذکر است تا بدانید که این مقاطع فولادی باید بر اساس نقشه مهندسی در ساختمان قرار گیرند و اسکلت اصلی ساختمان را ایجاد نمایند. 


سازه بتنی و فولادی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟


هم اکنون که با هر دوی این سازه ها آشنا شدید، بهتر است تا بدانید که سازه بنی و فولادی یا همان اسکلتی، تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند. اگر تصمیم دارید تا ساخت و سازی را انجام دهید و نمی دانید کدام سازه را برای آن به کار بگیرید، باید با این تفاوت ها به طور کامل آشنا شوید. سپس، بر اساس محیط و موقعیت خود، یکی از آن ها را استفاده نمایید. برخی از مهم ترین تفاوت های سازه بتنی و فولادی، شامل موارد زیر می باشند: 


هزینه 


یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو سازه، میزان هزینه های آن ها است. مواد اولیه ای که در آن ها به کار برده می شوند، با یکدیگر متفاوت هستند که همین امر موجب شده تا هزینه کلی آن ها نیز با یکدیگر متفاوت باشند. بنابراین، به یاد داشته باشید که هزینه موادی که در سازه بتنی مصرف می شود، به مراتب کمتر از هزینه مواد سازه اسکلتی می باشد. در واقع می توان گفت که ارزان تر بودن سازه بتنی، یکی از مزیت های آن محسوب می شود. 


نحوه محاسبه و طراحی


یکی دیگر از تفاوت های این دو سازه، نحوه محاسبه و طراحی اولیه آن ها است. هر دو این سازه ها توسط مهندسین طراحی می شوند که این فرایند، دشوار و تخصصی می باشد. اما، فرایند طراحی سازه فولادی راحت تر از طراحی سازه بتنی است. علت راحت بودن این کار، جزئیاتی است که در این دو سازه وجود دارند. به عبارت دیگر می توان گفت که مهندسین برای طراحی سازه اسکلتی، فقط اتصالات مربوط به آن را طراحی می کنند. اما در سازه بتنی آن ها باید تمامی جزئیات سازه اعم از: مهار میلگردها، صخامت پوشش روی آرماتور، تعداد میلگردها، نحوه جای گذاری آرماتورها و ... را طراحی نمایند. 


میزان مقاومت


برخی از افراد پس از آشنایی با این دو سازه، فورا سوال می کنند که آیا میزان مقاومت این دو با یکدیگر متفاوت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله مقاومت سازه فولادی بیشتر از سازه بتنی است. زیرا، سازه فولادی در برابر نیروهای کششی، برشی و فشاری مقاوم تر است و زمانی که تحت فشار قرار می گیرد، عکس العمل خوبی از خود نشان می دهد. اما در سازه بتنی، مقاومت در برابر نیروهای کششی و برشی کمتر است و زمانی که تحت فشار قرار گیرد، ممکن است دچار خوردگی و تخریب شود. علاوه بر این، مقاطع فولادی به کار گرفته شده در سازه فولادی، به دلیل همگن بودن و شکل پذیری بالا، در برابر ضربه و نیروهای دینامیکی، بسیار مقاوم تر هستند. اما، سازه بتنی مقاومت بسیار کمی در برابر ضربه دارد و ممکن است فورا از بین برود. 

قیمت میلگرد، سازه بتنی
مدت زمان اتمام پروژه


مدت زمان ساخت سازه ها بتنی در مقایسه با ساخت سازه های فولادی، طولانی تر است. البته، به یاد داشته باشید که مدت زمان اتمام پروژه های اسکلتی و بتنی، تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند. اما، به طور کلی پروژه هایی که با نوع فولادی ساخته می شوند، زودتر به اتمام می رسند. 


مقاومت در برابر زلزله


لازم به ذکر است تا بدانید که هر دو سازه ها در برابر حوادث طبیعی اعم از : زلزله و حوادث دیگر، مقاوم هستند. اگر هر دو این سازه بر اساس اصول مهندسی و نقشه ساختمانی ساخته شوند، مقاوم می باشند. اما به طور کلی می توانیم بیان کنیم که سازه های بتنی با گذر زمان ممکن است فرسوده شده و مقاومت آن ها در برابر زلزله و موارد دیگر، کمتر شود. اما، در سازه فولادی با گذشت چندین سال نیز مقاومت کاهش نمی یابد. 

خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با تفاوت های سازه بتنی و فولادی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر تصمیم دارید تا پروژه ساختمانی را شروع کنید و نمی دانید که کدام سازه برای پروژه شما بهتر است، و برای دریافت مشاوره خرید ناودانی و یا دریافت قیمت نبشی می توانید از مشاوران و متخصص های این حرفه، کمک بگیرید. برای این کار می توانید شرایط محیطی و سایر عوامل را بررسی کرده و سپس بر اساس آن ها، یکی از سازه ها را انتخاب نمایید. اگر در این زمینه به کمکی نیاز دارید و یا می خواهید که مواد اولیه سازه بتنی و یا سازه فولادی را تهیه کنید، می توانید از همکاران ما در فولاد فیدار یاری بگیرید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ